Gå til innhold

Mulig hofteleddsdysplasi på tulla snart 7mnd...;

Anbefalte innlegg

Skrevet

..på 6mnd kontrollen var det venstre beinet hennes bittelitt lenger, og disse hudfoldene rundt rumpe og lår var ikke symmetriske..,.

Legen sa at sannsynlighten likevel er liten, men sendte en henvisning til røntgen oh ul.

Har nå lest masse masse på nett, og vet jo at dette fint lar seg "korrigere", kan bare ta noe tid....

Ble overrasket over egen reaksjon; ble lei meg og litt redd...,og tenkte på hvor dyrebare de er for oss disse små nurkene....snufs:)

Har noen erfaringer fra sent oppdaget hofteleddsdysplasi??? Svar tas imot med TAKK.

Kanskje noen har opplevet å bli henvist med samme tegn, også var alt fint likevel???

klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Min datter på 5 mnd fikk påvist hofteleddsdysplasi når hun var 2,5 mnd. Det var allerede en mistanke på legeundersøkelsen etter fødselen, men pga. usikkerhet hos legen som undersøkte og ferie for barnelegen, samt at henvisningen til ultralyd ble borte på veien, så rakk snuppa å bli to og en halv måned før hun kom til ultralyd.

Fikk da påvist kraftig hofteleddsdysplasi på venstre side, og også noe på høyre side... Dette kom veldig overraskende på oss, da barnelegen mente han ikke kunne påvise dette, og ingen av oss har noen tilfeller i familien (det er ofte arvelig) og jeg hadde en helt normal fødsel. Men, etter ultralyden var det et faktum, og snuppa fikk først på Frejkas pute i en uke. Da vi kom tilbake på kontroll etter første uken, fikk vi beskjed om at dette ikke var effektivt nok da hun hadde en relativt stor dysplasi, og fordi hun var rukket å bli 2,5 mnd allerede. Ble samme dag innlagt på sykehus hvor lille snuppa måtte ligge i strekk en uke for deretter å bli gipset..... Jeg syntes dette naturlig nok var forferdelig og litt av et sjokk, men heldigvis gikk alt overraskende bra, snuppa tok det hele veldig bra. Hadde gips i 6 uker for deretter å få på skinner (utenpå klærne), og dette er mye bedre og fungerer veldig greit. Skal snart på ny kontroll etter 2 mnd med disse på, og hvis vi er heldige så kan hun snart bare ha nattbehandling en periode. Jeg tok det først veldig hardt når hun fikk diagnosen, men det hele har gått over all forventning. Og det viktigste er jo at de blir helt bra igjen!! Ønsker dere masse lykke til dersom det viser seg at din lille jente også får diagnosen, og konklusjonen på mitt lange innlegg er at det går veldig fint å komme igjennom en evt behandling :-) Og det er sjeldent at de blir gipset, vi hadde maks uflaks fordi hun var blitt for stor til pute og ennå var for liten til at skinnene passet henne... Det vanligste er visst å få på skinner når de er såpass store.

Skrevet

Det var en artikkel om dette i forrige utgave av foreldre og barn, har du lest den?

Skrevet

På 6 mnd kontrollen til toresøster ble det oppdaget assymmetri i hudfoldene på lårene. Hun ble sendt til barnelege på sykehuset og røntgen. Alt var fint, ingen problem av noe slag:)

Skrevet

Datteren til en bekjent hadde det og det ble oppdaget sent. Tror hun var 8 mnd. Hun måtte ligge i strekk en stund og gipset. Det gikk kjempefint. Det var nok verre for mor og far en for barnet. Barnet strålte som en sol og var blid og fornøyd hele tiden. Det er bedre at det blir gjort noe med!

Det var noen utfordringer med vogn og bilstol og sånt. Men de fikk masse hjelp fra hjelpemiddelsentralen. Så krev og få hjelp der dersom det viser seg at hun må gipses/ha på skinner.

Skrevet

Hei

Vi var på seks mnd kontroll i går og fikk samme beskjed. Hudfoldene var ikke symmetriske og legen syntes kanskje ene foten virket litt lengre. Han presset på hoftene, men fikk ikke noe utslag der. Jeg ble også kjempe lei meg, og visste ikke helt hva jeg skulle gjøre. Er jo et sjokk å få en slik beskjed - så ikke den komme!

Hun er jo over seks mnd nå, så HDD burde jo vært oppdaget for lenge siden! Jeg var også på nett og søkte, legen nevnte jo bare at hun kanskje måtte ha Frejka pute - men leser jo på nett at hun er for gammel for det. Er ikke akkurat noe artig når man leser om at de små kanskje må ligge i strekk og ha gips i et halvt år etterpå! Etter jeg hadde lest på nett så gikk jeg tilbake til legekontoret og ba om å få rekvisisjonen. Jeg ringte sykehuset og fikk røntgentime i dag. Regner med at jeg ringer legen for å få ham til å mase på radiologen i morgen. Legen mente jo egentlig at vi kunne vente til vi kom tilbake fra juleferie - men da er hun jo godt over sju mnd - og det var ikke aktuelt for meg å vente.

Så jeg antar jeg får være en stor plage på legekontoret fremover, men det gjør jeg med glede! Pusen skal ikke vente med behandlig et sekund lengre enn hun må! Selvfølgelig håper jeg jo at bilden skal vise at alt er bare bra, men jeg er jo bekymret... Veldig bekymret.

Håper bare at alt skal vise seg å være bra.

Men i tankene ser jeg allerede for meg at hun må ligge i strekk i et par uker for så å gipses i et halvt år... :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...