Gå til innhold

Huff, dette blir jo bare verre og verre..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er 4,5 mnd og har vært veldig urolig siden han passerte 3 mnd. Vi skiller godt mellom natt og dag, men denne negative utviklingen ser ikke ut til å ta noen ende:( Han har alltid kunne sove 2t på formiddagen, men den siste uka har han hatt dupper opp mot 4-5t midt på dagen! mens på natten sover han som regel bare 1t i strekk, 2t er luksus. Har bare måttet installere smokken ca en gang i timen på dagen, og da sover han videre som en stein. Mens på natten må jeg sitte leeenge å gi han smokk før han sovner igjen, minimum en halv time. Han spiser dessuten lite på dagen, selv om jeg tilbyr mat ofte. Mens på natten kan han spise mye mer hver 2.time hvis han bare får lov..har prøvd å "tyne" han litt, etter råd fra hs, men det er så tidkrevende å få han til å sovne igjen at noen ganger har jeg bare gitt opp og henta ei flaske..hva kan jeg gjøre?

Det er tenner på vei, ingen tvil om det. Ene tanna holder på å skyte gjennom tannkjøttet og tror det er 2 til på vei opp. Men nå har dette pågått i 1,5 mnd og jeg er så sliten..

Sorry for all klaging og sutring, har hatt tidligere innlegg om dette også.. Må bare få ut frustasjonen! og her inne vet jeg at det fins flere som kjenner på følelsen av lite søvn. Føler liksom ingen rundt meg forstår hvor sinnsykt vondt det gjør å bare sove 1 time, så opp i en halvtime, så sove 1 time osv osv :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ikke bra ut. Jeg har det ikke så ille, men har noen netter nå hvor hun har vært oppe 4 timer. Hun er 7 mnd og har aldri hatt problemer med søvnen før....

Men jeg ville vekket på dagen og heller hatt en sutrete unge. Ikke la han ha lange soveøkter på dagen. Når han våkner etter 2 timer og vil ha smokk så ta han opp. Det fikk jeg beskjed om av helsesøster og det praktiserte jeg når hun var yngre.

Du får sikkert en sutrete unge, men da blir det sånn noen dager, også snur det forhåpentligvis. Du må i hvertfall få tilbake natten.

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

5 timers sammenhengende "dupp" på dagtid er altfor lenge for en baby på snart 5 måneder; mange på den alderen sover ikke så lenge sammenhengende engang på natt (når de fleste har sine lengste søvnperioder).

Jeg hadde vekket ham etter max 2-3 timer, i og med at han tydeligvis "tar igjen" søvnen på dagtid nå og er i ferd med å snu døgnet både i fht søvn og mat. Her trur jeg at du som forelder må hjelpe ham med å styre seg tilbake til gode søvnvaner.

Prøv også å få til minst 3 timer våkentid før han legger seg for natta.

Skrevet

Da gutten min var 4,5 mnd sov han 1,5 timer på dagtid fordelt på 3 dupper á 30 min. Og det var nok for ham. Sov da 12 timer på natta og var blid og fornøyd på dagtid.

Ikke la han sove så mye på dagen. Du må nok jobbe litt med å snu døgnet tilbake. Det blir sikkert litt sutring en ukes tid før ting faller mer på plass.

Er ikke sikkert du tregner å tilby mat veldig ofte på dagen heller, la det gå 3 timer mellom måltidene så han rekker å bli ordentlig sulten i stedet for å småspise hele tida.

Skrevet

Tusen takk for svar, damer! :) syns også det er aaalt for mye med 4-5 timers dupp på dagtid! har nettopp lagt han nå og skal vekke han hvis han prøver å sove så lenge :) har vært så usikker på om det var vits i å vekke han. Prøvde å ha mer våkentid på dagen for en stund tilbake, men det hadde liksom ingen virkning. Babyer er så ulogiske..

Har heldigvis fått svigermor på besøk og hun har høy underholdningsverdi hvis det skulle bli sutring! Håper det hjelper :)

Skrevet

Enig med de andre om at du nok gjør lurt i å vekke han etter max 2,5 timers soving, ville også, om det lar seg gjøre, vente ca 3 timer mellom måltidene så han er ordentlig sulten og spiser godt hver gang. Mener altså ikke at babyen skal sulte, og er han sulten gi han flaske så klart! Men om det går?

Selv om babyer er vidt forskjellige og det ikke er noen mal, ville jeg ikke holdt en 4,5 mnd gammel baby våken i 3 timer i slengen. Da kan han lett bli overtrøtt. Ved første tretthetstegn, legger du han med en gang. Om det er 3 timer så er det jo det, men følg heller med på babyen fremfor klokken er mitt råd:-)

Lite søvn er tortur, og jeg har slitt veldig med vår datter vedr søvn. Så jeg kjenner den desperate følelsen.

Som du selv sier, er det kanskje tenner på vei, og det er jo ikke godt for en liten kropp.

Ofte sover babyer best på formiddagen, så et tips er å legge gutten litt før du kanskje tror på første dupp når dere har stått opp og la han sove gode to timer da, vekke han, mate og kose osv og legge igjen.....kanskje fortere enn du tror.

Lykke til, jeg vet du har lest det før, men det ER sant, det blir bedre og det går over. Hold ut!

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Må presisere at jeg skrev 3 timers våkentid mellom siste dupp og natta, så klart ikke mellom hver dupp på dagtid :)

Skrevet

Ville sørget for kortere dupper på dagtid og mindre mat på natt slik at han blir sulten og spiser mer på dagtid. Da blir det noen dager hvor han blir misfornøyd og sutrete, men så går det seg til etter hvert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...