Rosablader Skrevet 3. desember 2011 #1 Skrevet 3. desember 2011 Må bare lufte litt her Nå har det seg sånn at kjæresten og jeg har kjøpt leilighet og vi overtar den 2 uker etter min termin. Han mener da at hans mor kan passe på lille nurket vårt mens vi kjører flyttelass og innreder den nye leiligheten og vasker ut av den gamle. Så skulle jeg bare ta en pause og bli kjørt opp til svigermor når jeg måtte amme. Det her er noe jeg ser veldig sært på. Min første unge, og jeg vil ikke akkurat la noen andre passe hun i de første ukene. Her jeg leier nå er det ikke noe problem å få bo noen uker/mnd ekstra med tanke på at det kommer en baby snart. Har termin rett etter nyttår og vi skal feire jul og nyttår hos min familie som er da 7 timer unna. Detta er også fordi jeg skal føde i min hjemby, noe som typen syns er helt ok. Men tenker bare for et stress det blir, så fort vi kommer hjem er det rett på flytting og da bare "lempe" ungen vår hos svigers, og jeg må fram og tilbake mellom flytting/vasking og amming. Er jeg helt på jordet som mener at vi heller kan ta det litt med ro den første tiden? Hvertfall siden det ikke er noe problem for å bo i den gamle leiligheten en liten stund til vi har kommet oss etter fødselen?
Mamma til 3 <3 Skrevet 3. desember 2011 #2 Skrevet 3. desember 2011 Kanskje svigers heller kan hjelpe med flytting/vasking? Jeg tror heller ikke jeg hadde hatt hjerte til å være borte fra lille nurket når det er nyfødt.
Rosablader Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 3. desember 2011 Ja, hadde syns det hadde passa bedre og. Så får heller prøve å ta det opp med typen igjen.
Suss@ med 3 gutter Skrevet 3. desember 2011 #4 Skrevet 3. desember 2011 Vi flytta også ett par uker etter vi fikk vår første. Da måtte familien stille opp på flyttinga så jeg kunne ta meg av bebien vår. Var ikke i form til å bære eller flytte/løfte på noe. Jeg mistet mye blod under fødsel og var rett og slett sliten. Man skal heller ikke overdrive løfting rett etter fødsel. Jeg ville nok heller tatt med svigermor til å løfte flytte, så kan du sitte med bebien. Du vet jo heller ikke hvordan fødselen din blir, eller hvordan de første ukene blir. ( jeg opplevde de ukene som tøffe med nummer 1) Uansett, lykke til med bebi og flytting!
Gjest sandyBay1 Skrevet 3. desember 2011 #5 Skrevet 3. desember 2011 Det kan faktisk hende at du ender opp med KS og da kan du ikke bære & styre sann de første ukene. Så er nok bedre at du og den lille slapper av, mens svigermor vasker!!!
Rosablader Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #6 Skrevet 3. desember 2011 Får nok bare ta det opp en gang til med typen og håper han forstår. Vil jo ikke virke sær og giddaløs heller. Men den nyfødte kommer første!
Mamma til 3 <3 Skrevet 3. desember 2011 #7 Skrevet 3. desember 2011 Sær og giddaløs er du hvertfall ikke:) De fleste burde forstå at rundvask av leilighet og flytting av tunge ting er noe man ikke bør gjøre rett etter en fødsel.
bellabebis Skrevet 3. desember 2011 #8 Skrevet 3. desember 2011 Den løsningen hadde vært helt uaktuell for meg. Det er en grunn til at de de 6 første ukene av permisjonen er forbeholdt mor, det tar tid for de fleste å komme seg etter fødsel! Og du sier dere overtar 2 uker etter termin, i verste er dere fremdeles på sykehuset da. Med min første ble jeg satt igang 12 dager over termin, han ble tatt med keisersnitt 13 dager over termin og jeg lå 5 dager på sykehuset og kunne ikke løfte annet enn babyen på flere uker.. Mitt poeng er, man vet aldri hvordan fødsel blir, men i de fleste tilfeller er man ikke klar for flytting og rundvasking 2 uker etter termin
Miss 84 Skrevet 3. desember 2011 #9 Skrevet 3. desember 2011 Den første tiden etter fødselen er jo for at foreldre (spes mor) og barn skal knytte bånd og bli kjent med hverandre, så enig i at heller svigerforeldene dine burde være med på flyttingen... Jeg hadde en kort og grei fødsel, men slet litt med fødselen i ettertid alikevel. Det er også veldig slitsomt, mer enn man kanskje kan tenke seg med en liten baby i hus. Den har ingen rutiner på når den skal spise (hvis du ammer kan jo det bli et problem) og det er viktig at du som skal være hemme med babyen etter flyttingen også blir vant med den, slik at du kan respondere godt på barnets signaler og bli kjent med hva barnets ulike gråt, signaler osv betyr.
Reidis Skrevet 4. desember 2011 #10 Skrevet 4. desember 2011 Noen har jo flust m energi og er på butikken og handler 2 dager etter fødsel, omtrent. De fleste er kjempeslitne. Du svetter, blør, får ikke sove, har såre pupper og amminga er ikke ordentlig i gang. Tror et sånt flytteopplegg blir veldig slitsomt både for deg og baby og støtter de over. Du får heller være flink å pakke ned så mye som mulig på forhånd og ta m babyen når kreftene er der for å hjelpe til m utpakkingen. Alt ordner seg heldigvis. :-)
andreita med 2 prinsesser Skrevet 4. desember 2011 #11 Skrevet 4. desember 2011 En ting er hva dere tenker og gjore na, men nar du har fodt vil det nok bli veldig vanskelig for deg og ga i fra din nyfodte og overlate han/hun til andre,ville heller spurt om sviger kunne hjelpe til med flytting og nedvasking om dere absolutt ma flytte rett etter fodsel, det blir toft for deg som mor
Petuniamor Skrevet 5. desember 2011 #12 Skrevet 5. desember 2011 De fleste har så kort tid etter fødselen nok med amming, soving, bli kjent med babyen og den nye tilværelsen. Mange går jo også litt over terminen, så jeg vil anbefale at dere ikke legger opp til at du skal drive med flytting så kort tid etter fødselen. jeg gikk 16 dager over terminen med førstemann, og var slett ikke i form til annet enn å være nybakt mor og ta meg av den lille de første ukene. Husk at det er viktig å ta vare på seg selv for at man skal fungere som mor. Det kan være vanskelig å kreve tid og rom til det, men i denne situasjonen har du all grunn til å gjøre det. Du er ikke sær eller vanskelig, men realistisk og fornuftig. Lykke til:)
Gjest Hippoღ Skrevet 6. desember 2011 #13 Skrevet 6. desember 2011 Enig med alle de andre. Det hadde vært uaktuelt for min del å drive å flytte 2 uker etter fødsel. Tviler på at du vil forlate nurket da. Og man skal jo ta det med ro i 6 uker etter fødsel. Hvis kjæresten din er uenig i det, ville jeg tatt det opp med jordmor på kontroll. Hun vil nok fraråde deg å styre med flytting så kjapt
Maisie Skrevet 8. desember 2011 #14 Skrevet 8. desember 2011 Det er jo slett ikke sikkert at du føder på termin, de færreste gjør jo det. Kanskje går du over tida, og da er det heller ikke sikkert at du er i form til å drive og bære flyttelass og vaske ned leilighet. Det ville være mye mere praktisk at svigers hjalp til med flyttingen i stedet for at de tok seg av babyen. Både for din del og for babyens del. Ammingen tar litt tid i starten, man vil bli litt kjent med babyen sin, og man er ikke i verdens beste form, særlig ikke med førstemann. Og som andre sier, blir det KS, så får du faktisk ikke lov til å bære annet enn babyen din i starten. Nei, ta dette opp med mannen. Fint at svigers tilbyr seg å hjelpe, men da må det bli på den måten som er mest praktisk, nemlig at de hjelper mannen. (Det skulle vel ikke være at de tilbyr seg å hjelp med barnepass fordi de helst vil være sammen med babyen i stedet for å bære flyttelass selv?)
1+1 blir 3 Skrevet 8. desember 2011 #15 Skrevet 8. desember 2011 Her er mini 1 uke gammel i dag, og hadde en svært positiv fødselsopplevelse, fødte på morgenen tre timer etter ankomst sykehuset etter å ha gått hjemme med fullt håndterbare rier natten gjennom. Var ikke spesielt sliten, mistet lite blod, sydde 10 sting etter overflatiske rifter, og var i dusjen to timer etter fødselen. MEN; føler meg fremdeles ganske mørbanket i underlivet, spesielt etter å ha vært oppe og gått litt, da har jeg en forferdelig tyngdefornemmelse i hele underlivet. Stingene er også ganske ubehagelige, man er jo ganske hoven nedentil når det syes, og det blir lett litt drag i stingene når hevelsen går ned. Formen er fin ellers, og amminga går strålende, men mini har null mønster på matinga enda, puppen bør være tilgjengelig til en hver tid, for plutselig kan han bestemme seg for at nå, nå skal han ha mat. Og det kan være alt fra en halv time til tre timer etter forrige amming, umulig å si. Og når de er så små skal de jo ha mat når de etterspør, da sikrer du deg at du produserer etter babyens behov! Vi er heldige, og han sover godt på natten mellom ammingene, men på ettermiddagene ammes det ofte, knøttet er mye våken, og vil gjerne holdes på med hele tiden; veeeeldig kjedelig å bli lagt i vogga, da skal han ha kroppskontakt og kos, så får gjort veldig lite hjemme i den tiden. Det har vært en fantastisk uke, og jeg må innrømme at jeg trodde det skulle være mer slitsomt, men det er likevel tydelig at kroppen har vært gjennom en stor belastning både med svangerskap og fødsel, samt at det tar tid å innarbeide rutiner når det gjelder amming osv. (rutiner er vel likevel ganske fraværende i starten...) Så alt i alt, nå i starten trenger babyen din deg, og du den, og flytting er det siste du skal bruke kreftene dine på. Svigermor kan sikkert være til stor hjelp, men da heller som flyttehjelp (kan love deg hun heller vil bære esker enn å gå og bære på en skrikende, sulten baby i 2,5 timer og vente på puppen som bærer flyttelass, det er verdens vondeste, såreste lyd, og så vondt vil hun ikke barnebarnet sitt). Du har en fantastisk tid i vente, men det er faktisk kjempeviktig at du tar godt vare på deg selv i denne tiden, og ikke stresser og styrer, la kroppen få komme til hektene igjen, og babyen få mamman sin mest mulig. Du skal være mamma, og bare mamma nå i starten, ikke flyttebyrå Klem fra en lykkelig nybakt mamma.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå