Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann:)

Eg er ei kvinne på tredve som sliter med å få mitt første barn. Ble gravid i november 2010 på første forsøk. Desverre fant vi ut på UL i uke 12 at det hadde stoppet å vokse. Etter en relativt tøff hjemme abort og en måned med blødninger begynte vi å prøve på nytt. Men nå skjer det INGENTING og mensen kommer på nøyaktig samme tidspunkt hver måned. Har nå tatt mot til meg og bestilt time hos fastlegen min etter jul for å begynne på utredning. Er det noen som kan fortelle meg litt om denne prosessen? Hvike prøver tar de? Hva gjør vi? Er det lang ventetid? Er det dyrt? Håper noen kan hjelpe meg litt...

Virker i tilegg at "alle andre" får det til og dette gjør alt litt frustrerende...

Fortsetter under...

Hei!

Jeg ble henvist til gynekolog fra fastlegen min. All utredning ble tatt derfra. Vi var hos gynekolog i september -08. Etter utredning og noe behandling via gynekologen (blodprøver, ultralyd, sædprøve og kur med pergotime), time på Riksen hvor jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta en laparoskopi som ledd i utredning, litt ventetid og sommerferie, så startet vi med første forsøk (inseminering) ca 1 år etter at vi var hos gynekolog første gang. Det høres kanskje lenge ut, men i løpet av utredningen hos gyn tok jeg også 3 hormonkurer (pergotime), og da var vi på en måte i gang. Vi synes ikke vi ventet spesielt lenge på timene heller. Hvordan ventetiden er nå, vet jeg ikke. Og det kan hende at utredningen for dere vil bli helt annerledes. Men sånn var det for oss iallefall.

Det koster 19500 for 3 ivf /icsi forsøk (offentlig behandling) Du får refundert det du betaler over 15 000 for medisiner, og så koster hvert forsøk 1500 kr. + egenandel for ultralydkontroller. Om dere skal ha ivf/icsi/inseminering(AIH) kommer jo an på hva de finner i løpet av utredningen.

Det er godt å få hjelp, men selv om vi synes det første året med utredning og behandlig gikk fort, så er det mange tålmodighetsprøver underveis. Og endel overraskelser og kanskje skuffelser.

Hvis du lurer på noe mer kan du jo spørre inne på assistert befruktning. Det er litt mere aktivitet der. Jeg kikker innom her i ny og ne, men "holder til" på assistert befruktning.

Masse lykke til - håper du fikk noen svar!

Så bra:-)

Ser jeg kanskje har skrevet litt uklart. Kr 19500 er egenandelen for medisiner (15000), og egenandelen for 3 forsøk (1500 kr pr forsøk.)

Du må legge ut for medisiner, og så får du refundert fra HELFO når du har nådd egenandelen på 15 000. Sender inn bekreftelse fra klinikken og kvitteringer.

Fortsatt lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...