Gå til innhold

ma:(

1h11h1

Anbefalte innlegg

hei alle sammen, var på ultralyd på volvat i dag uke 10, der så vi ett foster som ikke hadde hjertelyd og som sansynligvis har sluttet og vokse i uke 5-6. Ekkelt og tenke på at det fortsatt er inni magen, hadde vært mye bedre hvis jeg bare hadde begynt og blø i uke 6 :( Detter er grusomt, hvertfall siden vi har prøvd i over 2 år og nå endelig trodde vi hadde fått litt lykke... skal få piller fredag eller til uken og ta medisinsk abort hjemme. dette er hvertfall en grunn til at man skal ta tidlig ultralyd. Tenk hvis jeg ikke hadde gjort det og gått til uke 18 å trodd alt var bra!!

Fortsetter under...

:( Føler virkelig med deg. .

Jeg har opplevd akkurat det samme som deg. UL i uke 10 der de fant et foster som hadde stoppet å utvikle seg rundt uke 6. Har også hatt en SA rundt uke 6. Ubeskrivelig vondt begge gangene.

Og ja, det er rett og slett helt grusomt! Jeg opplevde det i april, og synes fremdeles det er vondt. Forstår at du har det utrolig tungt nå, og anbefaler deg å snakke med lege og/eller jordmor i løpet av de neste ukene.

*En stor klem til deg*

• 3 måneder senere...

Jeg opplever akkurat det dere beskriver nå, jeg skulle idag vært 10+4 men fikk brun utflod mandag i uke 10. Jeg fikk time hos gyn og han så ingenting i livmora, bare en knøttliten embryo som hadde sluttet å vokse i uke 6+1.(4 mm bare i str.) Jeg hadde en ultralyd undersøkelse i uke 6 for å stadfeste graviditeten av andre grunner, og da kunne ikke gyn se noe som helst embryo.

Imorgen skal jeg på cytotec kur og jeg gruer meg sinnsykt da jeg har lest mange skrekkhistorier her. Skulle ønske det var noen som hadde en ok opplevelse med cytotec. Jeg er skuffa over denne MA, men også lettet at naturen ordner opp, da det mest sannsynligvis var alvorlige feil på det som hadde begynt å vokse. Jeg har fått "tvangshandling" denne uken å sjekke papiret hver gang jeg har vært på do.Ekkelt ja, men man må jo se om det som kommer ut er friskt blod eller ...ja...se hvor langt i prosessen man er kommet.Har bare litt brun utflod, litt blod men ikke slik at bindet blir smusset til. Cytotec hjelper jo til med tømming av livmora, men jeg GRUER meg...Er så pysete vedr medisiner også. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke fikk komme på sykehuset til utskraping. Wish me well imorgen fredag 30.mars.

Kjære du.....

Kjempe trist og urettferdig for alle som måtte oppleve SA/MA selv om det er bra at systemet er laget så bra at naturen ordner opp....

Jeg har selv hatt to MA i uke 12 og i uke 8 .... den første gangen i uke 12 da fikk jeg cytotec og jeg hadde vel ikke noe negativ opplevelse med det..... det var bare noen tabletter som ble satt litt langt inn i skjeden..... og det fremkalte en blødning.... jeg var jo veldig langt på vei så det var jo en del klumper..... Selvfølgelig en ugrei situvasjon... men smertene var som med en mens.... og ellers fungerte jeg som normalt ..... men desverre klarte ikke kroppen kvitte seg med alt så jeg måtte etter 14 dager ta utskraping.... men de sier jo at kroppen blir raskere klar etter en cytotec kur enn ved utskraping..... men jeg ble rask gravid etter utskraping også så det er vel inviduelt....

men for all del det er ikke noe skummelt men en ugrei situvasjon....

tvi ... tvi....

Jeg fikk stadfestet MA torsdag i forrige uke. Da var jeg 12+3. Men hos meg var det faktisk ikke noe foster der i det hele tatt! :o Det var bare morkake og fostersekk(og fullt av gravidhormoner som stammer fra morkaka), så det var likevel nok som skulle ut. Jeg hadde cytotec-behandling på mandag. Jeg valgte å ta denne på sykehuset. Fikk først 4 piller i vagina(og smertestillende), så tok det tre timer så fikk jeg to jeg svelget, så gikk det tre timer så fikk jeg to til jeg svelget og en time etter det så kom det ut. Det var jo ikke noen hyggelig opplevelse akkurat når ting kom ut, og aller mest husker jeg mandagen bare som en veeeeldig lang og kjedelig dag. Jeg hadde en liten periode ganske vondt, men da ringte jeg på sykepleier og fikk noen sterke smertestillende og da ble alt ok og ingen smerter. I tillegg fortalte hun jeg hadde med at jeg ble mye mer tålmodig. Jeg var så heldig å få rom alene nesten hele dagen, og en veldig hyggelig sykepleier og lege. De hjalp i hvert fall til at opplevelsen ble så lite farlig som mulig.

Nå er det vel for tidlig å si noe om hvordan det går, og jeg blør bittelitt fortsatt, men når ting ble som de ble så gråt jeg meg igjennom et par dager over drømmer som gikk i knas og forventninger som måtte omstilles. Nå har jeg kommet meg stort sett over det og velger å se fremover, fordi da var det jo ikke meningen nå. Men etter å ha fått tenkt meg litt om så kommer drømmen bare litt senere enn jeg først trodde :)

Legen var veldig opptatt av å fortelle meg at det var ingenting jeg kunne ha gjort anerledes og at sånne ting bare skjer innimellom. Og det vi må ta med oss fra dette er at vi i hvert fall vet at vi kan bli gravide.

Neste gang er det vår tur! :)

Lykke til!

Annonse

Her kommer en lang historie om min MA...Jeg ville bare fortelle hvordan det gikk igår fredag 30.03.12. Terapeutisk å skrive, kanskje til hjelp for noen, hvem vet. Jeg var i uke 10 i svangerskapet denne uka da jeg fikk brun utflod, og 2 dager senere var jeg hos gynekolog og han så embryo tilsvarende 6 uker som ikke levde, ingen pulsering eller bevegelse, den bare lå helt stilt. Jeg følte sjokk og vantro ( jeg hadde tanker om at han helt sikkert så feil, etc...) Samtidig ble jeg lettet, pga jeg er vel vitende om hvorfor foster ikke utvikler seg videre, at det var en alvorlig feil, at det var bedre å oppdage det tidlig i svangerskapet enn feks i 4 mnd. Jeg gruet meg så fælt til fredagen til hjemme alene cytotec kur med mann og 3 barn, at jeg fikk ikke sove natt til fredag, jeg gråt og skjelvet av skrekk for den kuren. Jeg klarte nemlig ikke å formidle til min gynekolog om denne panikk følelsen da jeg fikk cytotek tabletter i hånda...Skal jo være voksen og tapper, sant? Jeg ringte da fredagsmorgen til sykehuset og de tok straks en vurdering om at jeg burde komme dit for å få utført denne prosedyren med det samme pga jeg hadde slik panikk angst. Jeg kom meg til sykehuset, og jeg følte meg mye tryggere. Gynekologen der undersøkte meg med ultralyd, og han så det samme, ingen vital foster. Jeg fikk forklart at cytotec kuren er mer skånsom for kroppen enn en utskraping. Jeg ble fulgt til fødeavdelingen, fikk eget rom. Kl 13.15 fikk jeg 4 cytotec i skjeden og pinex forte og en muskelavlappende stikkpille. Fikk beskjed om å ligge i 2 timer.Jeg kjente ingenting spesiellt etter de to timene. Jeg gikk på do og etterpå tok jeg meg en brødskive. 16.30 tiden kom jordmor å satte 2 cytotec piller til i skjeden, og jeg lå og døset. Våknet 19.00 tiden av vedvarende smerter som minte meg svært mye om åpningsrier, bare at det ikke var en pause! Jeg ble stressa og begynte å skjelve som aspeløv igjen, Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne få smertestillende før 20.00 tiden da pinex forte ikke måtte gis så tett. Så, 20.15 fikk jeg ytterligere 2 cytotec og pinex forte (PUH!) Fremdeles så hadde det ikke skjedd noe spesielt. Blødningen var ikke tiltakende enda. Pinex forte er vel det samme som paralgin forte antar jeg. Har aldri i mitt liv brukt sånne medisiner, så de hjalp å ta vekk de værste smertene. Greit nok at jeg ikke hadde kjempevondt lenger, men jeg kjente de "riene" godt og jeg hadde en slik redsel at jeg klarte ikke å slappe av, hakket tenner, skjelvet, bet sammen tennene, hodepine....Alt sammen blandet med en dyp sorg over å ha mistet en tiltenkt høyt elsket liten en som allerede hadde fått navn. 21.00 tiden fikk jeg en beroligende tablett, en bitteliten pille. Jeg tror den hjalp, kroppen min slapp taket på svangerskapet 2 timer senere. Jeg kjente jo hele tiden vedvarende smerte og murring. Da jeg 23.00 tiden skulle få ytterligere 2 cytotec tabletter i skjeden ,så måtte jeg på do først. Så da jeg satt der, skjelvet og gråt stilt, så kjente jeg noe glatt på størrelse med et stort egg(?) skli ut sammen med mindre koagler oppi bekkenet. Jeg bad til gud, jesus og alle engler om at jeg ikke skulle få varige psykiske mèn av det jeg nå opplevde. Heldigvis så var jeg for meg selv akkurat da, så jeg korset meg, bad fadervår, sang nattasalme til en liten sjel som aldri skulle se dagens lys... I bekkenet så jeg blod og fostersekken på str med et egg, hinnen var lysere i farge enn de mørke koaglene. Pleieren var søt og trøstet meg, tok bekkenet og skulle undersøke fostersekken. Hun forklarte meg at hun hadde tatt hull på hinnen, og så en tynn navlestreng og en fingernegl størrelses celleklump.Alt var kommet ut og jeg trengte ikke flere cytotec tabletter heldigvis. Alle tårer jeg gråt, pga fysisk smerte og ikke minst den psykiske smerten, tapsfølelse, og det at innerst inne så skal jeg aldri mer bli gravid igjen da jeg er 40 år. Fornuften må ha noe å si selv om man blir babysyk nå og da.

Nå dagen etter har jeg fremdeles litt krampetak der nedentil, og hodepine. Antar jeg har "gangsperre" i hele underlivet nå. Har ikke blødd så mye som jeg hadde trodd. Tar paracet og ibux og skal legge meg nå. Håper jeg får sove godt uten mareritt.

Jeg håper ingen ble støtt av min historie. Det er ingen skremselspropaganda, det er bare det at jeg er SVæRT nervøst anlagt vedr medisiner og gyn undersøkelser. Redsel og "rier" er ingen god kombo. Anbefaler beroligende tablett, så kroppen slapper av og slipper taket. Er man anspent til tusen så tar det helt sikkert lengre tid. Hilsen mor til to døtre og en sønn <3 <3 <3

• 4 uker senere...

Tungt ha. Men men. Tok de i hal 9 tia imorgest. Effekten lot vente på seg i noen timer ja. Hal 2 tia kom det annet enn bare blod. Vet ikke helt hvor mye som skal ut og når jeg skal merke at det er over ? Kjæresten har vært enestående disse dagene :-) har gutten min hjemne nå, så håper det ikke blir værre.

Fikk ikke noe beskjed om jeg må inn å sjekke om alt er ute..

Går nok bra når det er over :-) håper jeg slipper flere slike.

Håper det går bra med deg og alle dere andre også. Bedringsklem :-)

Håper det har gått bra med dere. Jeg blødde ca 10 dager etter cytotec kuren på sykehuset 30. mars .(pga MA.) Har fremdeles kramper nedentil når jeg er på do. Kjenner også stikkende smerter på venstre side i underlivet av og til, og smerter i korsryggen. Hodepine har jeg fremdeles:( Tok ultralyd for 3 dager siden, og bildet viste at livmora var renset. Gyn sa at smertene ikke var noe å bekymre seg over. Men, jeg ble anbefalt å ikke løfte og presse tungt. Så styrketrening for down under med knipeøvelser ble anbefalt. Det går bra med meg nå, selv om jeg sukker tungt av og til. En erfaring rikere.

Er bare 2 dager siden jeg tok den kuren. Er usikker på om alt er ute enda. Har ikke smærter lengre, men hender det stikker til litt i nedre del av magen. Ellers er formen ganske normal vil jeg si.. En bitter erfaring rikere ja. Skule gjærne vært den foruten, men fikk iallefall føle hva det vil si og miste en etterlenktet spire :-( bedre lykke neste gang til oss alle :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...