mer enn bare mor Skrevet 6. desember 2011 #1 Del Skrevet 6. desember 2011 var til legen idag og ble sykemeldt 1 uke med 100 %. Håpet er jo at vi klarer å hindre bekkenløsningen i å utvikle seg, slik at jeg kanskje kan jobbe igjen etter en uke med ro og avslapping.. Noen som har erfaring med bekkenløsning, og hvordan den utarter seg? Hadde bare en hastetime hos legen idag, så fikk ikke spurt om alt jeg lurer på nå i etterkant Nå er det vondt å gå, vondt og sette seg, reise seg, osv... Særlig hvis jeg har gått mye eller vært mye i bevegelse.. Er butikksjef så sykemeldingen kunne jo ikke kommet i et mer ubeleilig tidspunkt ift jobb og høysesong, men heldigvis så vet sjefene mine godt at jeg gjerne skulle jobbet og gitt alt kontra å halte rundt slik jeg gjør nå.. Og i og med at jeg gjerne jobber mer enn hva som forventes av meg så bør jeg vel stole på at de sier at jeg klart må ta hensyn til babyen i magen og min egen helse.. har også en 2åring fra før.. Men kjenner jeg sliter litt med samvittigheten Men kan jo ikke halte rundt hele dagen, for jeg gjør jo ikke en effektiv og god jobb med mye smerter heller.. Men dere som har/har hatt bekkenløsning.. Hvordan hadde dere det? Ble dere 100 % sykemeldt (evt hvilken type jobb?), eller jobbet dere redusert - i så fall hvor mye? Holdt bekkenløsningen seg stabil, eller ble dere verre utover svangerskapet? Jeg er bare 20+1, så syntes det var litt tidlig å få bekkenløsning.. men samtidig så har jeg bært mye tunge varer, vært mye i aktivitet og trakket på hardt steingulv lange dager, så er vel kanskje ikke det beste det heller.... Jeg skal inn igjen til legen om en uke for å vurdere hvordan det går, og hvor mye jeg evt klarer å jobbe... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143852803-sykemeldt-au-bekkenl%C3%B8sning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammaen til Turid Skrevet 6. desember 2011 #2 Del Skrevet 6. desember 2011 få deg en rekvisisjon til fysioterapaut er mitt råd. (er det bekkenløsning betaler du ingenting for behandlingen der.) jeg skal selv inn og få meg en rekvisisjon nå iløpet av uka. (legen nevnte det på forrige kontroll, men neida, stae meg ville ikke ha det da.. ) jeg må få noe hjelp ellers vil det bli verre. er 20 uker selv, men begynte såvidt å merke det allerede ved 12-13 uker hvis jeg satt eller bevegde meg mye. jeg er postbud, så selve postkjøringa har jeg ikke nubbesjangs til lengre, inn og ut av bilen kanskje 100 ganger iløpet av en dag klarer ikke bekkenet mitt lengre.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143852803-sykemeldt-au-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-143852903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mer enn bare mor Skrevet 6. desember 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 6. desember 2011 uff, skjønner godt at du ikke klarer å gå inn og ut av bilen hele dagen ja.. De er skikkelig vonde de smertene man får når man snur seg i en feil vinkel, etc.. *grøss* Legen min nevnte også fysio idag, men han sa at de ikke kunne få det noe særlig bedre, så det var ikke noe særlig tema denne gangen? virket nesten som om han ikke hadde særlig tro på det? men kan hende jeg misforsto, og at det blir tatt mer opp neste uke.. nå var han mest opptatt av at jeg skulle ta det helt med ro slik at vi fikk en bedre oversikt på hvor ille selve bekkenet er, og hva som er smerter som kommer av at man pusher seg for mye og som dermed kan forebygges med feks redusert stilling... