Gå til innhold

Ultralyd og Downs Syndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt forvirra angående dette med hvordan man finner ut av om barnet i magen har Downs syndrom. Kan de virkelig se det på vanlig ultralyd?

Leste en artikkel i vg idag,den om ultralyd skal bli obligatorisk for alle i uke 12,og da stussa jeg litt på det det sto om downs.. Stemmer det at man ikke nødvendigvis får beskjed om det hvis de oppdager downs?

Mulig jeg missforstår helt her,men håper noen kan svare meg?

Det hadde jo absolutt ikke forandret noe som helst for meg,jeg hadde såklart beholdt barnet uansett,bare så det er sagt!

Som sagt,jeg bare lurer....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg har hørt er at man ser dette veldig godt på 3D.

Bare hørt :)

Skrevet

Man kan måle nakkefolden rundt uke 12, og det er en indikator på downs dersom den er for stor (trooor jeg) i forhold til normalen.

Onbligatorisk UL tror jeg nok ikke det blir, fortsatt er UL helt frivillig,.

Skrevet

Det fins ingen garanti for at man kan oppdage Downs på ul, men i uke 12/13 så kan (med trykk på "kan") man oppdage dette ved å se på nakkefolden. Denne nakkefolden er ofte borte i uke 18 og da vil man ikke kunne oppdage det på ordinær ul (om det ikke er annet som kan tilsi at barnet har Downs).

Skrevet

Dersom det er forstørret nakkefold og i tillegg manglende neseben er dette sterke indikasjoner på at barnet har downs, og man skal få tilbud om en fostervannsprøve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...