Gå til innhold

Har du noen ord du VET du skriver feil, selv om du ellers er skriftlig sterk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre ord som jeg stadig får rød strek under fordi jeg rett og slett aldri klarer å lære meg hva som er rett:

Egene = egne (han har sine egne problemer).

Tilegg = tillegg (får alltid en "l" for lite)

Vidre = videre (dialekten min vil bare ikke ha den "e"en med)

Selv nå må jeg fokusere knallhardt og sjekke i word om hva som er feil og hva som er rett. Og jeg kan ellers skrive både ansiennitet og profesjon og dusj og håndkle helt rett uten å stave meg gjennom det.

Flere?

Skrevet

Skrev "desverre" i mange år og det tok litt tid å venne meg til å skrive det riktig

Skrevet

Jeg blander verre og værre

Vet ikke helt om det er lov å skrive begge deler eller hva.

Skrevet

Ja Dessverre, når du sier det så må jeg ofte tenke meg om der og, men der vet jeg at det skal være 2 "s", jeg bare får ikke fingrene til å lystre. Så da blir det 4 herfra ;-)

HI.

Skrevet

Slet med bryllup i noen år, men ikke nå lenger. Skrev bryllupp.... hahahaha....

Jeg vet jeg er sterk i rettskriving, men skriveleifer kan forekomme ;)

Skrevet

funksjon.. Får det ALDRI rett (måtte konse nå for å få det til =P).. Skriver det feil på forskjellige vis, alt etter som =P

Skrevet

Ja: yogurt og nysjerrig......???

Skrevet

Værre er ikke et norsk ord, nei. På dansk, derimot, staves det værre.

Skrevet

Interressant... ? Interesse?

Skrevet

Yoghurt og nysgjerrig er rett ;-)

Skrevet

Interessant og interesse er rett ;-) Men den første der er litt vriden, skal innrømme det.

HI.

Skrevet

Sliter med å skille enda og ennå... og aner ikke hvorfor!

Lenger og lengre er også vanskelig å skille, synes jeg.

Har noen gode huskeregler for dette så mottas de med takk :)

Skrevet

"Den er lengre enn...."

"Jeg vil ikke være med lenger."

Skrevet

Plages en stund med ordet "annerledes"! Skrev ofte anderledes! :)

Skrevet

Yoghurt og låve... blir alltid i tvil om låve (som i bondegårdslåve)skrives med å eller o. Men jeg ser at det blir feil med o.

Skrevet

Sliter generelt med hva som er rett av ord som:

hemlig - hemmelig

nemlig - nemmelig

vemlig - vemmelig

osv av andre lignende ord som også slutter med -lig

Må ha en talefeil eller noe sånt, for jeg hører ofte ikke hva som er rett heller.

Skrevet

Jeg klarer ikke ansennietet, ansenitet eller hvordan det nå skrives! Høyesterettsjustitiarius er nada i forhold!

Skrevet

Må alltid sjekke yoghurt. Blir også fort feil når jeg skal skrive bryllup (skriver brylupp), kolonne (skriver kollonne) og sinnssykt (skriver sinnsykt)

Skrevet

Er en racer på tastaturet. Skriver sjelden feil.

MEN; jeg klarer ikke å skrive typsik, eller jeg mente - la meg bruke tid for å få det ordet riktig: TYPISK.

Verken hjerne eller fingre samarbeider med typsiken min... ;)

Skrevet

Ser for meg at du ikke helt vet hvordan ordet sies heller :) For da hadde det vært enklere å skrive det rett også.

Ansiennitet! sånn :)

Skrevet

Haha, kom på en til: Jeg skriver alltid "ann" først, så sletter jeg siste "n" før jeg skriver videre. Gjør det hver gang, nesten så jeg ikke får til å skrive det rett, og at det er blitt en innarbeidet vane, an skrives altså "a*n*n*backspace*mellomrom" :-p

HI

Skrevet

Hehe, det heter vrien og ikke vriden:-p

Skrevet

Jeg har problem med når jeg skal skrive "en" eller "et" bak et annet ord. Har aldri vært flink til det.

Ellers kan jeg ha problemer med kj, skj

Skrevet

Tunnel. Jeg hadde 6 i norsk skriftlig, men det ordet sliter jeg med. Er det riktig med tunnel eller skal det være tunnell?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...