Gå til innhold

har vert på ul og alt er fint med babyen, men morkaken ligger over åpningen, noen erfaring?

Anbefalte innlegg

Da har vi vert på ordinær ul, og dette er første gang jeg ser/hører noe til den litte i magen. Jeg har ikke hørt hjertelyd eller noe før, så dette var litt skummelt syntes jeg.

Alt var fint med GUTTEN vår:) Men, jeg må tilbake på kontroll i uke 28 (tror jeg det var) for morkaken ligger over åpningen. Noen som har erfaring med dette?

Fortsetter under...

Det vanligste er at morkaken flytter seg oppover etterhvert som livmoren vokser. Det fikk ihvertfall jeg beskjed om da vi ventet nummer èn. Var inne til ny ul i uke 28, og fikk da tilbakemelding om at morkaken hadde flyttet seg:-D Fødte normalt (vaginalt). Dersom morkaken ikke flytter seg oppover blir det nok keisersnitt på deg.

Har forresten to svigerinner som har samme erfaring som meg.

Fikk forresten også beskjed om at det var vanligere å få små blødninger når morkaken lå foran, og at jeg isåfall skulle opplyse om morkakens plassering dersom jeg evt måtte ringe føden ang blødninger. Gikk heldigvis gjennom hele svangerskapet uten blødninger:-D

Håper du ble litt klokere nå. Uansett er det ikke grunn til bekymring. Ut kommer babyen uansett;-)

Gratulerer med gutt i magen forresten:-D Selv venter vi nummer 3, og det blir jente. Har to gutter fra før, så det blir ekstra stas med jente nå:-D

Takk for svar! Ble litt klokere ja, håper den flytter seg oppover da. Jeg har ikke hatt blødninger, heldigvis.

Vi har en jente fra før, så det var veldig kjekt å vente gutt denne gang:)

Annonse

Baby på vei: for noe vås:) Hos de aller fleste trekker morkaken seg opp dit den skal, og sex kan man såklart ha likevel. Åpningen opp til babyen er uansett lukket.

Morkaken lå rett med kanten da jeg var ordinær ul iuke18 fikk nyul 10 uker senere og da hadde den trekt seg godt opp og det blir vaginal fødsel ( om det ikke oppstår andre ting da....) fikk ikke beskjed om å ikke ha sex eller lignende,men ta kontakt med sykehuset om jeg fikk blødninger, men ikke noe av det heller..... Er i uke 31 nå. Lykke til med svangerskap og fødsel.

Er i samme situasjon, skal ha ny ul i uke 32.

Fikk beskjed om at hvis jeg fikk blødninger etter sex, så kunne det være smart å avstå.. ellers var det fritt frem.

Satser på at naturen fikser dette!

Morkaken her lå foran under ordinær UL, men den flyttet seg samtidig som livmoren strekte seg så nå er det ikke noe problem lengre. I 95% av tilfellene så flytter den seg, så du får sikkert enn sjekk til for å se om den flytter seg hos deg også, om den ikke gjør det så blir det nok planlagt ks :)

Vi var på ultralyd på mandag, og fikk vite at vi også venter en gutt :-) og at morkaka lå veldig langt ned. Så er nesten i samme situasjon. Skal inn til ny kontroll i uke 26.

6 uker før termin i forrige svangerskap oppdaget de placenta som lå halveis over åpningen. Ble planlagt keisesnitt så fort dette ble kjent. Vår datter ble tatt ut 3 uker før tiden for å unngå rier/fødselsstart.

Annonse

Hos meg lå morkaken også over åpningen. Foranliggende tror jeg de kalte den. Det var i uke 17.

Var på ny UL i uke 32, da hadde den flytta seg oppover.

Livmoren vokser jo, og morkaken er festet til den så...

Morkaken min kom mellom babyen og mageskinnet, så jeg kjente ikke så mye spark og sånn. Fremliggende tror jeg det het...

Og de målte magen/babyen til større enn den var pga det. Lå litt over den der grafen hele veien, men babyen var liiiten.

Fødte vaginalt, og en frisk jente kom til verden!

Har akkurat vært på UL nå, uke 19 med en gutt.

Morkaka på riktig sted, så jeg slipper nye sjekk denne gangen heldigvis. (Langt til sykehuset.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...