mimmitiltre Skrevet 7. desember 2011 #1 Skrevet 7. desember 2011 Hei, Har nettopp begynt i ny jobb, 1 nov, har vært super kvalm og svimmel i ukesvis, men denne uken måtte jeg bite i det sure eplet og sykemelde meg, 3 dager inntil videre...sjefen min drar på juleferie neste fredag og hadde håpet å holde ut til da, men vet ikke om jeg klarer å sitte igjennom møter hele neste uke også..Skal sies at sjefen min ikke er så veldig moderlig av seg, er ganske krass rett og slett og går fortsatt og sukker over hun som hadde stillingen før meg som ble gravid og bare forsvant.. (noe som frister veldig, fordi dette ikke akkurat er drømmejobben viste det seg raskt etter jeg hadde begynt å jobbe, de har masse offetlige klager på seg osv, men da viste jeg at jeg var gravid og hadde ikke tenkt å begynne å søke ny jobb). Har i tillegg to små barn som begge går i barnehage og jeg hadde "håpet" de kunne vært forkjølet så kunne si jeg var hjemme med sykt barn, men siden jeg nettopp har begynt å jobbe har jeg ikke rett til egenmelding, før etter jul, og da hadde jeg jo tenkt å fortelle nyheten likevel, da har jeg jobbet i 2 mnd og er vel 12 uker på vei.. Hjelp-hva gjør jeg? Min mann mener jeg bare bør gå på jobb og blir jeg så kvalm at jeg må kaste opp, må jeg bare dra hjem..men det er ikke så hyggelig, frykter å kaste opp forann nye kollegaer eller under et møte.. Noen ideer? Bør jeg fortelle det nå, etter å ha jobbet i 6 uker eller bør jeg vente og bare sykemelde meg? Kan jeg miste jobben dersom hun finner ut jeg kanskje var gravid før jeg begynte jobben? Huff, er virkelig frustrert nå!
Netti*** Skrevet 7. desember 2011 #2 Skrevet 7. desember 2011 For det første, du kan ikke miste jobben fordi du er gravid. Det er faktisk veldig vanskelig å "sparke" noen i dag, selv i prøvetiden deres. Har akkurat måtte gjøre det selv, og selv om vedkommende ikke gjorde jobben sin, så hadde han mange rettigheter. Kan tipse deg om at skulle det skjed, er det bare å ta kontakt med advokat. Kjenner ei som fikk 70 000,- for 4 dager jobb etter å ha blitt sparket. Hun var 6. mnd på vei. Med å unngå media så kunne kontoret forsatt drives. Ellers måtte de ha lagt ned. Men jeg har kastet opp i mnd.vis når jeg har gått gravid. Å man får en liten advarsel, slik at du kan da gå på jobb, men gå ut av møte, unngå å kaste opp på kollegaer osv... Personlig mener jeg at graviditet i seg selv ikke er en unnskyldning til å være sykemeldt. Det er det mest naturlige som finnes. Alle er født av en mamma som har gått gravid. Hilsen ei som også kaster opp på jobb.
mimmitiltre Skrevet 7. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 7. desember 2011 Ja, det er sandt at man får en liten advarsel før man kaster opp, men hjelper ikke å forlate et møte dersom det er langt til doskålen (doen er i tillegg rett forann sjefens kontor). Ja, det har som sagt gått fint inn til videre å gå på jobb, men er altså vanvittig kvalm nå..tro meg, det er sjeldent jeg er syk! Men det er riktig som du sier er det ikke en sykdom å være gravid, men jeg vil da si at noen av symptomene som følger en graviditet får en til å føle seg godt syk! Selvom man ikke har en sykdom av den grunn! Men takk for rådene, jeg tar dem til meg;) Jeg kan skjønne at du tenker jeg bør fortsette å komme meg på jobb;)
*Lykkelig 1984* Skrevet 7. desember 2011 #4 Skrevet 7. desember 2011 Etter juleferien her:) da er jeg i uke 16... Har ikke vært dårlig en dag så her er det ingen som mistenker noe:)
Netti*** Skrevet 7. desember 2011 #5 Skrevet 7. desember 2011 Det er jo ingenting i veien med å fortele sjefen det nå. Så slipper du å prøve skjule det. Sjefen har taushetsplikt og kan ikke si det til kollegaer heller... Bare et tips. Om noen skulle gå galt ville det nok blir fraværsdager så da hadde sjefen kunne støttet deg... Jeg har alltid fortalt mine nærmeste venninner det med en gang, rett å slett fordi jeg ville brukt de om det gikk galt. Man kan trenge en skulder. Ser du ikke har helt sansen for sjefen din, det kan jo gjøre det vanskelig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå