lykkelig mamma til to ♥ Skrevet 5. desember 2011 #1 Skrevet 5. desember 2011 Hvilken forikring har du på barnet/barna dine og hvorfor? Hva er best? Er jo så mye å velge i... Håper noen kan hjelpe
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 5. desember 2011 #2 Skrevet 5. desember 2011 Har ingen forsikringer på barnet. Jeg ser ikke poenget i det. Men jeg har en god livsforsikring på meg selv.
lykkelig mamma til to ♥ Skrevet 5. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 5. desember 2011 Kan jeg spør hvorfor du ikke ser poenget i det? Hva om barnet blir rammet av en sjukdom, må ligge lenge på sykehuset eller blir invalid? Du får vel ikke noen ting da siden de ikke er forsikret, eller? Jeg spør ikke for å være frekk eller ufin, men kun fordi jeg har rett og slett ikke peiling på slike forsikringsgreier.. Jeg har ikke forsikring på mine barn selv, men har hørt jeg er ganske dum som ikke har det.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 5. desember 2011 #4 Skrevet 5. desember 2011 Det meste dekkes av staten og det som ikke dekkes av staten dekkes svært sjelden av slike forsikringer. Derfor ser jeg ikke poenget i barneforsikringer. Derimot så syns jeg det er lurt å ha livsforsikring på seg selv slik at barnet er økonomisk sikret om det skulle skje noe med meg.
lykkelig mamma til to ♥ Skrevet 5. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 5. desember 2011 Tusen takk for svar, Lykke Fryd ♥
Jojo x3 Skrevet 5. desember 2011 #6 Skrevet 5. desember 2011 Her har vi heller ingen forsikring på barna! Ser heller ikke poenget av samme grunn som hun over.
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 5. desember 2011 #7 Skrevet 5. desember 2011 Vi har heller ikke sett noen grunn til å ha forsikring på barna.
Gjest ->>- Skrevet 5. desember 2011 #8 Skrevet 5. desember 2011 Gjensidige. Fordi det er viktig for oss at barna har muligheten til å få uføreforsikring som voksne uansett daværende helsetilstand, og denne er en av relativt få barneforsikringer hvor uføredekningene kan videreføres etter fylte 26 år uten ny helseerklæring.
LegallyBlond Skrevet 5. desember 2011 #9 Skrevet 5. desember 2011 Vi har Storebrand sin forsikring. Valgte den fordi den dekket mest/de mest relevante tingene da vi skulle tegne forsikring. Dette er noen år siden nå, og kan virke som flere forsikringsselskap nå har satset på og har gode barneforsikringer, men det er en stund siden vi sjekket dette nøye. Er fornøyd med valget vårt. Jeg skjønner ikke at man ikke ser vitsen i å forsikre barnet sitt... Forsikringen vi har valgt dekker en del utgifter i forbindelse med barns sykdom som det offentlige IKKE dekker. Som ekstra sykepenger til foreldre ved langvarig sykdom, til nødvendig utstyr som følge av handikap osv. Videre får man en engangsutbetaling ved gitte kroniske sykdommer (og dette er sykdommer som rammer en del barn), man får en engangsutbetaling om barnet blir handikappet (dette kommer i tillegg til det man får fra det offentlige, og må man f.eks bygge om huset sitt for å tilpasse det til rullestol så kommer man ikke langt nok med det man får fra det offentlige). Men det viktigste av alt er at det gir barnet en uførepensjon om det skulle bli varig ufør som følge av sykdom eller skade i barneårene. Ellers risikerer man at barnet får laveste sats på uføretrygd den dagen det blir 18 år, og det er ikke mye å leve for! Forsikringen varer til barnet er fylt 25, og kan da videreføres som vanlig uføre/livsforsikring når barnet passerer 25 år uten at det må fylles ut ny egenerklæring for helse. Jeg har nære venninner med b.l.a diabetes som ikke har fått forsikring i voksen alder pga sykdommen sin. Synes det er godt å vite at barna våre kan fortsette å få være forsikret også i voksen alder om de skulle få en kronisk sykdom. Så jeg ser absolutt veldig mange gode grunner til å forsikre barna sine! Spesielt dyrt er det heller ikke. Men det er jo klart at det finnes mange forsikringer, og det er nok ikke alt som er like nødvendig. Vi fikk tilbud om å "oppgradere" forsikringen vår slik at den også gav oss mulighet til å få privat medisinsk hjelp om barnet ble sykt, og det kostet ganske mye. Det synes jeg nok kanskje er litt unødvendig, fordi vi har et bra helsetilbud til barn her i Norge. Det kan jo selvsagt skje at man kommer i en slik situasjon at man får behov for medisinsk hjelp somd et offentlige ikke dekker, men vi vurderte det slik at da er det bedre å heller spare penger og ha en liten buffer til uforutsette utgifter, uansett hva de måtte være. Tror det er viktig å vurdere hvilke behov man har før man velger hvilken forsikring man skal ha. Men akkurat det med uførepensjon OG engangsutbetaling ved uføre hos barn, samt mulighet til å videreføre forsikringen i voksen alder uansett hvilke sykdommer barnet skulle pådra seg i barndommen DET synes jeg at en god barneforsikring bør dekke!
Lemonia Skrevet 7. desember 2011 #10 Skrevet 7. desember 2011 Vi har ikke forsikring, fordi vi ikke ser poenget. Forsikringsselgere er flinke til å vifte med de store summene man får, men de færreste tenker over at den summen får man kun hvis barnet blir 100% ufør, og sannsynligheten for det er forsvinnende liten (det er kun én diagnose som gir 100% uførhet, om du f.eks. får kappet av begge hendene er du fremdeles bare 50% ufør). En lavere uførhetsprosent gir tilsvarende lav utbetaling, så man kan se rimelig langt etter millionene. Utover det består forsikringen vanligvis av en del mindre summer utbetalt for andre skader/sykdommer. Disse er i det store og det hele helt uvesentlige. Det er veldig sjelden at en familie er så fattig at de trenger å tegne forsikring for å få erstatningssummer på 10-20 000. Dette er småpenger som ikke er verdt å tegne forsikring for. F.eks. om barnet blir innlagt på sykehus får man omsorgspenger fra staten, det er helt unødvendig å betale tusenlapper i premie for at forsikringsselskapet skal gi deg noen hundrelapper per dag barnet er innlagt på sykehus. Det er ikke penger man trenger eller er så viktige at de er verdt å tegne forsikring for. Mange av småsummene er dessuten også penger man kan regne med å aldri få, fordi vilkårene er så strenge at ingen vil være innenfor. F.eks. gir de fleste forsikringsselskap en viss sum hvis barnet får skader på de permanente tennene. Problemet er at de har et krav om at skaden skal være "taksert" innen et par år. Sett at din treåring slår ut en melketann i barnehagen, et ikke usannsynlig tilfelle. Du vil ikke kunne vite om dette har gitt skade på tennene under før de har kommet fram, kanskje om 3-4 år. Da er vilkåret om taksering innen to år brutt og du får ingen penger selv om barnet skulle være så uheldig å få permanente skader. Og slik kunne jeg fortsatt. Hvis du absolutt vil ha barneforsikring, les papirene _veldig_ nøye. Jeg tror de færreste gjør dette og jeg tror de aller fleste som har barneforsikring ikke har den ringeste anelse om hva de betaler for og kan fort få seg en diger overraskelse den dagen ulykken er ute. Vær helt sikker på hva du reelt sett kan få ut av en evt barneforsikring.
3 er nok! Skrevet 7. desember 2011 #11 Skrevet 7. desember 2011 vi har en forsikring gjennom postbanken. Barnas trygghetskonto eller noe slikt. Egetlig ser jeg ikke poenget i det, men denne forsikringen fikk vi gratis når vi tegnet en konto der til barnet. Helt greie kontobetingelser, og en helt grei forsikring. Barna er i tillegg forikret ganske godt gjennom jobben til samboer. Jeg kjenneren familie som betalte massevis i forsikring på barna, men da ulykken først var ute og det ene barnet ble lam etter en ulykke fikk de likevel ikke en dritt av forikringen bortsett fra en måneds opphold på Sunnås sykehus/rehabilitering. Advokaten deres sa at slik var det i omtrent alle barnaforsikringer; man betaler masse for ingenting fordi forsikringene er fulle av klausuler som sikrer selskapet.
line_n & sara Skrevet 9. desember 2011 #12 Skrevet 9. desember 2011 sjekk ut hva forsikringende dekker, vel iallefall et selskap som dekker flest mulig sykdommer. (ikke alle dekker de samme sykdommene) Her kom forsikring godt med, når snuppa fikk sin diagnose fikk ikke bare hun en stor utbetaling som nå forvaltes av overformynderiet, men vi foreldre fikk også dagpenger for å kompansere for tapt arbeidsfortjeneste v sykehusinnleggelsen, dette var penger vi ikke fikk fra staten grunnet at vi er selvstendig næringsdrivende og jeg er student med en liten deltidsjobb og hadde ikke tjent nok penger året før til å få penger i år. (byråkrati!) Så sjekk gjerne ut de ulike tilbudene før du bestemmer deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå