Gå til innhold

Hvordan finansiere et bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har gifta dere - hvordan betalte dere for bryllupet?

Sparte dere? Tok opp lån? Fikk penger?

Hvor mye kosta bryllupet deres?

Vi har så lyst til å gifte oss, men aner ikke når vi skal få råd til det. Vi klarer ikke å hoste opp titusener med kroner på flekken, og det tar jo en evighet å spare. Blæh.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg gidder ikke gifte meg før jeg har råd. Begynn å spare da, det tenker vi å gjøre. Jeg går ikke rundt og forventer at noen andre skal betale iallefall, jeg vet at de sponser her og der, men det er ikke noe jeg regner inn i et evt. budsjett. Jeg sparer til alt, om mine foreldre eller hans foreldre hjelper til er det en bonus. Men foreløpig vil vi ikke gifte oss nettopp fordi det er for dyrt akkurat nå. :)

Skrevet

Hadde aldri i verden tatt opp lån for å gifte oss!

Her bidro jeg med 1/3 av utgiftene (brukte av sparepengene mine), mannen min bidro med 1/3 (brukte av sine sparepenger), og mine foreldre insisterte også på å bidra med 1/3.

Vi hadde et veldig stort, flott og eksklusivt bryllup, men ut i fra våre lønninger og min families penger, så var ikke dette noe vi merket spesielt på lommeboka.

Skrevet

Vi sparte selv.. Noe annet var egentlig uaktuelt. Men nå var vi nå så heldig at svigers sponsa oss med 30 000, pappaen min med 10 000 og moren min med 5 000.. Bryllupet kosta 75 0000 så de resterende 30 000 betalte vi selv...

Skrevet

Gjør hva som helst, bare ikke ta opp lån. Jeg vet om flere som har tatt opp lån for å gifte seg og som fortsatt betaler på lånet etter å ha skilt seg...

Enten har dere et lite bryllup hvis det er det dere har råd til, eller så sparer dere til dere har råd til et større bryllup eller så spør dere pent om noen vil være med å sponse dere (selvom det er veldig frekt). Ved å spare penger på forhånd, tar det kortere tid å spare opp enn det tar å betale ned et lån i etterkant ettersom dere da må betale renter også... Så har dere ikke råd til å spare, så har dere ikke penger til å betale et lån heller.

Skrevet

Man sparer og planlegger:-)

Vi forlovet oss på julaften i fjor, satte datoen etter noen mnd og skal gifte oss i mai. Begynte å spare i april og har spart ca. 50000,- til nå.

Annonse

Skrevet

Vi sparte penger og hadde et bryllup som som passet vår økonomi.

Vi sparer jo penger uansett. brukte derfor endel av bufferen vår samt satt av x antall kr ekstra fra forlovelsesdato og til bryllupet (18 mnd). Droppet da f.eks ferie i denne perioden:)

Skrevet

Vi brukte sparepenger, og fikk noen tusenlapper fra mine og hans familie. Vi gikk dessuten for litt rimeligere løsninger på en del ting: Leide kjole og snippkjole, hadde det i et lokale vi fikk leie rimelig, kjøpte inn drikkevarer over en halvårsperiode på hver jobbtur til utlandet osv.

Skrevet

Ikke bruk mer penger enn dere har mulighet til. Bryllup er flott det, men moroa varer jo mindre enn en dag. Dumt å sitte med masse lån i ettertid.

Vi brukte ca 50 000. Hadde et bryllup med 35 gjester, private lokaler og bekjente som lagde mat vi hadde kjøpt inn.

Bryllupsreisen kom utenom.

Skrevet

Vi hadde et lite bryllup med kun den nærmeste familien (foreldre, søsken og forlovere). Foreldrene delte regningen for middagen (vi bestilte bare et bord på restaurant) og jeg fikk kjolen av mine foreldre (en litt fin selskapskjole, ikke typisk brudekjole). Ellers betalte vi ringene, frisør og sminke selv. Totalt ble det vel 25 000 - 30 000 kr. Enkelt, relativt rimelig og veldig koselig :-) Vi ønsket ikke et stort, dyrt bryllup, og det var uaktuelt å låne penger for bryllupet.

Skrevet

jobbet ekstra, og tok på oss overtid, sparte og prioriterte vekk andre tulle- ting.

kostet oss 100.000,- minst. et minne for livet!!!

sparte i 1 år

Skrevet

vi sparte det vi klarte i 3 måneder, når vi kunngjorde at vi var forlovet kom mamma og sa at hun ville kjøpe brudekjolen min og gi oss 5000 kr som vi skulle bruke på kostnadene.

bryllupet kostet totalt 30.000 kr.

fikk igjen 16.000 kr på skatten i juni og giftet oss i august.

lån er veldig dumt og ta opp for dette.

mamma gjorde det, hvert gift i snart 3 år og ikke kvitt gjelda enda. ho angrer på at ho tok opp lån,. har kostet ho mye mer og ha det lånet.

Skrevet

Enig med alle over, ikke ta opp lån! Vi brukte sparepenger. Kostet totalt 100.000 kr inkl bryllupsreisen. Vi betalte 2/5, svigers 2/5 og mamma 1/5:) Så vi la ut 40.000 kr selv.

Annonse

Skrevet

Takk for mange fine tips! =)

HI

Skrevet

Vi begynte å handle inn ting 1 år før bryllupet. Som bordpynt og sånt.Lagde maten selv og mye av det kunne fryses. Brudekjolen bestilte jeg fra kina,sparte mye på det, på slutten var det bare alkoholen igjen som vi bestilte fra Tyskland.Invitasjoner og bordkort er også noe man kan kjøpe/lage god tid i forveien så slipper man alle utgiftene på en gang.

Skrevet

Styr iallfall unna lån. Venninna mi gifta seg med pomp og prakt, finansiert av forbrukslån. Hun er nå gift med ny mann, og betaler fortsatt på sitt forrige bryllup. Tror det er forholdsvis kjedelig å betale den regninga hver mnd.

Skrevet

Vårt bryllup kostet ca 100.000. Foreldrene våre betalte ca 70.000 til sammen, resten sparte vi.:)

Skrevet

Vårt bryllup kosta 40 000kr. Foreldrene våre betalte 36 000kr. Vi betalte vel egentlig bare fotografen. Giftet oss veldig unge, så var liksom en selvfølge at foreldrene skulle betale.

Skulle vi betalt selv, ville jeg nok spart opp og kjøpt inn ting over tid. Kan sikkert finne mange råd ved å google også. Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...