Gladmor30 Skrevet 4. desember 2011 #1 Skrevet 4. desember 2011 Høres sikkert ut som et teit spm. Jeg spør ikke for å "brife,skryte", men rett og slett fordi at jeg er omringet med veldig flinke babyer som kan alle ting, mens tulla mi ikke haster avgårde med noe virker det som. Dessuten så skal hun ikke på kontroll igjen før hun er 9 mnd.. så jeg lurer bare på hvordan det er med andre jevngamle babyer Tulla mi kan: - Rulle rundt, både fra mage til rygg, og fra rygg til mage. - Føler hun har god kontroll finmotorikken i forhold til alder, hun har lenge kunnet stappe smokken i munnen selv f.eks. - Blir tydelig ivrig og glad når jeg synger sanger til henne som hun husker igjen. - SOver natten gjennom (bank i bordet) - Babler mer og mer - Ler og eelsker storesøster. Viser også veldig glede av å få være med storesøster på rommet hennes. - Spiser alt Kan ikke: - Er ikke i nærheten av å sitte selv - Klarer ikke ligge på magen altfor lenge om gangen, ikke kjempesterk i nakken, selv om hun trener hver dag. - Føler egentlig at hun er litt slapp, så jeg er spent på å høre hvordan det ligger an hos andre babyer - har funnet frem spisestolen, men hun må støttes godt, og hun sitter helle ikke lenge. - har gåstol til henne, men bruker den veldig sjelden siden hun er så slapp enda.. derfor liker hun dn heller ikke så godt. Kommer ikke på noe mer i farten... Håper noen vil dele litt om babyene sine Ha en fin kveld!
MiraculixGRAVID Skrevet 4. desember 2011 #2 Skrevet 4. desember 2011 Det er jo veldig stor forskjell på disse småtassene :-) Her er lillemann snart 7 mnd ( 6mnd+3uker) . Han kan: -Rulle rundt , begge veier -Tar smokken og putter den i munn (bommer jo litt, da men.. Hehe) -Babler og snakker , ler høyt når vi tuller med han -Sitter selv, men litt på skrå , mens han støtter seg med den ene armen (litt vanskelig å forklare) - Begynte å krabbe for 3 dager siden Kan ikke: -Klarer ikke sove natten igjennom enda :-( Våkner opptil flere ganger. - Kan ikke stå/gå, men det forventer jeg heller ikke :-) Hehe Sikkert flere ting , men får heller legge det til når jeg husker det! :-)
Maitrollet Skrevet 4. desember 2011 #3 Skrevet 4. desember 2011 Min er bare 6,5 enda men dette kan han: - ruller begge veier - veldig glad i å ligge på magen, gynger i krabbestilling og åler seg i alle retninger - sitter ganske greit i spisestolen, men har fortsatt støtte i ryggen - reiser seg opp i fanget - banker i gulvet/bordet - klapper - begynner å få ganske godt pinsettgrep, plukker brødbiter selv med pekefinger og tommel - være våken om natta (IKKE positivt!) - begynner å vise veldig godt hva han liker og ikke liker av mat kan ikke: - sitte uten støtte - krabbe - være alene mer enn to minutter uten å hyle etter mamma - legges av andre enn mamma Vet ikke helt hva det er meningen at de skal kunne nå, men det er sikkert masse han ikke kan.
Håpefull77 Skrevet 4. desember 2011 #4 Skrevet 4. desember 2011 ååå det lurer jg på også. Heller ikke for å brife. Men jeg leste et sted at gjennomsnittsbabyen krabber når hun/han er 7 mnd og det er ikke jenta mi i nærheten av, jeg hadde derfor tenkt at jeg skulle lage et lignende innleg. Andre babyer i nærheten i alder som vi kjenner er enten langt forran eller langt bak. Jenta mi er akkurat 7 mnd. - Hun ruller begge veier. Hun har i en mnd tid rullet når hun skal noe sted. Hun har rullet stua rundt i en enorm fart. - Noen dager før hun ble 7 mnd ålet hun for første gang. - Veldig glad i å bli sunget for - Borte tittei er supermorsomt - blar i bøker, ikke en og en side, men bunker om papir, og får ikke med seg alle sidene om papp. - Har de 2 siste dagene begynt å bable mye, før har det vært lite. - Er nattavent, men våkner en del fra hun legger seg ca 18:30 til står opp en gang mellom 6 og 8. (Stort sett 6) - vil helst ligge på magen, også i badekaret og på stellebordet... - sitter ikke selv, - veldig glad i mat, vi har vært litt dumme med å ikke la henne spise selv når hun har villet det. Så nå holder hun ikke lengere kavringen eller brødskalken selv. Gjorde det for en halv mnd siden. Men vi synes det er litt søl at hun skal spise middag, grøt og brød med leverpostei eller kaviar med hendene sine. Så nå vil hun ikke spise noe selv. Har vel oss selv å takke. - holder vannflasken selv og drikker. Dytter melkeflasken i munnen om vi tar den ut og har den for lenge borte, men den skal vi holde virker det som, vil ikke holde den selv. - vil ikke drikke av tutekopp. Har gjort det, så hun klarer det. - putter ikke smokken i selv, men har bare smokk når hun skal sove. Hvis hun vil klarer hun det, men vi må som regel hjelp. Mye lettere å gråte etter mamma eller pappa. - elsker å se på/ta på andre barn. - Synes det er kjempemorsomt å være på kjøpesenter for å titte på folk. - hyler om hun blir alene i rommet ja det var det jeg kom på.
2,5barn+1engel Skrevet 4. desember 2011 #5 Skrevet 4. desember 2011 frøkna her blir 8 mnd om få dager.. men for ca 1 mnd siden så klarte hun: -krype rundt på gulvet -rulle begge veier -sitte uten støtte ( men kommer seg ikke opp selv) -ta smokken selv- elsker å leke med den -sover natten igjennom - ca 12 timer -skravler i et sett ( Sa pappa for første gang da hun var 7,5 mnd- og sier det hele tiden nå som hun snart er 8 mnd). -begynner å bli ganske flink med pinsettgreper. -elsker å kose med mammen sin <3 <3 <3 -spise brødskive - klarer ikke: hopper ikke på fanget, står bare i ro. krabber ikke står ikke Det var det jeg kom på nå.. Da hun var 7 mnd og 3 uker så reiste hun seg opp for første gang.. og det ble 3 dager første dagen. klarer nå nesten å krabbe.. men går fortere da hun kryper..
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 4. desember 2011 #6 Skrevet 4. desember 2011 Snuppen min på 7,5 mnd har jeg faktisk vært litt bekymret for, men jeg ser jo at hun ikke er så sen alikevell:) Hun kan: - Rulle fra rygg til mage, og gjør det dagen lang - Når hun ligger-sitter i vippestolen er hun sterk nok til å løfte seg selv opp, men hun er ikke sterk nok i magen til å sitte selv - Hun har alltid vært veeeldig sterk i kroppen, klarte å holde hodet sitt selv og vri det fordi hun har nektet å ligge i armene våre. - Hvis hun ligger på ryggen og jeg tar henne i hendene, drar hun seg opp. - Hun ligger på magen og trekker beina under seg så rumpen står rett til værs, men klarer ikke å spenne seg frem. - Veeeldig glad i sin egen stemme, gjerne i høyeste tone:) - "Synger" og beveger seg til musikk - Tar smokken fra min munn og putter den i sin egen:p - Rett før hun fylte 4 mnd lå hun på magen min og studerte hånden sin, og når den var 1 cm fra ansiktet hennes, tok hun pekefingeren så kjapt på nesetippen at hun kvapp..hun gjentok det 3 ganger etter hverandre:) Kan ikke: - Rulle fra mage til rygg - Sitte lenge selv uten støtte - Spise noen annen mat enn melk, grøt eller fruktpure.. - Åle seg frem eller bakover - Sove på dagtid med mindre hun får mat rett før eller må vugges i søvne....
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 5. desember 2011 #7 Skrevet 5. desember 2011 Muffin er 7 mnd og 3 uker gammel <3 Det har skjedd en enorm utvikling siden han ble 6 mnd gammel; før det lå han kun på ryggen og gadd nesten ikke strekke seg etter leker engang, og sov aldri mer enn 4 timer sammenhengende på natta før han ville ha mat. Men nå: * Han ruller begge veier når han ligger i seng/sofa; da ruller han rundt som en liten pølse <3 På gulvet ruller han kun fra rygg til mage (rulla for første gang bevisst når han var 6,5 mnd). * Han åler seg både fremover og bakover i rask fart. * Han sitter stødig på rumpa. * Gynger i krabbestilling, har gjort dette i en drøy uke * Kjenner igjen sanger og bevegelser mamma gjør (vet f eks at to pekefingre betyr kiling, da ler han godt lenge før jeg tar på ham) * Sliter litt med pinsettgrep; maten havner som regel godt inni knyttnevene enn så lenge * Sover 10-11 timer sammenhengende på natta!!!!!!!!!! Dette er det jeg definitivt er mest fornøyd med, hehe Trur ikke det er såå vanlig at babyer krabber når de er 7 mnd? Men er mange ""wonderbabies" rundt meg også da; jeg syns Muffin var treg i starten, men han følger nok mer tekstboka enn de rundt meg Tar vel ofte en måned eller mer fra de er oppe i krabbestilling til de koordinerer nok til å krabbe? Syns det skjer så mye så fort nå; var jo vant til å ikke kunne være borte fra ham et sekund engang for å gå på do, da han pleide å være så sutrete og grinete og skrike dagen lang, så de som forteller meg at "jaa nåå begynner jobben vet du" bare LER jeg godt av! Er jo nå han sover masse, viser selvstendighet, smiler og gir god underholdning
Farrah84 Skrevet 5. desember 2011 #8 Skrevet 5. desember 2011 Gutten min er 7 måneder og 2 uker Han kan: -Rulle begge veier -Sitte rett i spisestolen sin - Åle bakover - Babler masse og kan si hei, mamma og pappa (men vet ikke om det bare er tilfeldig at dette er lyder som han lager..hehe) -Har veldig bra pinsettgrep, studerer alt som går ann å studere:) -Sover hele natten -Kan holde og drikke av tåteflasken sin selv (men går fortere hvis jeg gjør det ) Han kan ikke: -Krabbe eller åle seg fremover -Kan ikke sitte selv på gulvet
Kreps 71 Skrevet 5. desember 2011 #9 Skrevet 5. desember 2011 Frøkna mi blir 7 mnd. om 9 dager Hun kan: -Rulle begge veier -Har satt seg opp en gang på gulvet -Kryper/ åler seg rundt hele huset -Babler mye, og sier tydelig papp papp papp -Kan holde og drikke av tåteflaske -Kryper noen få steg -Står og hopper veeeeeldig mye, hver gang vi holder henne i fanget -Er ganske flink til å underholde seg selv på gulvet, elsker å fyke rundt Kan ikke: -Sove hele natten desverre og hun må også ha mat opptil 2 ganger -Reise seg opp -Har bare fått 2 tenner -Ikke så flink til å putte smokken i munnen selv -Forstår ikke NEI og det gjør det llitt utfordrende siden hun er overalt og elsker alt hun ikke får lov til he he -Hun har en ekstrem høy "skrikestemme" og roper høylydt hver gang hun vil ha oppmerksomhet, tror vi underholder hele blokka
Carina har to små gull Skrevet 5. desember 2011 #10 Skrevet 5. desember 2011 Heer snuppa 7 mnd og 1 uke og syntes hun har fått en enorm utvikling bare den siste uka Hun kan: -Rulle begge veier, men ikke i senga. Da går det fra rygg til mage og er litt skummelt når hun sover for da har hun av og til lie med hodet ned i madrassen. Så har måtte kjøpe sovepose for å binde henne fast. - På 7 mnd dagen begynte hun å åle fremover og nå har hun fått en enorm fart på seg. - Sitter stødig i spisestolen - Elsker å bli sunget for og synger veldig gjerne med - Babler dagen lang, dette har hun gjort siden 2 mnd og hun lager veeeeeeldig høye lyder noe som gjør at andre babyer blir lett redde henne.....¨ - Flink til å leke alene. - Sover godt i vogna på dagtid - Spiser brødskive, dette er noe hun virkelig eeeeelsker. - Sover ca 12 timer på natta, da med ca 2 amminger. - Di siste dagene etter at hun begynte å åle prøver hun å ta tak i ting som er litt høyere enn henne der hun ligger og prøver å dra seg opp. - Har vært veldig sterk i kroppen og har aldri ville ligg på rygg i fanget. Vil bare opp opp opp. Så sitter nå stødig i fanget med støtte. - Står godt på bena når hun blir holdt. - Kan ikke krype eller gå - Sitte på gulvet uten støtte -Sliter litt med pinsettgrepet.
Valiana Skrevet 5. desember 2011 #11 Skrevet 5. desember 2011 Jenten min er 7 1/2 mnd Hun kan: -Rulle fra rygg til mage. Har også rullet fra mage til rygg en håndfull ganger, men ser ikke ut som hun ser det store poenget med det. Men legger seg ofte over på siden og tilbake på mage. -Begynte å åle seg fremover dagen etter hun ble 7 mnd, nå går det fortere og fortere. Veldig lyst bort til en palmeplante vi har...allerede veltet denne en gang... ;-) -Babler en del, men mest på stellebordet. -Kan holde tutekopp, men som regel får hun den ikke høyt nok opp til at det kommer vann ut. Men drikker godt av tutekopp om vi holder. -Er helt propell med armene for tiden, ser ut som hun vil ut å fly. -Fullstendig hoppetusse i fanget. - sitter godt i tripptrappstolen, med liten pute i ryggen. Kan sitte litt på gulvet, men vipper etter et minutt eller to. Setter seg ikke opp selv. - Løfter seg opp til stående posisjon fra ryggleie dersom hun holder meg i fingrene. -Kan ligge leeenge på magen på gulvet og plukke på lekene sine og åle rundt. - spiser det meste vi gir henne, og det meste er godt. Stor frøken med godt matvett... Kan ikke: -Sove sammenhengende natten igjennom. Spiser bare en gang tidlig morgen, men må opp og putte smokk og roe henne flere ganger om natten. Har blitt verre i det siste - satser på at det skyldes tann 3 som er på vei.. -Borte-tittei har hun ikke helt skjønt vitsen med ennå, men ser at hun begynner å få en liten aning... - sette seg opp selv -krabbe/krabbestilling - sier ingen ord, nærmeste som kan høres ut som noe er mamamama når hun gråter sårt, og hhhheeei når hun lager lyder. -å sove mer enn 3o min dupper er veeeldig vanskelig. Selv om vi hadde en god uke forrige uke.
Gladmor30 Skrevet 5. desember 2011 Forfatter #12 Skrevet 5. desember 2011 Så koselig lesestoff Elsker å høre om andre babyer rundt samme alder som min Ser at det varierer mye i forhold til motorisk utvikling. Må si jeg ble litt overrasket over hvor flinke babyene deres er! Er så klart flink mi og stakkar, men hun haster som sagt ikke avgårde og det tar nok enda litt tid før hun krabber osv. Jeg syns i alle fall bare at det blir morsommere og morsommere etter hvert som hun blir eldre og lærer nye ting Blir så stolt da Kos dere videre med babyene deres damer !!
Reddiken Skrevet 5. desember 2011 #13 Skrevet 5. desember 2011 Min go'klump har nettopp blitt 8 mnd, men jeg hiver meg med allikevel :-) Dette er noe han klarte mellom 7 mnd og 8 mnd: -Han åler seg fremover med begge hendene samtidig. (Begynner å få gnagsår på hendene :-/ ) -Sitter stødig både på golvet og i stol, men jeg legger likevel puter bak ham på golvet, for plutselig finner han ut at han skal bare slippe seg bakover. -Ruller fra rygg til mage, men bare mot høyre. -Ruller veldig sjelden fra mage til rygg, skjer mest helt tilfeldig. -Står på alle fire, men kun i sofaen. -Har ikke testet pinsettgrepet, men tror ikke det er så langt unna. -Babler mye, men ingenting fornuftig. Endel mamamamama. -Hyler engasjert som en stukket gris når han ser andre unger og katter. -Prøver å lese bøker med ham, men han skal jo ta på alt, så det er litt håpløst. -Kjenner igjen sanger jeg har sunget en stund, og begynner å vugge i takt. Så var det han ikke kunne, da :-) -Sette seg opp selv -Langt unna å krabbe -Spiser ikke annet en grøt eller middagsmat på glass. Hvis han får en brødskalk i hånda hiver han den bare fra seg. -Har ikke fått tenner -Våkner hver natt, men da er det heldigvis som oftest bare å putte i smokk. Kommer vel på mer etterpå, men dette får holde for denne gang. Fint å se hvor forskjellige barna er, og at det ikke finnes noen fasit :-)
oslo37 Skrevet 6. desember 2011 #14 Skrevet 6. desember 2011 Min på 7 mnd og to uker er ikke i ro et sekund... - Setter seg opp selv på knærne eller rumpa - reiser seg etter alt, bord, stoler, i senga, og har begynt å gå noen skritt - åler seg eller krabber, alt etter underlaget - Spiser alt, spiser brødskive selv - har to tenner (som han fikk da han var 4 mnd, etter det har det vært stille) -sovner fint selv kl 19 hver dag (utslitt) Men - sover ikke om natta, våkner fra 3-8 ganger mellom 19 og 07, får mat 1-3 ganger. - ikke veldig god på finmotorikken - forstår ikke hvor ting er hvis vi legger et teppe over For tiden er det ganske slitsomt spør du meg (mye knall og fall). Og innimellom skulle jeg bytta det motoriske mot en natt med sammenhengende søvn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå