Gå til innhold

Bleieskift i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med hvor ofte dette gjøres? Jeg har ved flere anledninger når jeg har hentet sønnen min kjent (gjennom en tykk vinterdress) at han har bæsjet på seg. Når jeg har kommentert dette, sier de ansatte at de nettopp har sjekket og at han må ha gjort det nylig. Men når jeg skifter på ham ser jeg jo at han er rød og sår i baken, noe han aldri er hjemme. Er dette en sak og ta opp, eller må man akseptere at de ikke har tid til å sjekke ungene like ofte i barnehagen som man gjør hjemme? Det er forresten veldig lett å se på min sønn når han bæsjer hva han driver med, så dersom de hadde fulgt med hadde de nok sett det...

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg mener at det er en sak du kan ta opp.

Helt ok at de ikke kan skifte på barnet med en gang og rett etter at bæsjen har kommet ut, men innen en viss tid kan man forvente at bleien blir skiftet og når barnet ved gjenntatte anledninger er rød og sår så må du ta det opp med ped.leder / styrer (den du mener det er mest naturlig å ta opp slike ting med).

Skrevet

Jeg er enig med den over. Nevn det for ped.leder at det har skjedd gjentatte ganger.

Skrevet

Hvor gammel er han? Kan han si fra selv, eller svare riktig dersom noen spør han (og han ikke er for opptatt med å ha det gøy... jenta mi har aaaaldri bæsjet når det er barne-tv eller hun bygger lego, nei!)?

I vår barnehage sjekker (og skifter) de bleiene på formiddag og ettermiddag, tror det typisk er før de går ut i 9-tida og etter at de har sovet. I tillegg er det vare for duft, så når de er inne kjenner de det fort. Ute kjenner/ser de det også, og går da inn med barnet. Siden det må være et visst antall voksne ute så hender det at det er litt kø for skifting.

De har liste på skifterommet der de noterer ned bleieskift (som regel uten tidspunkt) så vi kan iallfall sjekke at det ble skiftet i løpet av dagen.

Når han er rød og sår så tyder det enten på at han har sensitiv hud og dermed må få skiftet/sjekket bleien oftere for å unngå det, eller at han har gått lenge med bæsjen. Begge deler er god nok grunn til å si fra, så jeg synes du skal gjøre det. Om du vinkler det slik at han lett blir sår og rød så virker det kanskje mer positivt og mindre anklagende overfor barnehagen, så du kan jo vurdere om du skal si det på den måten i stedet :)

Skrevet

Syns det er en sak du bør ta opp.. Er jo tydelig at de mangler rutiner eller er late da, hvertfall når de sier at de har gjort det akkurat og du ser at det ikke stemmer..

I min barnehage så har de 2 faste skiftetidspunkter, også skifter de innimellom ved behov, veldig greit.

Skrevet

Jeg tror de har to faste skift på vår barnehage i tillegg til at de følger ekstra godt med.

Men vår lillepia blir veldig lett rød så de bytter ekstra ofte på henne. Vi snakket med barnehagen om problemet med at hun ble så rød så de har problemet i rutinene sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...