Gå til innhold

Soving, soving og atter soving :o)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som soving er et av de store temaene som opptar oss mest denne perioden. Derfor slenger jeg meg på med et spørsmål :o)

Jenta mi på 4,5 mnd har stortsett sovet godt siden fødsel. Etter tolv har hun som regel sovet. Siden hun var 2,5 mnd har vi lagt henne rundt kl 20. Til å begynne med sov hun noen timer, men våknet i elleve tida og fikk ei flaske. Etterhvert begynte hun å sove rundt, altså fra kl 20 - 07. Da sov hun uten nattmåltid.

De siste ukene har hun tullet en del på kveldstid. Hun legger seg greit og sover kl20. Så kan det gå 1-1,5 time før hun begynner å bli urolig, må massr inn å putte i smokk, før hun da til slutt våkner. Noen kvelder har det vært luft som skulle ut, mens andre kvelder vet jeg ikke. Når hun da våkner er det totalt umulig å få henne til å sove igjen, og den siste uka har endt med at jeg går å legger meg med henne etter at hun har fått ei ekstra flaske. Selv om hun nekter å sove, er hun tydelig trøtt og gjesper mye. Og det er tydelig at hun trenger å sove ut, for morgenen blir jo forskjøvet. I dag sto jeg opp kl.9.30 og gikk i dusjen, mens snuppa sov. (samboer jobber offshore, så må benytte sovetida hennes). Når hun sover så lenge på morgenen, bør jeg da vekke henne tidligere for å få henne i rytmen igjen, eller skal jeg bruke dagen på å justere sovingen? Hun får som regel ikke sove lengre enn til 17.15 for da er hun god og trøtt til kvelds.

Når det gjelder dagsovingen hennes har hun egentlig 3 dupper, men ser at når hun står opp så seint, så blir det som regel bare to dupper.

Så dere erfarne mødre: Hva skal jeg gjøre? Er det noe å gjøre? Våkner hun fordi hun er sulten eller er dette bare nok en fase hun skal gjennom? Jeg vet jeg er heldig som har en baby som sover natta, men ser jo også at jenta trenger mer søvn. Føler liksom ikke at hun kan sove tolv timer fra 24 - 12 heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...