Gå til innhold

Bruker dere gravid belte i bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høres fornuftig ut, men hvor har dere kjøpt deres? Ser at Gjensidige leier ut dette, men vet ikke hvor mye det koster.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jepp. jeg kjøpte det brukt og betalte halv pris for det. (full pris for det - 400 kroner mener jeg..) kjøpte når det venta førstemann, og bruker det nå 4 år senere med andremann..

helt genialt, holder beltet borte fra magen og leder det mot lårene.

Skrevet

For å sitere sidene til trygg trafikk;" Det finnes ulike produkter for gravide på markedet. Produktene er "virkningsløse" ved kollisjon, noe som i denne sammenheng faktisk er veldig bra. Man skal ikke endre typegodkjent sikringsutstyr, slik bilbeltet er. Produktene for gravide drar hoftedelen av bilbeltet ned mot skrittet. Den slakk som oppstår kunne ha hindret rullebeltet og beltestrekkerne i å fungere korrekt, men tester viser at det ikke skjer. Produktene er for svake til å påvirke bilbeltet negativt. Ved en kollisjon gjenopptar bilbeltet sin korrekte geometri rett over magen, helt upåvirket. "

Mao. så har det egentlig ikke noe å si om du bruker gravidbelte eller ikke, men om det får deg til å bruke beltet, så er det jo bra :)

Selv bruker jeg typen som har en "stang" du fester beltet i imellom bena. Egentlig ikke så veldig bra om du har bil med beltestrammer, da man nesten med sikkerhet vil komme til å brekke begge lårbena. Men "besafe" beltene har ingen effekt, og man kan like gjerne la være -det er 399kr ut av vinduet...

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2943

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=256391

Skrevet

Nei. Det har ingen funksjon, anna enn mulegens meir bekvemmeleg biltur for den gravide. Er somme som brukar bilbelter på magen, ikkje under, noko som kan vere ubehageleg, då kan slik gravidbelte hjelpe (føles betre å sitte i bilen).

Derfor skal eg IKKJE ha slikt gravidbelte.

For om ein sit med bilbeltet korrekt, så har ein ikkje bruk for det.

Brukar ein ikkje bilbeltet korrekt, så er ein jo til fare både for seg sjølv og babyen, uansett! Nederste del av bilbelte ("magereima"), skal ligge på hoftekulane, eller øverst på låra, alt etter kva bil/bilbelte ein har. Den skal _aldri_ ligge over magen. Då er det _stor_ fare for indre blødningar ved kollisjon.

Eit lite hjertesukk frå mi side:)

Skrevet

Jeg bruker det ikke. Fikk det av ei venninne første gang jeg var gravid, og det er med hånda på hjertet noe av det mest ubehagelige jeg noen gang har hatt på meg i bilen. Og da jeg leste at det ikke har noe for seg i det hele tatt, ja da heiv jeg det i søpla etter den første prøveturen. Jeg vil brukt pengene på noe annet om jeg var deg;-)

Skrevet

jeg bruker det korrekt og det ligger akkurat under magen, er 20 uker på vei og jeg har allerede problemer med å bruke vanlig bilbelte med at det presser på magen.

jeg syns det er helt supert å bruke det, det gjør det å kjøre bil mye mer behagelig - for min del.

besafe gjør ikke bilturen mer sikrere, men mer behageligere.. det er det som er poenget med det - dersom man leser det som står på trygg trafikk sine sider korrekt.

MEN det må jo festes skikkelig i bilsetet før bruk.

Skrevet

Ja vi er jo alle forskjellige og med forskjellige behov. Men det er jo bra at dette funker for deg og gjør dine bilturer mer begagelige ;o)

Men jeg ville jo bare si at det som er behagelig for noen er ikke behagelig for andre... Jeg syntes det var direkte ubehagelig og gnagde.

Vanlig bilbelte presser ikke på magen min, for det legger seg helt naturlig under (ihvertfall med de to første), har ikke fått så mye mage enda, så vet ikke åssen det går denne gangen..

Skrevet

Jeg har brukt det i begge svangerskapene. Var sløv med å bruke det første gangen helt til en gravid venninne var i en kollisjon, å fikk beskjed hos lege og ambulansepersonell at babyen hennes nok ikke hadde overlevd den kollisjonen om hun ikke hadde brukt det..

Så hadde jeg hvert deg ville jeg uten tvil investert i ett sånt ett.. hvorfor ta sjansen på dit ufødte barns liv..

:)

Skrevet

Ja, da må jo jeg bare si at jeg har hørt det motsatte bli sagt om min venninne. At det var godt hun ikke brukte det da hun koliderte. Hun hadde det i bilen, men hadde det ikke på seg.

Så ikke vet jeg. Men syntes det er veldig rart at helsepersonell uttaler seg både den ene og andre veien.

Syntes ikke det passer seg å komme med en uttalelse som "hvorfor ta sjansen på dit ufødte barns liv..", når det IKKE er bevist at dette beltet har noen effekt på noe annet en kjørekomforten.

Det står også på Trygg Trafikk sine hjemmesider;

"Sent i graviditeten kan det være risikabelt å sitte bak rattet, spesielt når det er kollisjonspute der. Dersom man har mulighet til det er det bedre å velge å være passasjer, og skyve stolen så langt bak som mulig, for å sitte lengst mulig unna bilens innredning."

Men det virker det som at det er få som bryr seg om.

Skrevet

Jeg hadde ikke behov for det første gang, brukte vanlig belte og det gikk helt uproblematisk. Får se hvordan det blir nå, men ville ikke tro at det skal være nødvendig.

Skrevet

huf,ja er det ikke typisk.. syns de kan utføre nyere tester av de beltene da så man har noe litt mer konkret å forholde seg til.

Var ikke meiningen å tråkke på noen med den uttallelsen,så beklager den!

Ha en fin førjulstid alle sammen :)

Skrevet

Jeg jobber i Ambulansetjenesten, og ville aldri sagt det så bastant til en pasient -da undersøkelser(og logikk) viser at om du kræsjer, og beltestrammeren slår til, så vil beltet gå i samme possisjon som uten. (Strikken i beSafe er ikke sterk nok).

Men alle ulykker er forskjellige. Jeg har også vært på de hvor beltet ikke har vært brukt, og utrolig nok var det det som reddet livet. Men fordi det er en av 1.mill, så går jeg ikke ut å anbefaler folk å ikke bruke bilbeltet av den grunn. ;)

Men om BeSafe får folk til å bruke belte, fordi det er mer behagelig så kan det jo ikke bli bedre! -Bilbelte er uansett det som redder liv hver eneste dag! :)

(selv bruker jeg som sagt TummyShield. Vil muligens brekke bena i en større kollisjon, men den holder beltet vekk ifra magen...)

Hi; man kan låne/leie på biltilsynet, eller kjøpe brukt på finn.no også...Så slipper du å betale 4-500kr nytt i butikken. :)

Skrevet

En bekjent av meg krasjet i 7mnd. Da ente det hele i hastesnitt å hun fikk beskjed av legen at hadde ikke hun brukt besafe belte hadde babyen ikke overlev. Denne hendelsen sto også i seoghør! Syns det er rart dere sier at den ikke er sikkert, jeg har alltid hørt det denne er bra! Jeg bruker den hvertfall...

Skrevet

Jeg stoler mye mer på det trygg trafikk uttaler seg om, enn det seoghør og en vilkårlig lege sier, som ikke er ekspert på bilsikring!

Skrevet

Nei.

Mitt 3. svangerskap og har ikke brukt det med noen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...