Gå til innhold

Vann til maten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har Lillemor på 4 mnd såvidt begynt å smake på potetmos. Valgte å begynne med det som første faste føden. Hun fullammes fortsatt, men har fått en teskje eller to med potetmos i helga. Så lurer jeg på:

- bør hun få vann på flaske ved siden av mosen? Innbiller meg at hun bør ha det, for å lettere kunne svelge ned maten..? Og hvis man gir vann på flaske skal vel dette kokes før babyen får det...? Eller når er det ikke lenger nødvendig å koke vannet til babyen?

- nå som jeg har startet med å gi potetmos, er det slik at hun bør få dette hver dag i en periode, f.eks en uke, før jeg introduserer noe annet? Har forstått det slik at hun må bli vandt med smaken av potetmos før hun får smake på noe annet...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min erfaring er at det er lurt å starte med å gi dem vann så fort som mulig når de får vanlig mat, for ivertfall her tok det laaang tid før det ble godtatt.. brukte ivertfall en måned, kansje enda mer, med å tilby henne vann til alle måltider. Var ikke intressert i det hele tatt.. men etter en stund så aksepterte hun det, og nå elsker hun vann.. Vet ikke fasit svaret på dette og hva som er anbefalt, men slik var det ivertfall her. Har også hørt fra min jordmor og barnepleier at det aldri var nødvendig å koke drikkevannet, på barsel ga de barna vann rett fra springen.. Om ikke det er spesielle restriksjoner i området der du bor selvfølgelig! De anbefaler vel å starte med en råvare om gangen ja, slik at hvis hun reagerer på noe, så er det lettere for deg å vite hva hun har reagert på, enn om du hadde gitt flere ting på en gang :-) Så skal det vel være en myk overgang for de sarte små tarmene i begynnelsen :-) Men som sagt, dette er bare mine erfaringer, mulig fagfolk sier noe annet ;-) Anbefaler å prøve avokado etter hvert, det er favoritten her i huset!! Gjerne blandet med banan, eller annen frukt :-) Lykke til!! :-)

Skrevet

Du kan gjerne gi henne litt vann hvis du vil hun skal venne seg til det. Men så lenge hun bare spiser et par teskjeer er det ikke nødvendig egentlig.

Du trenger ikke koke vannet når babyen har begynt med fast føde. Men kan kanskje romtemperere det litt de første gangene?

Det er greit å ikke introdusere for mange ting helt i starten. Men samtidig er det jo mange som nå mener at 4-6 mnds alder er den beste tiden for smaksprøver. Så når hun begynner å bli litt vant til å spise mat kan du kanskje gi henne ny smaker litt oftere.

Skrevet

Når jeg begynte med smaksprøver på grøt ga jeg ikke vann ved siden av siden jeg ammet etterpå fordi det kun var et par t-skjeer.. Men hun fikk vel vann fra hun begynte å spise en halv skål:)

Jenten min er 7,5 mnd og jeg koker enda vannet, både det som skal drikkes og det hun får på mme:)

Tror de fleste slutter å koke vannet når babyen slikker stuegulvet, spiser basiller ol, hehe..

Jeg skal ikke si det sikkert, men det beste er nok sikkert å gjøre det som du har tenkt; å la henne få potetmos en stund, før du kanskje legger til en annen grønnsak i mosen eller gir henne noe annet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...