Ariel83 Skrevet 6. desember 2011 #1 Skrevet 6. desember 2011 Hvordan er hverdagene deres med babyer på rundt 5 mnd? Trives dere med babytiden og å være hjemme i permisjon? Jeg elsker snuppa over alt på jord, men jeg merker at jeg begynner å kjede meg litt og savner litt å jobbe... Hadde trodd at det skulle bli sååå kos å gå lenge hjemme i permisjon, men det ble ikke helt som forventet! :-) Har en veldig snill jente og ikke noe å klage på, og vi prøver å komme oss ut en tur hver dag, enten på trilletur eller noe sosialt, og får også en del besøk. Likevel merker jeg at jeg blir rastløs og at dette "hjemmelivet" ikke heeelt er veldig for meg..... Synes også den første perioden med baby var veldig krevende og uvant, har tatt tid å venne seg til det nye livet.
zassy☆ Skrevet 6. desember 2011 #2 Skrevet 6. desember 2011 Jenta mi er 4 mnd men jeg svarer likevel Jeg begynner også å kjenne på at dagene er veldig like og savner litt sosialt innspill, men her er snuppa enda ganske urolig av seg så orker bare ikke å dra til byen f.eks slik jeg gjorde i begynnelsen da hun mest sov. Og får ikke noe særlig besøk heller så da blir det fort den samme tralten hver dag. Gleder meg til hun blir litt større slik at jeg føler meg tryggere på å dra litt rundt med henne. Synes det har vært krevende jeg også, samtidig savner jeg foreløpig ikke å jobbe, mer det å være sosial og kunne dra rundt der jeg vil. Når skal du begynne å jobbe igjen da? Mer merker at det begynner å bli mer og mer kos jeg da, for nå er det ikke bare "skrikedager" lengre men mye mer smil og "prat" fra jenta og det er deilig. Når hun i tillegg slutter å bo på meg skal jeg ikke klage mer, hehe, da kan man jo kanskje få gjort noe rundt her også
Ariel83 Skrevet 6. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 6. desember 2011 Takk for svar, godt å høre det er flere som kjenner på noe av det samme! Får ofte inntrykk av at "alle" koser seg så innmari hjemme i permisjon, hehe. Jeg beynner å jobbe igjen i midten av juni neste år, og har da hatt perm i over ett år til sammen. Jeg grabbet til meg hele permisjonen bortsett fra de obligatoriske 10 ukene som pappaen hadde krav på, og mente at jeg måtte IHVERTFALL gå hjemme med babyen ett år, hehe! Nå skulle jeg ønske jeg hadde delt mer med pappaen ;-) Men jeg merker også at det begynner å bli litt mer ålreit nå da, for nå begynner hun jo å bli litt større og mer "selvstendig", sånn at jeg føler jeg får litt pusterom i løpet av dagen :-) Min gråt også mye og var mye urolig den første tiden, og hun har hele tiden krevet mye "oppmerksomhet" og skal helst sitte på fanget/bæres rundt hele tiden... :-) Og sover bare 30 min dupper på dagtid... Så føler at det blir veldig mye "babytid" dagen lang, men alt i alt så går det veldïg greit og er så klart mye kos også. Men det har vært en stor omveltning ja, større enn jeg hadde trodd.
zassy☆ Skrevet 6. desember 2011 #4 Skrevet 6. desember 2011 Ja alle sier det: "nå må du kose deg", "du koser deg vel bra nå!" hehe og "nyt tiden det går så fort" Jada jeg koser meg, men det er slitsomt også, og det må være lov å ikke nyte tiden hele tiden når man er døøøsliten av skrik og bæring ;p Men jeg skjønner hva de mener også, det går utrolig fort, så på nyfødtbildene av henne i går og kan ikke skjønne at hun allerede er så stor! Skal ikke gå hjemme så lenge som deg men begynner i jobb omtrent i den tiden jeg også, så er en stund til enda Ja må innrømme at jeg er litt sjalu på dem som har babyer som sover i 2-3 timer, må være himmelsk med en så lang pause! har en 30 minutters her også, unntatt når hun sover på fanget, da kan hun sove lenge men man får jo ikke "fri" da. Men men, prøver å tenke at det er jo bare disse første månedene det blir såpass krevende og etterhvert kan de leke lengre for seg selv på gulvet osv. Men er jo normalt å ønske seg litt voksentid som f.eks i jobb når det blir baby og byssebyss dagen lang Jeg har liksom ingenting å bidra med i samtalene med samboeren min, hehe, opplever ikke så mye her i stua liksom, unntatt bæsjebleierapport og lignende
helene0: jan09+jun11 Skrevet 6. desember 2011 #5 Skrevet 6. desember 2011 Om du har lst å begynne å jobbe tidligere er det ikke noe iveien med å endre opplegget. Ta kontakt med NAV, så lar det seg nok gjøre
Ariel83 Skrevet 6. desember 2011 Forfatter #6 Skrevet 6. desember 2011 Ja, hehe, har fått høre det der med å kose seg så masse sååå mange ganger! :-D Og ja, det er masse kos, men som du sier zassy, det er også krevende, og jeg lengter etter et liv "utenfor hjemmet" også av og til ;-) Men gleder meg til tiden fremover med henne, og synes det er godt at den mest krevende spedbarnstiden snart er over nå.
Ariel83 Skrevet 6. desember 2011 Forfatter #7 Skrevet 6. desember 2011 Hehe, ja jeg har vurdert det heleneO, men merker jeg får litt dårlig samvittighet når jeg tenker seriøst på det, og er redd jeg kommer til å angre... Er ikke så lett verken for sambo eller min sin arbeidsplass heller, å omstille seg på det nå... De har jo blant annet vikar for meg som skal følge opp mine pasienter mens jeg er borte, så vet ikke hvordan det ville blitt om jeg plutselig skulle tilbake, hehe. Jeg får heller prøve å nyte det halve året som er igjen, og kan hende det begynner å gå fortere fremover også, når hun blir større og det "skjer litt mer"....
zassy☆ Skrevet 6. desember 2011 #8 Skrevet 6. desember 2011 Ja det er jeg enig i, selv om det er noe eget med spedbarnstiden, og veldig spesielt og masse masse kos også så blir det deilig når hun blir litt større og man får "livet sitt tilbake" på et vis, det blir lettere å dra på trening eller besøke venner f.eks, men nå tenker jo jeg at det er viktig å ta vare på seg selv som voksenperson og ikke bare mamma, og kjæresteforholdet og ikke bare foreldre i tillegg til mammarollen selvfølgelig Da tror jeg man blir gladere også og får mer å gi sammen med ungene. Merker jo nå at bare jeg går meg en tur og pappaen har jenta og jeg får en liten pause, trenger ikke være mer enn en halvtime, så savner jeg henne og er mye mer gladere i møte med henne etterpå igjen
cab78 Skrevet 6. desember 2011 #9 Skrevet 6. desember 2011 Jeg koser meg hjemme med føken fryd på 5mnd. Forstår det dere sier med at man kan savne å komme seg på jobb, oppleve noe annet, og at man blir sliten og lei noen dager. Har en gutt på 7år fra før, jeg kan ikke forstå hvor de 7 årene er blitt av. Han startet i barnehage da han var 10mnd, jeg hadde det så travelt. Denne gangen nyter jeg tiden, er så veldig klar over at det går fort. Akkurat nå vil jeg bare kose med snuppa, lukte, prate, synge, le, leke, amme, skyndte meg å støvsuge på de 30min hun sover, og bli varm om hjertet når jeg plukker henne opp igjen. Plutselig er hun 7 år og skal gå alene til og fra skolen, gjøre lekser, fritidsakt, mamma og pappa i full jobb ja....Jeg koser meg nå
