Gå til innhold

Forebygge laktoseintoleranse?

Anbefalte innlegg

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Er det mulig å forebygge laktoseintoleranse? I så fall hvordan?

Er det lurt å fortsette med mme (nan nr 3 eller 4) lenger enn til ettårsalderen før man skifter til vanlig melk? Har hørt at det kan forebygge men aner ikke om det er hold i det.

Skal være sagt at ca 1/4 i vår familie har laktoseintoleranse, og de som har det selv har stort sett fått flere barn med laktoseintoleranse enn de som slipper unna. Så ser ut til å være arvelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt det opp med helsestasjon eller lege. De vet nok mest om intoleranser og hvordan man kan forebygge. Her har vi bare gitt junior små smaksprøver med meieriprodukter innimellom (noen ganger i uka) for å prøve å desensitisere han, men det er ingen av oss som har allergier mot melk i familien. En hel del andre allergier finnes det derimot, så vi vil prøve å gardere oss litt og heller ta introduseringen litt forsiktig.

Mener det var noe med å gi kokt melk, for da ødelegger man proteinene, men er ikke sikker på om det også gjelder laktose.

Ble også anbefalt å ha litt melk i mme og så øke gradvis etterhvert (kan jo starte med et par skjeer og se om barnet reagerer). Vi skal prøve å blande 50/50 og se hva som skjer...

Dette var rådene vi fikk på helsestasjonen i alle fall. Håper dere slipper unna laktoseintoleranse :)

Skrevet

Men laktoseintoleranse er ikke det samme som allergi, eller?

Laktoseintoleranse er en enzymdefekt som jeg er rimelig sikker på at man fødes med, mens allergi mot kumelkproteiner er.. allergi; som man kan være mer eller mindre predisponert for, og som muligens kan forebygges ved å følge myndighetenes kostholdsråd.

Kumelkallergi kan barnet vokse av seg, mens laktoseintoleranse har man livet ut.

Tror jeg. Ganske sikkert.

Så nei, jeg tror ikke man kan forebygge laktoseintoleranse, da det har direkte med genekspresjon å gjøre; kroppen uttrykker ikke genet for enzymet som bryter ned laktose, laktosen kommer "hel" ned i endetarmen og blir mat for bakteriene som bor der, med påfølgende trøbbel for fordøyelsen.

Skrevet

Nesten riktig, Super-Mish, og konklusjonen din er jeg helt enig i.

Laktoseintoleranse vil si at tarmen ikke produserer laktase, som brukes for å spalte melkesukkeret (laktose). Så godt som alle mennesker i hele verden produserer dette til de er minst 3-4 år, deretter er det mange som slutter å produsere det, spesielt folk av asiatisk og afrikansk herkomst. Disse får da problemer med å drikke melk og spise brunost, mens hvitost og yoghurt for de fleste går fint.

Laktose finnes også i morsmelk, så dersom laktoseintoleranse har vært vanlig og medfødt blant menneskespebarn så har det nok skjedd en naturlug seleksjon her etterhvert (ikke mange babyer overlever dag etter dag med diare, dessverre).

Det er nok noen få spebarn som er laktoseintolerante, men de fleste har allergi mot kumelkproteiner, enten via morsmelk eller via MME. I tillegg kan mange reagere på laktose i morsmelk, men det er da som regel snakk om at tarmen får for mye laktose på en gang (stor mengde melk), og da går det ganske rett gjennom av den grunn. Tarmen som sådan har enzymet for å bryte ned laktosen.

Når det gjelder forebygging av kumelkallergi så er det iallfall best å unngå kumelkproteiner så lenge som mulig. Dette vil si fullamming i minst 4 mnd, og om man gir MME så bør man gi HA-typen (proteinene er brutt ned en del) iallfall de første månedene.

Om det er melkeallergi i familien så kan man bli rådet til å unngå melk også hos mor, men det er vel ikke helt klart om det faktisk kan forebygge noe, eller om det bare hindrer plager hos barn som alt er allergiske. (Noen har så alvorlig allergi at de kan få hjertestans av melk. Da hender det at mor kutter ut melk helt fra kostholdet sitt for å unngå en eventuell liknende reaksjon hos barnet, og så kan hun heller prøve forsiktig etter noen måneder, gjerne i kontrollerte former eller etter å ha testet med litt melk på barnets hud etc. Dette vil slå ut om barnet har SÅ alvorlig allergi.)

Rådet til HI må være å diskutere kosthold/kostholdsrestriksjoner med allergispesialist, og dersom det ikke er så alvorlige allergier i familien er det nok ikke nødvendig å gjørenoe spesielt. Jeg er ammehjelper (ammehjelpen.no), men har ikke så mye kompetanse på akkurat dette. Imidlertid er det ammehjelpere som kan mye om allergi, så jeg kan anbefale at du kontakter Ammehjelpen med dine spørsmål om allergi så vil sannsynligvis noen som kan mer enn meg svare.

Min oppriktige og personlige mening om NAN3 og spesielt NAN4 er at dette er produkter som er utviklet kun for å tjene penger på dem, ikke fordi barn flest (altså barn med et normalt kosthold) har noen helsemessig gevinst av dem, og de er kumelksbasert akkurat som lettmelk er - og beskytter akkurat like lite mot kumelksallergi som lettmelk gjør. De er billige å produsere, men unnskyldningen for å selge dem til samme pris som NAN1 og NAN2 er at ikke spebarnsforeldre skal fristes til å kjøpe en billigere erstatning. Snille Nestlé altså.

Skrevet

Oi, jeg ser at her har jeg tydeligvis svart på noe jeg ikke har kunnskap om... Beklager det!

Skrevet

For et flott og utfyllende svar! Og selvfølgelig et veldig godt poeng, det med medfødt mangel ;)

Legger meg det på minnet!

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Takker så mye for svar!! :)

Helsestasjonen vet som regel ikke alt for mye om slikt desverre :(

Har laktoseintoleranse selv, så vet litt om det jeg også, men dette var svært utfyllende, tusen takk :) Laktoseintoleranse ser ut til å være arvelig disponert, men det er noe man utvikler etter hvert ja... og jeg vet ikke om det er forsket på det, men det kan jo være folk er disponert for laktoseintoleranse som ikke utvikler det også?

Flere av mine tantebarn har også utviklet laktoseintoleranse, og de har stort sett begynt å reagere i svært tidlig alder, omtrent på den tiden hvor man bytter fra mme til vanlig melk ved 1-2 års alderen.

Vi har egentlig aldri vanlig melk i huset, så kan selvfølgelig starte med å gi jenta laktosefri eller laktoseredusert melk, men vet ikke om dette vil ha positiv eller negativ effekt på evt utvikling av laktoseintoleranse. Det spørs hva som er mest hensiktsmessig- om det er gradvis tilvenning bør jeg jo ikke kutte ut laktosen i kosten. Er det kun alder for innføring av laktose som har betydning så bør jeg i teorien vente. Er ikke forsket på dette så langt jeg vet.

Det som sies her om NAN mme nr 3 og 4 i motsetning til 1 og 2, betyr dette at man heller bør gi nr 2 i alderen rundt 1 år?? Alle variantene fra nyfødt inneholder jo laktose, man må på apotek for å få helt laktosefri. Og jenta er rund og god så trenger ikke noe fetere melk eller noe. Hva er forskjellen på nr 2 og 3 f.eks.?

Skrevet

Jeg gir min baby probiotika. Vi har matintoleranse mot melk+ allergi i familien. Probiotika =frysetørret melkesyrebakterier. Det er gode tarmbakterier som fremmer en god fordøyelse. Det samme som i biola, men med større styrke. Probiotika kan gjøre at man tåler problematisk mat bedre. Jeg ser f.eks på mine barn at når de drikker melk får de løs avføring. Når de kutter melk og tar probiotika, blir avføringen normal. Så hos oss har det definitivt effekt. Selv har jeg tatt probiotika både under graviditet og ammeperiode. Det har mange gode effekter på helsen til mor og barn. Du kan jo evt google hvis du vil lese mer.

Vi bruker Udos Choice, som fåes kjøpt på helsekosten. Er veldig fornøyd med det, men det finnes andre gode merker også.

Skrevet

lillemor og lillefrøken: laktoseintoleranse er helt sikkert arvelig, ja. Som du selv sier er det mange familier der mange har det, og blant enkelte befolkningsgrupper (feks. mange asiatiske land) mangler veldig mange dette enzymet. Akkurat som med andre arvelige ting så er det ikke slik at man ALLTID utvikler det fordi om man har arvet et gen, og noen er også hardere rammet enn andre. Jeg kjenner noen som ikke tåler laktose i det hele tatt og i praksis har melkefritt kosthold, mens andre tåler alt unntatt brunost, drikkemelk og kremkake.

Jeg aner rett og slett ikke hvordan man kan forebygge laktoseintoleranse, og det var ikke så lett å få gode treff på google. En allergispesialist burde i teorien kunne noe om dette...

Ang MME så er det laktose og kumelkprotein i alle de vanlige (de er altså lagd av kumelk), uansett tall. NAN 3 og 4 er drikkemelk, dvs ikke beregnet til selvstendige måltider. Det er dog ingenting i vegen for å gi NAN 2 (den inneholder mer jern enn NAN 1) helt til vanlig melk innføres. Vanlig melk bør ikke innføres til drikke før rundt 1 år, fordi den fortrenger jernrik mat fra kostholdet (barnet drikker seg mett), samt at kalsium hindrer opptak av jern fra maten. Det er ingen "allergi-grunner" til å ikke gi vanlig melk fremfor kumelksbasert MME etter 1 år, og heller ikke til å ikke bruke vanlig melk i matlaging i hht retningslinjene fra helsedirektoratet. Kumelk er kumelk uansett om du kaller det Tine Lett eller NAN 4 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...