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143852803-sykemeldt-au-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-143853283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammaen til Turid Skrevet 8. desember 2011 #4 Del Skrevet 8. desember 2011 nå har jeg fått meg rekvisisjon til fysio og har fått meg time der neste uke faktisk.. så får man se om det hjelper. jeg har tro på det, men det kan ha med at jeg veit jeg har muskelproblemer fra før av og at det å løsne litt på rett plass her og der kan hjelpe. man får jo også øvelser man skal gjøre hjemme. en annen ting jeg har hørt (og som sikkert har god effekt også) er rett å slett å svømme i basseng, det funker nok bra for meg også det hadde jeg gjort det, men jeg har litt forskjellige kroppskomplekser så det å valse rundt i badedrakt er fullstendig feil for meg (akkurat nå - kan si det slik at hårveksten min alle steder har akselrert..) og hvis du mener du trenger fysio for å fungere selv, så snakk med legen en gang til, en fysio kan nok mer om muskler og den type plager enn en vanlig allmennpraktiker. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143852803-sykemeldt-au-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-143858720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
prøver1991 Skrevet 8. desember 2011 #5 Del Skrevet 8. desember 2011 Jeg er nå 25 uker gravid, og har vært 100% sykemeldt siden jeg var 12 uker. Tror jeg ikke blir friskmeldt før barnet er født, og da går jeg ut i permisjon. Veldig vondt med bekkenløsning, jeg har også vært mye plaget med masse kynnere. Og jobben kan ikke tilrettelegge så blir nok å må være sykemeldt resten av tia, men det er jo så utrolig kjedelig å må være sykemeldt, er jo ikke så mye jeg kan gjøre pga jeg må være mest mulig i ro Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143852803-sykemeldt-au-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-143858761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
prøver1991 Skrevet 8. desember 2011 #6 Del Skrevet 8. desember 2011 Så kan jeg legge til at jeg har vært gla fysjo og bekk opp kurs uten at det ble bedre, Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143852803-sykemeldt-au-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-143858772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
klatrejenta Skrevet 8. desember 2011 #7 Del Skrevet 8. desember 2011 Heisann Jeg er 40% sykemeldt pga bekkenplager og er butikksjef i en bokhandel. Forsøker å jobbe 4,5 timer om dagen (altså reduserte dager) For min del fungerer dette veldig bra så lenge jeg klarer å holde meg innenfor denne tiden (altså gå hjem i tide), har forsøkt meg på noen lengre dager men da kjenner jeg det med en gang. Jeg har fullgåtte 28 uker i morgen og begynte vel å få problemer med bekkenet i uke 22. Siden jeg er butikksjef tilrettelegger jeg for meg selv så godt det lar seg gjøre, men nå er det engang slik at å stå i kassa, pakke ut varer (les: tunge bøker) og finne frem varer til kunder er primærjobben i en butikk så det er ikke like lett å få satt seg ned (ikke for å få gjort kontorarbeidet engang i disse julerush tider). Men foreløpig er denne 40% sykemeldingen midt i blinken for meg (selv om det ender med at jeg forsøker å få gjort alt jeg normalt bruker å gjøre i en 100% stilling på en 60% stilling, men jeg har heldigvis flinke ansatte som tar ansvar og som jeg kan delegere til). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143852803-sykemeldt-au-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-143859018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mer enn bare mor Skrevet 8. desember 2011 Forfatter #8 Del Skrevet 8. desember 2011 takk for svar, jenter klatrejenta: ja, det er det som ofte er utfordringen med å jobbe redusert: å gå hjem i tiden... Før jeg ble sykemeldt sto jeg gjerne overtid selv om jeg haltet som en gal, for butikken har førsteprioritert når jeg er på jobb.. Men er du sliten og har smerter etter at du har vært på jobb i 60% stilling, eller går alt greit så lenge du går hjem når du skal? nå når jeg er hjemme er jeg myyyye bedre, og har nesten ikke smerter.. men er jeg litt i bevegelse, rydder, etc så kommer smertene igjen... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143852803-sykemeldt-au-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-143859357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