zassy☆ Skrevet 6. desember 2011 #10 Skrevet 6. desember 2011 Jeg og kjæresten satt akkurat og snakket om det at det beste jenta vår vet nå er jo kroppskontakt og å være i armene våre hele tiden, tenk at om bare noen måneder så har hun sikkert ikke tid til å kose lengre men bare vil springe rundt! åhh må nyte det ja, det beste i verden er jo å snuse og kose på lillejenta mi Kommer nok til å savne det veldig når hun blir større og så glemmer jeg sikkert det slitsomme og vil ha ny baby! hehe Før i dag da så skrek hun og jeg bærte og bærte for å få henne til å sove, til slutt satte jeg meg bare ned med hun og sa til henne "vil du ikke sove du da?" og så "pratet" hun i vei til meg, var så komisk og supersøtt! Er så morsomt når de virkelig lager masse pratelyder og liksom forteller lange historier eller "klager" på en søt måte :-D Da forsvant litt av slitenheten min og jeg måtte bare smile av den gode rare jenta mi Ble litt på siden dette men
Ariel83 Skrevet 7. desember 2011 Forfatter #11 Skrevet 7. desember 2011 Ja, det er sant at dette er en helt spesiell tid som vi sikkert vil savne om en liten stund, hehe, så det gjelder å huske på det og ta vare på dagene også :-) Jeg merker jo at jeg savner henne veldig fort også, er bare en liten tur ut som skal til, så er jeg veldig glad for å være hjemme hos henne igjen! Så det spørs nok hvordan det ville ha gått i realiteten å begynne å jobbe igjen nå.... Tror det kunne blitt mer tøft enn å gå hjemme og lengte etter mer "voksentid" og kjede seg litt.... ;-)
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 7. desember 2011 #12 Skrevet 7. desember 2011 Her gleder jeg meg masse til å begynne å jobbe og få brukt hjernen og kroppen, definitivt mest fordi jeg fikk drømmejobben min for en knapp måned siden! Men jeg gruer meg intenst til Muffin skal begynne i bhg i april, når han er ganske nøyaktig ett år gammel... Uff og uff!! Pappaen skal ta innkjøringen i bhg, det er jeg glad for! Her savner jeg ikke spedbarnstida et sekund, jeg heller bare sjeleglad for at den er over. Jeg var direkte spysjuk og svimmel av å aldri få sove mer enn 1/3 av det jeg hadde behov for i mange måneder, og utslitt av selvforsakelse pga en konstant grinete unge som ikke engang kunne legges ned på stellebordet før han hylskrek som en stukken gris... Jeg grøsser litt bare jeg ser på bildene fra de første månedene med ham MEN - tida fra 5-6 mnd og utover; når Muffin fikk skikk på soving og humør og taklet å kjøre bil og å tilbringe mer enn 5 sekunder i ei trillevogn, DEN kommer jeg til å savne i fremtida For nå koser hvertfall vi oss!! Dagene fra kl 06 til kl 18 når pappaen kommer hjem, blir ganske lange og ensformige, men det er verdens beste følelse å se Muffin kravler over gulvet, å lukte og ta på den myke huden hans mens han prater mykt, eller smiler til meg med sine leende øyne <3
Ariel83 Skrevet 7. desember 2011 Forfatter #13 Skrevet 7. desember 2011 Madolyn: Så gøy og ha fått drømmejobben da! :-D Når skal du begynne å jobbe igjen? Jeg trives også veldig godt med min jobb, og gleder meg nok derfor litt ekstra til å begynne igjen og få brukt de sidene ved meg selv. Savner kolleger og jobbmiljøet! Merker også her at ting har "løsnet" litt mer den siste tiden, syntes det var tyngre når snuppa var mindre og det var mye gråting og lite søvn, og MASSE nytt å tilpasse seg til hele tiden.... Føler at det gradvis blir litt bedre og mer koselig å være hjemme ;-)
1frafør_1påvei Skrevet 8. desember 2011 #14 Skrevet 8. desember 2011 Har en gutt på 4,5 mnd og syns permisjonstiden er litt både og. Han er selvfølgelig verdens nydeligste, og han blir bare finere og finere for hver dag som går <3 men lite søvn tærer på krefter og overskudd, så jeg greier liksom ikke kose meg så mye som jeg vil. Gruer meg til hver natt fordi de er så lange og tunge, og syns mårran kommer så alt for fort igjen gleder meg også til å kunne være litt "friere" igjen også til å ha intelligente samtaler i stedet for "dædæ" hele dagen Men som det blir sagt her i tråden, så må man jo nyte det! Så prøver så godt jeg kan det er jo utrolig å kunne se utviklingen, og hvis jeg tenker tilbake, så blir jo faktisk ting bedre og bedre. Skal begynne på skolen neste høst, så alt i alt har jeg 13 mnd permisjon. Kjenner jeg gleder meg til å komme tilbake til "det gamle livet", selv om jeg vet jeg fort blir lei av det også etterhvert. Da kommer jeg sikkert til å savne permisjonstiden hvor man ikke hadde noen planer eller klokkeslett å gå etter. Må bare ta hver dag som de kommer. Det er litt deilig
mammantilguttensin Skrevet 8. desember 2011 #15 Skrevet 8. desember 2011 Min lille er fem måneder og jeg storkoser meg i permisjon. Selv om jeg begynner å merke at han noen ganger kjeder seg litt dersom vi bare er hjemme en dag. Det beste han vet er når både mamma og pappa er hjemme samtidig, da er det latter og smil fra han står opp til han legger seg Jeg gleder meg likevel til å begynne å jobbe igjen, og tror kanskje jeg nyter permisjonen ekstra mye da jeg snart skal ut i jobb. Vet mange som kjeder seg ekstra da de vet at de enda skal være hjemme i nesten et halvt år.
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 8. desember 2011 #16 Skrevet 8. desember 2011 Ariel83: jeg begynner å jobbe igjen 1. mars; har fått fast stilling på et dagkirurgisk senter, så det blir topp Så da går pappaen ut i 7 ukers permisjon, og starter rolig innkjøring i bhg med Muffin etter påsken.
☀ Lille prinsesse - juli2011 ☀ Skrevet 8. desember 2011 #17 Skrevet 8. desember 2011 Pga jobben til min mann er det ikke mulig for han å ta ut 12 uker perm i strekk. Jeg begynner da å jobbe i februar, når lillefrøken er 6,5 mnd. En dag i uka, øker gradvis med to og tre dager, og slik blir det fram til i september. Jeg tror det blir bra med litt jobbetid, men er så glad jeg skal være hjemme med lillemor så lenge. Når hun starter for fullt i barnehagen blir det jo så lite tid igjen til mammakos, så det gruer jeg meg til. Jeg skal jobbe i godt over 30 år til, og skal ikke ha flere barn, så jeg virkelig nyyyter det å være hjemme denne perioden. Nå har jeg laget julestrømper og broderer kalendere, så jeg passer på å gjøre slike ting denne tiden. Men, må legge til at jeg ikke har en veldig krevende unge, og om jeg hadde hatt det, hadde jeg nok sett annerledes på det.
Ariel83 Skrevet 8. desember 2011 Forfatter #18 Skrevet 8. desember 2011 Ser at mange av oss føler litt på det samme, og at det er litt både og å gå hjemme. Godt at man ikke er alene om å savne jobben litt og litt mer tid for seg selv! :-) Jeg tror også det kan ha litt å si hvordan babyen er, ifht hvor godt man trives med å gå hjemme - blir jo mye mer slitsomt med en litt mer "krevende" baby, enn de som sover mye og er mer "selvstendige" :-) Kan ikke si at jeg har hatt så mange utfordringer med jenta mi, men hun gråt mye den første tiden og sov lite på natta, og hun er fremdeles sånn at hun helst vil bæres rundt og "underholdes" mye, er ikke lenge om gangen hun for eks vil ligge på babygymmen :-) I tillegg har hun hofteleddsdysplasi stakkar liten, så da blir det litt ekstra, selv om dette har gått veldig greit. Madolyn: Så spennende jobb du har fått da, og det går jo relativt fort til du begynner også! :-) Har forresten lest noen av innleggene dine, og har forstått at du ikke akkurat har hatt den letteste spedbarnsperioden. Synes virkelig du har vært tapper og kjempe flink med guttten din!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå