Gå til innhold

når (alder) forteller man at julenissen ikke finnes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aldri! Min jente er 6år og jeg er 31 :) Her i huset snakker vi om nissen og at mange voksne og barn ikke tror på han.. Men forklaringen er jo så enkel: Vi vet jo at vi har masse kjærlighet mellom oss selv om vi ikke kan se den? Det er godt å ha noe magisk å tro på.. Da tenker jeg ikke nødvendigvis på pakkene, men en som ønsker at alle barn skal ha det fint i jula :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke gitt meg på at nissen finnes!

Eldste snupp her er 9 år og hun vet jo egentlig at det bare er tull, men hun er enda litt tvilende siden vi klarte å lure henne i fjor..

Da var vi nemlig ikke så mange til jul og kunne derfor ikke lure ut en av oss voksne (var bare 4 voksne)

Vi fikk derfor sønnen til naboen til å være nisse for oss. En gutt på 18-19 år som barna ikke kjenner. Denne gutten er nærmere 2 m.høy og han hadde skikkkelig bra kostyme på seg. Så når han kom ble eldste faktisk litt redd for han;)

Med denne episoden i minne er hun ikke så påståelig mot småsøskene mer og er kanskje litt enig i at det finnes en ordentlig nisse:)

Dette er jo bare moro syns jeg!

Skrevet

Sånne ting snakker man IKKE om..Ikke oss voksne mellom heller :o) He-he..

Selv for tantebarna på 13 og 15 så sier jeg ikke at "nissen finnes IKKE".....Og ingen har lov og si det i mitt nærvær :o) Barnslig??, meget mulig, men slik tull vil jeg ikke høre. Nissen er på en måte som Gud,- altså hva man gjør ham til.:Er det en mann, er det en "skikkelse", er det en sagnfigur, er det et "Vesen" på linje med Huldra og Nøkken og Fjørnissen osv osv...Man må "velge selv";- hvordan man vil tro på nissen, på en måte...

FOr meg er han et symbol på raushet, godhet, belønning og nestekjærlighet. Mulig "mannen" nissen ikke finnes, men nissen som symbol eksisterer over hele verden og julens "mirakler" skal man ikke kimse av,- selv om mirakelet ikke er en tykk, langhåret mann som flyr i en slede trukket av reisndyr:o)

Jeg avfeier enhver diskusjon med at nissens hjelpere kan ALLE sammen være. De som "Leker" nisser er hans personlige assistenter spurt av nissen "Himselfe" :o) Og den tro at han ringer rundt til voksne og spør om de kan være nisse for ham på juletrefester, på kjøpesenter osv,- har ført til et par år ekstra med tro på nissen (som en mann som deler ut gaver til hele verden) i noen tilfeller :o)

Skrevet

Samme her. 9 åringen er i tvil, men ikke helt sikker fordi vi lurte ham i fjor. Regner med at han finner ut av det innen neste år, vis ikke skal vi heller innvie ham i at nissen er tull slik at han ikke ødelegger for småsøsken. Så jeg synes altså at på mellomtrinnet (5. klasse+), så bør man fortelle det dersom de ikke har avslørt hele greien. Skal sies at 9 åringen min ikke er dum, men jeg er jævlig god på å lyve og fortelle voerbevisende historier, og har nok dradd det lenger enn de fleste med å f.eks la julenissen "skrive brev" til barna mine osv. Elsker konspetet med julenisse, og husker selv hvor magisk jeg synes nissen var.

Skrevet

Gutten min på 6 nesten 7 tror på han fortsatt :) og vi er helt med, lager opp historier etc hehe ;) Men de fake nissene man finner på sentrene etc vet han er fake. Vi har forklart at nissen kan nå ikke være overalt, så da må andre gjøre jobben for han;) Forresten så funker den frasen at nissen ser om du er snill eller rampete veldig godt her i huset..spes på veslejenta på 5 :)

Skrevet

I en viss alder synes jeg vi bør fortelle barna at nissen er fake dersom de ikke finner ut av det selv

De aller aller fleste barn finner på et eller annet tidspunkt ut at nissen ikke finnes på ordentlig, selv om de fortsatt kan være med "på leken" og være "overbevist" om at nissen finnes. For disse barna er det helt OK å ikke nakke om at nissen er fake

Men noen barn finner faktisk ikke t av dette på egenhånd. Eller de har foreldre som drar dette veldig langt og forteller overbevisende historier om nissen. I slike tilfeller mener jeg at man har et ansvar for å realitetsorientere barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...