Gå til innhold

Datteren min har fått vannkopper, noen med erfaring her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 6 år har fått vannkopper (merket det i går morges), typisk at hun måtte begynne på skolen før hun fikk dette.. men sånn er det nå. Har noen spørsmål:

- Hvor lenge må jeg holde henne hjemme? Har hørt 1 uke..

- Må jeg regne med at hennes bror på 3 år blir smittet?

- Hvor lenge pleier koppene å klø?

Fortsetter under...

Skrevet

Skal svare så godt jeg kan men jeg er ikke helsepersonell, har bare barn som har vært igjennom det :)

- Til hun er frisk og koppene har tørket helt inn.

- Ja tror du kan regne med det. Men kanskje bare like greit? :) Jo yngre de er jo "lettere" får de det, og det er så typisk hvis noe sånt skjer når dere skal på ferie, selskap eller noe. Greit å være ferdig med det liksom :)

- Smør på hvitvask som du får på apoteket. Der har de også klødempende spray og andre kremer som kan lindre.

http://www.lommelegen.no/320913/12-sporsmaal-og-svar-om-vannkopper

Håper hun blir fort frisk! God bedring! :)

Skrevet

Hvor lenge hun må være hjemme kommer an på hvor mange dager det kommer nye kopper, hos noen kommer alle koppene samme dag og alle er tørket ut 5 dager senere. Men andre får nye kopper i tre dager og det tar 7-8 dager før alle er tørket ut (fått skorpe på).

Tar ca 14 dager fra man blir smittet til man blir syk, så du må regne med at lillebror blir syk om ca to uker. Litt kjedelig midt i jula, men det er ikke alle unger som blir særlig syke/redusert. For ungen går det jo greit, men det er ikke alle som vil utsettet for vannkoppsmitte så det er jo ikke alle dere kan være sammen med i jula.

Mens de er smittsomme må du holde de unna offentlige steder som butikk, kjøpesentere osv. Det er veldig smittsomt, og det er mange der ute med nedsatt immunforsvar som overhodet ikke vil tåle en slik smitte. Derfor må man ta hensyn.

Skrevet

Hold henne hjemme til den siste vannkoppen har fått skurve :) 14 dagers inkubasjonstid, så bror blir nok syk om en uke eller 2 :)

Det smitter selv før koppene er der, så bror har nok allerede blitt smittet. Dråpesmitte.

Det klør så lenge det er vannkopper uten skurve. Hvitvask på apoteket er god lindring. Bare å smøre på med bomull, og de ser fine og hvitflekkede ut ;) Men det hjelper :)

Skrevet

Takk for svar, har kjøpt hvitvask på apoteket:) Får vel regne med at lillebror blir syk da, heldigvis skal vi kun feire med voksne i jula (besteforeldre og tante/onkel uten barn), og de fleste voksne har vel hatt vannkopper før.

Skrevet

ikubasjonstiden er på 12 til 21 dager ,,,

smitter 2 til 3 dager før utbrudet..

må holdes hjemme til det er skorper på alle men ca fra 7 til ti dager ...

noen får litt feber 38,men trenger ikke

mest sansynelig får minsten også.

de klør helt til det blir skorper på , når det er blemmer

lykke til jeg har en selv hjemme som er akkuratt ferdig nå i går og for 2 uker siden hadde broren

Annonse

Skrevet

Dattera mi hadde vannkopper for 1 1/2 år siden. Da var hun 5 år.

Jeg holdt henne hjemme 7 eller 8 dager. Inkl. helg da.

Lillebroren på da 3 år ble ikke smittet og han har astma, atopisk eksem, allergier og får alt som går forbi.

Hos hun klødde det faktisk bare de første dagene. Ofte kommer jo størsteparten av koppene i løpet av 1-2 dager.

Det hvitkremgreiene hjelper litt.

Skrevet

Psst, zyrtec er perfekt medisin mot vannkopper:) ingen kløe )

Skrevet

Cetirizin eller zyrtec (antihistaminer) er beste sort mot vannkopper. Kjøpes reseptfritt på apotek, gi 10 mg i døgnet til 6åringen, 5 mg til treåringen om han får det. Det er allergimedisin som er ufarlig, men som hemmer allergireaksjonen som forårsaker kløen. Hvitvask er tull, bortkasta penger og et sabla griseri. I tillegg mener de fleste barn at det svir fryktelig. Tabletter gir ingen slike "bivirkninger", de stopper bare kløen. Koppene klør til de er tørket inn, men det er ikke alle som klør like mye. Kjøp antihistaminer.

Mange blir ikke skikkelig syke, bortsett fra koppene. De kan være i normal aktivitet og feks være ute, men bør unngå steder hvor de kan smitte mennesker som ikke bør få vannkopper (kjøpesenter, skole, bhg). Koppene er smittefrie når siste kopp har fått skorpe og er sluttet å væske (tørket inn). Dette tar rundt en uke, noe lengre dersom koppene bruker lang tid på å bryte ut slik at siste kopp henger etter de første.

Det beste er om broren allerede er smittet og får koppene samtidig. Men du kan jo også passe på å utsette han for smitte ved nærkontakt med søster, dersom du ønsker at han skal få det. Men det vil nok uansett være vanskelig å unngå smitte, da vannkopper spres veldig lett, og sannsynligvis er han allerede smittet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...