førti Skrevet 8. desember 2011 #9 Del Skrevet 8. desember 2011 Hei ! Jeg er i uke 28 og har ingen tendenser til bekkenløsning. Går innimellom til kiropraktor pga tidligere plager og han nevnte at han kan hjelpe hvis en skulle få bekkenløsning eller bekkenlåsning. Jeg har større tro på kiropraktor enn fysioterapeut når det gjelder å raskt bli bedre. Det er viktig å ikke vente med å gå til behandling men prøve å stagnere/stoppe plagene. Pga mine tidligere ryggproblemer sier min kiropraktor at jeg ikke vil få bekkenløsning, men muligens bekkenlåsning og det var vist enkelt for han å fikse. Mulig at de som får bekkenløsning ikke vil bli 100% bra igjen, men at en kiropraktor kan hjelpe er det ikke tvil om. Min kiropraktor fortalte at han nå hadde en pasient som ved forrige svangerskap havnet i rullestol før hun oppsøkte han og da kunne han ikke fikse det , men denne gangen kom hun med engang hun merket plagene og er vistnok i ganske fin form. En trenger heldigvis ikke henvisning til kiropraktor lenger. Har skrevet i en annen tråd om at en kiropraktor også kan fjerne hodepinen hvis den skyldes stive skuldre eller nakkemuskler. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143852803-sykemeldt-au-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-143860462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Springbaby2012 Skrevet 9. desember 2011 #10 Del Skrevet 9. desember 2011 Bare for å gjøre en ting helt klart; absolutt ALLE gravide har bekkenløsning!! Så hvis denne kiropraktoren sier dette, så bør han/hun utdype det litt mer hva han/hun mener med det!! Når det gjelder bekkenlåsning derimot, så er dette noe enkelte opplever, og det utarter seg som en " skjevstilling/låsning" i bekkenet (bekkenet er satt sammen av flere deler, og bekkeløsningen gjør at disse kan forskyve seg ift hverandre). Men så har vi masse muskultaur i og rundt bekkenet, og her kan det sette seg mye spenninger som er kjempevonde. I tillegg har vi mange nerver som går ut fra ryggmargen og gjennom bekkenet som kan komme i klem, og dette er også veldig smertefult! Så det jeg syntes er viktig er å oppsøke noen, enten fysio, man.terapeut, kiropraktor, naprapat, osteopat. Alle disse har gode kunnskaper om muskel og skjellett, og kan gjøre en undersøkelse for å finne ut hva som faktisk er problemet. En skjevstilling, låsning, eller muskelspenninger kan være relativt greit å gjøre noe med. Men bare for å ha det sagt, så er bekkenet og bekkenløsning veldig komplisert, og vanskelig å behandle. Så derfor opplever mange at leger aller andre fagfolk ikke har helt troen på behandling. Og ikke minst alle gravide som har hatt det, og som deler sine erfaringer med behandling som ikke virker. Men jeg tenker at det er uansett verdt å gi det en sjanse! Folk er forskjellige, og responderer forskjellig på ulike behandlinger. Ingen svangerskap er like!!! Så har jeg sagt det! Og så kan jeg legge til at jeg selv er fysioterapeut, og at jeg har store problemer med mitt eget bekken denne gangen! Så kan jeg jo si litt om mine egne erfaringer. Ift jobb så har jeg møtt mange med bekkenproblemer, og noen har hatt god effekt, andre ikke! Jeg har selv en på 2 år, og i forrige svangerskap var jeg noe plaget. Jeg var vel ca 6 mnd da jeg fikk smerter. Smertene satt i framme i symfysen, og jeg prøvde behandling av man.ter og kiropraktor uten at det hadde noe effekt. Jeg prøvde bassengtrening, og det hadde noe effekt. Jeg var mindre smertepreget samme dag, men smertene kom alltid tilbake. Så ble jeg sykemeldt 40%, og fikk litt mer overskudd til å trene. Jeg trente mye på elipsemaskin, noe som gav lite belastning på bekken og beina, men veldig god blodgjennomstrømning i bekken/rumpeområde. Og da begynte smertene å gi seg litt. Jeg har konkludert med at jeg i tillegg til "slark" i symfysen hadde mye muskelspenninger i setet. Og disse spenningene ble mindre når jeg fikk beveget meg og brukt muskulaturen skånsomt. Men nå er jeg gravid på nytt, og fikk bekkenproblemer allerede etter 12 uker!! Smerter i symfysen, bak, i lysken, plutselig skjærer det til i setet og opp i underlivet, jeg dovner bort i beinet. Ja jeg er mye mer plaget nå, og ikke minst ALT for tidlig!! Jeg blir jo ikke akkurat lettere! Og smertene ble bare verre og verre. Jeg er nå 50% sykemeldt, men har ennå veldig store smerter. Men jeg klarer meg, jeg har fått litt tilrettelegging på jobben, slik at jeg skal klare men gjennom dagen, og jeg jobber kortere dager. Jeg har vært hos man. terapeut, jeg har prøvd basseng, men desverre ikke funnet noe som virker. Jeg klarer å gå til postkassen, så trening er heller ikke et alternativ denne gangen. Så jeg ser llitt mørkt på tiden framover. Jeg er i uke 22 nå, så den verste tiden gjenstår! Og jeg tror heller ikke jeg klarer å stå i jobb helt ut denne gangen. Ble litt langt dette, men nå har dere fått både litt faglige anbefalinger, og mine erfaringer. Mine to svangerskap har så langt vært veldig ulik! Jeg er mye mer sliten nå, men så er det jo også en faktor at jeg denne gangen har en toåring som krever sitt! Jeg kan bare si til alle dere med smerter i og rundt bekkenet; oppsøk noen som kan undersøke dere!! Og prøv dere fram! Er dere heldige finner dere noe som lindrer!! Lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143852803-sykemeldt-au-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-143861700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma i vinden Skrevet 12. desember 2011 #11 Del Skrevet 12. desember 2011 Hei du. Jeg er i uke 18 og ble sykmeldt 40 % i dag pga bekkenløsning. Har det ca slik du beskriver, men har ikke en jobb som innebærer mye bæring. Håper jeg skal klare å jobbe 60 %. Dette er tredje svangerskap og sist ble jeg sykmeldt 100% i uke 22. Det var ganske kjedelig. Men da gikk det ikke lenger. Håper å stå lenger i jobb denne gangen. Men min erfaring er at du bør ta det på alvor med en gang. Muligheten for at det blir verre og verre er veldig stor. Ro ned. Samtidig kan det bli lange dager å være fullt sykmeldt mange måneder, så klarer du å jobbe deltid, så gjør det. Da er du til nytte litt og kommer deg ut. Men blir det mye verre, og du får store smerter, så går det ikke. Så enkelt. Stress og uforutsigbare dager gjør det verre for min del. Har en jobb der ikke andre alltid kan steppe inn. Har noen tips: Ro ned. Roligere dager og mindre stress er bra. Ikke gjør ting du blir dårligere av. Trening! Få øvelser av fysioterapeut eller andre. Gjør det du klarer. Prøv å bli varm i kroppen og strekk godt ut. Gå til fysioterapeut og/eller kiropraktor. Ikke lang ut, men gå kortere skritt. Ikke sitt med beina i kross. Prøv å slappe av i hoftene når du går. Bassengtrening i varmt vatn er bra, men ikkje alle plassar dei har tilbod om dette. Støvsuging er fy, fy. Ev. bekkenbelte Lytt til egen kropp og ikke press deg for mye. Du er den eneste som tenker på deg! :-) Jeg har gjort alt rett denne gangen, men det kom likevel. Men behandling og trening holder det mer i sjakk. Jeg kjenner at det virker. Hadde bare håpet å klare holde det helt vekke, men hormonene styrer... :-( LYKKE, LYKKE TIL! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143852803-sykemeldt-au-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-143870099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mer enn bare mor Skrevet 12. desember 2011 Forfatter #12 Del Skrevet 12. desember 2011 takk for svar Jeg får vel bare se hva legen sier... Ting går bedre når jeg er hjemme, så får jo dårlig samvittighet for å ikke være på jobb.. Men så syns jeg at å være "delvis" på jobb ofte er en belastning på de andre på min jobb, siden de da gjerne ikke erstatter meg med det første hvis jeg er der innimellom, men det blir heller mer på de andre.... syns det er vanskelig jeg.. å vite hvor mye man skal ta hensyn, og hvor mye smerter man skal "regne med"... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143852803-sykemeldt-au-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-143870269 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå