Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen sa omtrent ingenting, hun ville bare fylle ut skjemaet, der hun skrev sitt eget navn øverst til venstre *LOL* .

Ikke gadd hun å prøve å finne hjertelyden, ikke gadd hun å måle symfysen (for den var slik magen min var sa hun - særlig, jeg har knapt gått opp i vekt men har fått mange magekommentarer allerede). At jeg nevnte at jeg hadde hatt blødninger og hadde allergi gadd hun hverken å kommentere eller notere på arket.That's it!

Har nå fått meg et nytt helsekort for gravide som jeg skal fylle ut sammen med jordmor om et par uker, og har byttet lege. Hun nærmest trakasserte meg da jeg bad om sykemelding også. Huff!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette er absolutt en klagesak altså..!!!

Skrevet

Typisk leger er barre ute etter og tene peng. Mest pasienter jo meir peng.

Vart så irritert på legen min sist. Men kom til jordmor og fikk ordna UL og får den rette oppfølgingen.

Skrevet

Viss du skal ha baby i juni, så kan du jo i alle fall ikke rekne med at legen skal måle magen med det første. Hos meg målte hun bare for gøy når jeg var i uke 14, og det er det tidligste du kan begynne å måle. Normalt sett måler de ikke dette før etter ordinær ultralyd.

Bortsett fra dette synes jeg det må være en idiot av en lege. Første kontroll skal legen gå igjennom en masse ting.

Jeg hadde bytta lege.

Jeg har forresten valgt å gå hovedsakelig til jordmor jeg da, var kun til legen for sykemeldinger pga hyperemesis og blodprøvene.

Du kan velge å kun gå til jordmor :)

Skrevet

Like morsomt hver gang dere tror at første kontroll skal inneholde "høygravid-sjekker".. dårlig ord, men vet ikke hva jeg skal si ;P

Siden det er første kontrollen regner jeg med du er 8-12 uker på vei. SÅKLART prøver de ikke å finne hjertelyd da.. håper du forstår hvorfor også. Mange klarer ikke å finne den så tidlig, og selvfølgelig vil ikke legen uroe deg om det er fare for å ikke finne den. Helt vanlig praksis.

Å stresse med den lyden hele tiden er bare tull.. man har ikke krav på det så tidlig. Du får ha tålmodighet.

Samme med å male magen. Selvfølgelig måler de ikke så tidlig. Hva du mener, og andre, om at du har fått mage allerede har ikke noe å si. Det er oppblåsthet osv. Ingen så tidlig har så stort foster i seg at det er vits å vurdere å måle babyen engang..

Så.. gjør som alle andre, vent til kontrollene etter UL, for DA begynner det å skje ting, og det er morsomt :D

Skrevet

Skjønner du er skuffet. Aldri noe gøy at ting ikke blir som forventet... Men må jo si meg enig med imsdal92,her altså. Det skjer ikke mer enn blodprøver og utfylling av skjema på første kontroll. Og går man til lege får man først og fremst medisinsk oppfølging.Vil man "dulles" med passer det bedre med sykepleier(dvs jordmor). Selv går jeg til lege,for dulling har jeg ikke behov for. Jeg vil det skal gjøres det som er medisinsk sett nødvendig for å sjekke at alt er bra med meg og barnet. Derfor har jeg i tillegg tatt UL i uke 12 og vil ta ny for å kontrollere vekst i uke 31-32. Håper du finner en ordning som passer for deg:-)

Skrevet

Bytt lege!

Gjorde jeg etter førstemann. Det er kjempeenkelt :-)

Skrevet

Hei Tigerpote, og takk for sist ;)

Jeg hadde første legetime i uke 7, og det eneste som ble gjort var å fylle ut helsekort og å måle blodtrykk. Blodprøvene måtte jeg tilbake for å ta i uke 11.

Hadde første jordmortime i uke 14 og da prøvde jordmor å lytte etter hjertelyd, men hun fant den ikke. Så jeg var tilbake i uke 16 for en ekstrasjekk, og da fant hun den ;)

Jeg var på ordinær ultralyd i forrige uke og da ble magen målt for første gang. Jeg mener at den ikke ble målt før ultralyd forrige gang jeg var gravid også.

Hvor mange uker er du nå?

Skrevet

Hopper over fra 3.tri for og legge igjenn ett spor her :)

Hadde første kontroll til lege da jeg var 6uker på vei, og fikk da fra lege: Ja du er gravid. Her er nr.til JM, Jeg kan ikke noe om svangerskap jeg!

Thats it! ;o

Var kjempeskuffet og lei meg da jeg gikk derfra.. Men fikk ordnet meg time til JM i uke 12, og der ble det tatt blodprøver, Urinprøve, målt symfysemål og jeg fikk høre hjertelyden!:D (Vi fant den med en gang, og den var klar og tydelig)

Så etter min opplevelse, så vil jeg helt klart anbefale og vente til timen til JM, så vil du få både høre lille bebissen, og få tatt de prøvene som skal takes :)

Masse lykke til videre :)

Skrevet

Jeg er på noen måter enig med Imsdal92. Hjertelyd og mage er for tidlig å måle rundt uke 8-12. MEN... Alle pasienter skal tas på alvor, og lege skal lytte til pasientens bekymringer (her blødning). Det er IKKE en god følelse å dra hjem fra legen med en følelse å bli trakassert! Gravide har ofte mange tanker og følelser rundt graviditeten, min opplevelse er at det er bedre å dra til jordmor med dette. Jeg er bare hos lege dersom det er snakk om blodprøver eller sykemelding. Resten av kontrollene tar jeg hos jordmor. Veldig fornøyd med det:) Lykke til, Tigerpote. Håper du finner en løsning som passer deg:)

Skrevet

Legen kunne kanskje informert om hva som er vanlig å gjøre den første kontrollen. Jeg er snart i uke 22 og har enda ikke hørt hjertelyden eller tatt symfysemål.. Det er ikke veldig vanlig å måle magen før uke 24.. Jeg gikk mest til jordmor sist og kommer til å gjøre det denne gangen også, de har bedre tid til å prate og kan mer :)

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Til Imsdal og dere som mener jeg ikke kunne forvente annet; dette er mitt andre svangerskap, så jeg er ingen uvitende kalv :)

I første svangerskap ble både hjertelyd forsøkt funnet og magen målt ved første kontroll. På helsekortet starter grafen rett før uke 12. Det er jo greit å ha et sammenligningsgrunnlag/utgangspunkt. Husker veldig godt første kontroll sist hos lege, da var jeg vel der nærmere en time:) Har tastet denne legen jeg hadde nå vekk for lengst. Jeg vil gjerne gå annenhver gang til jm/lege slik som sist, men jeg vet iallefall at jeg får en super jordmor og kan godt gå til henne hver gang også.

Skrevet

Jeg var forresten akkurat ferdig med 12 uker da jeg var på kontroll, starter på uke 14 i morgen:)

Lykke til til dere andre også!:D

Gleder meg til ul, blir spennende å vite hva det blir:) Praktisk om det blir jente, men ønsker hva det enn blir velkommen uansett! <3

Skrevet

jeg er i uke 24 nå og ingen har målt symfyse-fun. mål enda. Og hadde det ikke vært for komplikasjoner, så hadde ingen lyttet på hjertelyd heller (før ul kontroll). Ikke engang urinprøve har jeg levert, utenom 1. kontroll da -men da ble jo blodprøver etc tatt (uke 12).

...så var igrunn bare utfylling av helsekort her også... :) Kontrollene har fått mer "innhold" etterhvert.

Men at du har hatt blødninger burde hun jo ha skrevet i journalen din på legekontoret da syntes jeg (ikke nødvendigvis gravid-journalen).

Skrevet

Selv om du har vært gravid før, så betyr ikke det at det er krav om at du skal få høre hjertelyd så tidlig, ei heller å måle fosterets størrelse ;)

Hvor grafen starter er ikke relevant, sånn sett.. den må jo starte så "tidlig", det betyr ikke at man fyller den ut ved første kontroll.. er ikke mye å måle så tidlig..

Men fint at du har gjort noe med dette, for det andre du sa er jo trist.. de skal jo bry seg om blødninger osv :)

Skrevet

Det høres jo helt villt ut! Up er da standard for hver gang man er til kontroll. Forstår jeg hadde meget god oppfølging både hos jm og lege sist, selv om jeg den gang bodde i en travel by...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...