321 Skrevet 7. desember 2011 #1 Skrevet 7. desember 2011 Hvor mye spiser deres små nå? Og hvor mye ammes de, dere som ammer?
Studentmamma88 Skrevet 7. desember 2011 #2 Skrevet 7. desember 2011 Min ammes ikke, men vi har faste rutiner og rammer for måltidene, utarbeidet av oss og helsesøster. Vår "matplan" er slik, og hun er 7.5 mnd. Morgen: Melk (Eventuelt litt grøt eller frukt dersom ikke drikker så mye) Lunsj: Brødskive (1/3 del av en brødskive) med plantemargarin og pålegg. Vann. Ca 1/2 frukt eller fruktsmoothie. Ettermiddag: 1/2 glass middag. Vann og drikke. Kvelds: Melk og 1 pors. grøt blandet med fruktsmoothie. Natt: Melk Du som ammer og vil opprettholde produksjonen, er det hensiktsmessig å tilby pupp først mens babyen er veldig sulten. Melk budre være hovednæring inntil 1 år.
Jojo x3 Skrevet 7. desember 2011 #3 Skrevet 7. desember 2011 Mini er akkurat blitt 9mnd og måltidene er som følger: kl.06-07 en eller annen gang: MME kl.8: Grøt og vann 11.30: 1 Skive og MME kl.15: Middags glass, vann og frukt KL.18: Grøt og vann kl.19: MME Klokkeslettene er sånn ca, varierer litt. Så ca dette spiser han!
Marsbaby2018 Skrevet 7. desember 2011 #4 Skrevet 7. desember 2011 Gutten vår er straks 8 mnd og måltidene ser ca slik ut: - Pupp med en gang når vi våkner (06:30/07:00) - Frokost 07:30/08:00): Grøt laget på 1 dl vann og litt til pupp etterpå (tilfelle han er tørst) - Mellom måltid (11:00/12:00): Pupp og "1 glass med fruktmos" - Middag(15:00/16:00): Pupp og 1 helt middagsglass - Kvelds(18:00/19:00): Grøt laget på 1 dl vann og litt til pupp før han legges. Han drikker ikke like mye til alle måltidene, avogtil virker det nesten som det bare er for å slukke tørsten og ikke for å bli mett. Tidene varieres fordi det er forskjellig hvor mye han sover om dagen, avhengig av hva vi gjør på. Hjemme eller ute :-) Ser helt klart at de dagene vi er hjemme og koser oss er de dagene hvor han sover best og følger noenlunde en rytme. Så da blir det flest av de dagene :-) Det hender også nå at han får litt pupp i 01 og 05 tiden, men jeg antar at det er mest for kosen sin del, for han drikker ikke mye da, men han våkner og vil ha og så sovner han fint igjen :-) Spent på og se hvordan andre med barn på samme alder har det også :-) Jeg lurer på å øke gøten til 2 dl, siden han ser ut til å ville ha mer når det er tomt og begynne "for fult" med brødbiter til lunch istedenfor disse glassene med fruktmos?!
Lillepusen-78 Skrevet 7. desember 2011 #5 Skrevet 7. desember 2011 Jenta mi er 9,5 mnd. Hun spiser: Frokost: Grøt + vann Lunsj: Mosmelk, 2 skiver brød, vann, event. frukt Middag: Morsmelk, porsjon som tilsvarer feks 1 potet, to fiskeboller + grønnsaker. 1 glass dersom hun ikke får vår mat. Mellommåltid: Frukt Kvelds: Grøt + vann. Ammes før hun legges I tillegg ammer jeg to ganger om natten, ofte ca 01 og 05. Dette skal vi forhåpentligvis gjøre slutt på til helgen (prosjekt nattavvenning). Hun trenger definitivt ikke påfyll av energi om natten, og er hun tørst så får det bli vann.... Håper det går greit :-/ Begynner å jobbe om en mnd, og da hadde det vært fint å være ferdig med nattamming. Det er jeg sååååå lei av nå!
UpsyDaisy Skrevet 7. desember 2011 #6 Skrevet 7. desember 2011 Har en stor gutt på 8,5 mnd, han spiser: Frokost: Grøt av 1,5 dl vann + vann til drikke. Lunsj: Fruktmos + 200 ml mme Middag: 1 glass + vann Kvelds: Grøt av 1,5 dl vann + vann Leggetid: 100 ml mme Sliter med hard mage, så prøver å tvinge i ham så mye vann jeg klarer i løpet av en dag..
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 7. desember 2011 #7 Skrevet 7. desember 2011 Vår store plugg på 8 mnd spiser følgende: Tidlig morgen 5.30-6.30: Pupp Frokost: grøt av ca 1 dl vann, vann å drikke ca kl 10: pupp ca kl 11.30: Fruktpurè, evt med litt grøtpulver, vann ca kl: 13: pupp ca kl 14.30: 1/2-1 middagsglass, vann ca kl 17: Pupp kl 18: Grøt kl 19: Pupp ved legging hvis han vil ha. Til nå har han også fått pupp før vi legger oss ca 22.30, men har tenkt å kutte ut dette nå. Var mest for å holde produksjonen oppe når han ikke ville ha noe særlig pupp før leggetid. Har funnet ut at det passer best å amme han ca 2 timer etter og 1 t før ett måltid. Da er han sulten nok til at han vil ha pupp, men det går litt tid slik at han også vil ha litt fast føde ved neste måltid. Kunne tenkt meg å gitt litt brød, men han klarer ikke å få i seg biter ennå. Han putter de i munnen, men brekker seg når han får de bak i svelget. Gnager på kavringer/skalker.
Cybele Skrevet 8. desember 2011 #8 Skrevet 8. desember 2011 MIn mini er 9 mnd og treeeg med fast føde (og jeg må åpenbart ha fløte i puppene, for han er ikke tynn på noen måte) ca 0630 pupp ca 0800 tilbys 1 brødskive med pålegg + vann + fruktsmoothie hvis han ikke spiser noe skive. Spiser MAKS 1/4 skive, og det er på gode dager pupp etterpå ca 1130 brødskive + pålegg + ellas smoothie. Spiser en kvart av og til slår han til og spiser en halv skive pupp etterpå 1400 tilbys mat/pupp. Vil som regel bare ha pupp. Til nøds smoothie om han ikke har spist mye av det tidliger på dagen 1600 middag. Har total vegring mot å bli matet, så alt som heter skje og mos er utelukket. Han får det vi spiser til middag, sitter og smaker, mater sge selv og koser seg, men ikke mye som kommer ned akkurat. Pupp etterpå 1800 skive med pålegg. Spiser ca en kvart. Ikke mer. Pupp etterpå 0400 pupp 0530 pupp Nattammet mye mere for en uke siden bare. Trappet ned (uten gråt). De siste trenger han åpenbart, sulte/tørst. Så de får være så lenge. Nattammeslutting har ikke hjulpet på økt matlyst på dagtid. Akk
flypapir Skrevet 8. desember 2011 #9 Skrevet 8. desember 2011 Min frøken er 8mnd gammel og hennes mat-dag ser omtrent slik ut; Frokost kl.8; 1 porsjon grøt med malt og sviske. Vann til drikke. Ammer en liten stund etter dette måltidet. Lunch ca kl. 11-12; Et beger med frukt. Innimellom spiser hun hele, men det er sjelden. Ofte vil hun bare ha 3-4-5 t-skjeer. Vann til drikke. Ammer etter dette. Middag kl.15; Når jeg lager maten spiser hun kanskje 2 t-skjeer. Kjøper jeg glass spiser hun bittelitt mer. Varmer opp 1/4 glass, men må stort sett kaste mye... Vann til drikke. Ammer etter dette. Mellommåltid mens vi andre spiser middag; Frukt (oftest pære) i fruktnett. Kveldsmat kl.18; 1 porsjon grøt med malt og sviske, vann til drikke. Ammer etter dette, rett før hun legger seg. På natta ammer jeg også 3-4-5 ganger (mister litt oversikt). Burde kutte ned på dette, men må samle litt overskudd først..:S Ser at jenta mi spiser endel mindre enn dere andres barn. Er i grunn bare grøten hun liker og gaper opp når hun skal få. Men hun går fint opp i vekt, så da er nok alt greit. Må jo også nevnes at jeg innimellom ammer litt mer også. F.eks hender det at jeg "slenger frem puppen" rett før hun skal sove dersom det er en stund siden sist måltid. .....og der våknet hun for første ammerunde for natten... Puh.
C.L.H85 Skrevet 9. desember 2011 #10 Skrevet 9. desember 2011 Frokost: 1 1/2 porsjon grøt+vann og ca 1,5 time senere er det 120 ml mme før første dupp. Lunsj: Halv banan og halv avocado/noen ganger bare banan eller fruktmos. Middag: 1 glass 8 mnd middagsglass+vann Kvelds: 1 1/2 porsjon grøt+ vann. Leggetid: 240 ml mme- drikker som regel ikke opp alt. Sånn er det her foreløpig, men skal snart begynne med litt brød... Må bare få noe flere tenner enn de 2 hun har;)
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 9. desember 2011 #11 Skrevet 9. desember 2011 Har en diger plugg her og <3 Frokost ca kl 06: 3/4-1 brødskive u/skorpe med leverpostei, makrell i tomat eller most banan + 90 ml mme Lunsj ca kl 10: ca 1 dl dampede grønnsaker + 1 beger fruktpurè + evt litt fruktyoghurt til slutt, dersom han fremdeles er sulten Middag ca kl 14: 1 middagsglass + 90 ml mme Kveldsmat ca kl 18: grøt laget på 1,5 dl vann Kveldskos kl 1915: 150-210 ml mme Han drikker mye vann, både til og utenom måltider. Har ikke hatt behov for mat på natta på en måneds tid nå Men sover urolig innimellom (gråter en del i søvne), men han våkner ikke. Til CLH85: de trenger ikke tenner for å tygge brød; babyene tygger uansett lite med fortennene sine (det gjør jo ikke vi voksne heller; bruker jo tennene bak i munnen). Vet om ei jente som spiste godt med brød fra hun var 8 mnd gammel, og første tanna dukket opp når hun var 13 mnd gammel <3 Muffin tygger mest med gommene, selv om han har 8 tenner foran.
LilleTroll<3 Skrevet 9. desember 2011 #12 Skrevet 9. desember 2011 Vår gutt er 8 mnd. Han blir amma det han ønsker om natta, alt fra 1-2 nattamminger. kl 07.30-08.00: Ammer (med mindre siste nattamminga var etter kl 6), grøt med fruktpure kl.11.30-12.00: Ammer, 1/5 brødskive kl 13.30-14.00: Frukt kl 15.30-16.30: Ammer, middag, prøver som regel å middagen klar til min samboer kommer hjem fra jobb, så vi kan spise sammen. Men er han veldig sulten for han før, og får smatte litt på en skalk eller litt frukt mens vi spiser kl 18.30: Ammer, grøt med fruktpure Er ikke alltid han vil ha melk når det er lunsjtid, så da får han melk før frukta isteden. Også blir han alltid tilbudt vann til måltidene.
LilleTroll<3 Skrevet 9. desember 2011 #13 Skrevet 9. desember 2011 Skulle stå en halv skive, ikke 1/5:P
LilleBjella Skrevet 9. desember 2011 #14 Skrevet 9. desember 2011 Mini er 8 mnd i morgen. - Ammer når han våkner på morgenen, som regel i 8-tiden. - 09:30: Grøt av 2 dl vann, vann til drikke, et par t-skjeer sviskemos - 13:00 Middagsglass, litt fruktmos av diverse slag til dessert. - 17:00 Gjerne rester av middag fra lunsj eller vi øver på litt skive og frukt. Prøver gjerne å amme litt. - 19:00 Grøt av 2 dl vann og sviskemos - 19:30 Ammes før legging Her er det null interesse for pupp på dagtid og det har vært slik lenge. Han ammes bare når han skal legges, når han våkner og på natten. Da drikker han lite, men sovner i hvert fall igjen. Skal avvennes fra puppen i juleferien, da jeg snart begynner å jobbe igjen. Har spist litt brød de siste dagene, og ser ut til å like det. Men ikke de store mengdene enda, så tar det foreløpig i tillegg til noe annet. Han nærmer seg vel 10 kg og spiser i mine øyne godt med fast føde. Elsker både grøt og middag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå