lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 5. desember 2011 #1 Skrevet 5. desember 2011 Har en jente på 7,5 mnd som brekker seg og spytter ut all mat som har annen konsistens enn grøt, fruktpure eller mme... hun tar seg ikke tid til å smake på det engang, spytter det ut med engang! Finnes det noe gjennomsnittlig tid for hvor lang tid det tar før de venner seg til dette? Hun spytter ut middagen jeg lager, middagsglass, brødskive biter i str usynlig dyppet i mme eller fruktpure... er så redd for at hun skal få vegring hvis jeg fortsetter å prøve...
MiraculixGRAVID Skrevet 5. desember 2011 #2 Skrevet 5. desember 2011 Hei! Dette lurer jeg på også, hadde faktisk akkuratt tenkt til å legge inn ett innlegg om det. Lillemann her brekker seg og setter det i halsen - må noen ganger banke han i ryggen for å få løsnet på det liksom. Har ikke prøvd brød , bare de 5-6 mnd middagsglassene. Helt umulig. Får kanskje inn en halv skje. Har prøvd å ta litt morsmelk oppi , og knuse det litt mer , men neida. Han blir 7 mnd imorra.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 5. desember 2011 #3 Skrevet 5. desember 2011 Jeg lurte på det samme i den alderen og ble veldig lei av å legge ned mye jobb på hjemmelaget mat som bare ble "blæ" etter et par skjeer. Kan trøste med at matinntaket plutselig økte markant ved 8 mnd, og nå ved 9,5 mnd går hele middagsglass ned. Liker alt som blir tilbudt virker det som. Begynte med tilvenning ved 4 mnd.
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 5. desember 2011 Forfatter #4 Skrevet 5. desember 2011 Ja, jeg begynner faktisk å miste lysten på å prøve for hun er jo ikke interessert..men man må jo! Godt å høre at det plutselig gikk seg til, får håpe det samme skjer her! fikk faktisk ned et par skjeer med søtpotet når hun var rundt 6 mnd, interessen var mye bedre før enn nå. Satser på at når hun lærer seg å åle istedenfor å sprelle med armer og bein som en fisk på land, at hun tar til seg litt mer fast føde:)
Babygirl Juni11 Skrevet 5. desember 2011 #5 Skrevet 5. desember 2011 Oooops laget nettopp et innlegg om mat, men ser jo her at det er fler med samme problem som meg:) Jeg sliter med å få snupp på 6 mnd til å spise. Hun er av og på med grøt og avocado, men vil bare ha noen få skjeer. Fruktpure og sviskemos kan hun spise masse av, men det gir jo så ustabilt blodsukker og er ikke noe hun legger på seg av, så ønsker så inderlig at hun skal like grønnsaker og middagsglass. Søtpotet går noen ganger, andre ganger er det full nekt. Er så lei av amming (tar ikke flaske) og derfor veldig sugen på at hun skal bli flinkere til å spise fast føde. Her er det heller ingen åling (mye sprelling som en fisk ja hehe)- så to like barn:)
M&M+1 Skrevet 6. desember 2011 #6 Skrevet 6. desember 2011 Her er lillegutt også 6 mnd og foretrekker som de fleste frukt (pære eller aprikos er favorittene). Meen en grønnsak som er superfin er pastinakken! Den smaker som en søt gulrot, så den godtar han. Jeg kjøper en pakke på Meny som inneholder to små pastinakker (i en pappform med plast over vet du) disse er søte og gode. Skreller de og skjærer opp i mindre biter og koker til de er møre. Putter de og litt av kokevannet i stavmikseren, tilsetter også en ss olje. Spe på med vann til ønsket konsistens. Det blir super søtt og godt, og tom jeg og pappaen ble overrasket over hvor god den var, snek faktisk til oss en skje eller to selv. Haha. (Grunnen til at jeg spesifiserte hvilke pastinakker jeg bruker er fordi jeg har kjøpt vanlige store pastinakker også og disse er ikke like søte og smaker mye mer 'jord' og ble absolutt ikke like godt mottatt..) Blander forøvrig denne mosen med gulrot også noen dager Det var hvetfall ett lite tips fra oss.. Nå sliter vi bare med veien videre.. Må finne andre grønnsaker og kanskje også begynne med litt kjøtt og karbo snart...
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 7. desember 2011 #7 Skrevet 7. desember 2011 Her bruker Muffin fremdeles drøyt 30 minutter hver morgen på å spise en hel brødskive uten skorpe, selv om det er 5-6 uker siden vi startet opp med brød (han hadde grøtnekt, derfor vi starta så tidlig med brød for å få i ham nok jern, etter avklaring med lege). Så jeg syns det tar litt lang tid å gi frokost, og håper det går litt raskere etterhvert Hjelper hvertfallpå tålmodigheten hans at han får noen biter å leke med selv...
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 7. desember 2011 Forfatter #8 Skrevet 7. desember 2011 M&M+1: Tusen takk for tipset, det skal jeg prøve! Skal også blande inn grønnsaker som feks gulrot etter hvert, dersom hun liker det:) Igår ga jeg en t-skje med fruktmos først, så middag... 2 t-skjeer med middag svelgte hun uten grimaser:) Madolyn: Ja, det tar sin tid med disse små! La noen biter på et fat foran henne, men hun bare holdt de i hånden og studerte de med et skeptisk blikk, hehe.. Hun smakte jo på min skive faktisk, med jordærsyltetøy(sikkert fyfy), men da spyttet hun ut den lille brødbiten hun tygget av, hehe..
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 7. desember 2011 #9 Skrevet 7. desember 2011 Muffin er dårlig på finmotorikken enn så lenge, så de brødbitene han plukker opp, havner konsekvent langt inni de små, blubbete hendene <3 Men han gaper jo når han fører hånda mot munnen sin, og da lurer jeg inn en brødbit Og da tygger han og koser seg hehe... Og fat kan jeg ikke legge foran ham; de dytter han bare i stoor fart mot bordkanten... hehe! Hva med annenhver skje med noe hun liker, og annenhver skje med noe hun fremdeles trenger tilvenning på?
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 7. desember 2011 Forfatter #10 Skrevet 7. desember 2011 Hun tar fatt i fatet også, men hun er ikke kjapp nok på avtrekkeren:p Hun har jo bare tre tenner nede + den ene oppe har akkurat kommet igjennom, så kanskje hun interesserer seg mer for brød når hun kan tygge? Jeg ga måtte dyppe skjeen med middagsmat isted i fruktmosen, da gikk det greit.. Prøver å ta mindre og mindre fruktmos etterhvert, så venner hun seg sikkert til smaken tilslutt, hehe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå