Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #1 Skrevet 3. desember 2011 Har tenkt å gi besteforeldre bilder av barna i julegave. Fikk tatt fine bilder av professjonell fotograf i barnehagen. Kjøpte pakke med 1 stort og 3 små. Tenker nå å skanne inn det store bilde og få fremkalt de et billigere sted (Jananfoto, Eljkøp). Må jeg da først fjerne fotografens merke eller er der ingen som vil oppdage/ se dette der jeg får de fremkall?
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #2 Skrevet 3. desember 2011 Selvfølgelig vil folk se dette, de er satt på fordi det er kopisperre på bildene. Ingen seriøse aktører, slik som Japan photo, Elkjøp eller andre, kopierer bilde med kopisperre.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #3 Skrevet 3. desember 2011 Det er vel en grunn til at fotografen har "Copyright" på bildene??
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #4 Skrevet 3. desember 2011 Om du har en god scanner og printer, kan du gjøre det selv. Andre fotografer vil ikke gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #5 Skrevet 3. desember 2011 bare tull! jeg har kjøpt filer hos fotograf md signatur og fått fremkalt andre steder. jeg har også scannet bilder og fremkalt både hos fotoknudsen, japan foto, nfoto osv.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #6 Skrevet 3. desember 2011 Bare tull?? Hvorfor det? Det er copyright på bildene av en grunn. Når de scannes og kopieres på nytt vil selvfølgelig merket synes. Ingen fotograf vil gå med på å kopiere andre fotografers verk. Man kan selvfølgelig scanne de selv og sende de til kopiering hos fotoknutsen ol. Dette gjøres jo elektronisk og disse fimaene har ingen mulighet til å gå igjennom alle bildene for å sjekke etter merke. Men merket vil jo fortsatt synes på kopien! Og hvis man scanner de selv, så kan man selvfølgelig kopiere de ut selv også
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #7 Skrevet 3. desember 2011 HI spurte ikke om å framkalle hos noen andre fotografer, men hos elkjøp el. om merket synes på bildene har ikke det noe å si, man får fremkalt det uansett.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #8 Skrevet 3. desember 2011 Ja, og jeg svarte også at man KAN få de fremkalt hos digitale fotobutikker så sant de ikke oppdager merket. Oppdager de dette, vil de ikke fremkalle bildene! Men sjansen for at de oppdager dette er, som jeg tidligere da, ganske små da de bare har mulighet til å ta stikkprøver!
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #9 Skrevet 3. desember 2011 Hei HI:) Jeg stilte dette spørsmålet selv her inne for en måneds tid siden. Er jo fryktelig dyrt om man skal fremkalle alle bildene hos fotograf, for vår del blir det flere 1000 kroner... Det du kan gjøre er å bruke en scanner, den nyeste du vet om (du kjenner sikkert noen?) og så scanner du bildene. Pass på at det ikke ligger støvkorn på scanneren eller bildene. Så bruker du bare et bilderedigeringsprogram for å friske opp fargene igjen, for når man scanner dem mister de litt av gløden.. Jeg for min del brukte Picasa 3, dette programmet fulgte med speilreflekskameraet jeg kjøpte. Tok meg 2 minutt å lære alt innpå der, er veldig enkelt! Så er det bare å bruke den fotobutikken du vil:) Jeg ble anbefalt å gjøre dette på en fotosjappe i hjembyen min, for jeg prøvde først å dra dit for å scanne dem, men hun tipset meg om å scanne de selv for så å sende de inn via nett. For både jeg og fotobutikken kunne få STORE bøter om det ble oppdaget, og det vil vi da ikke ha noe av! Du trenger ikke fjerne copyrightmerket:)
PeppaPingu Skrevet 1. januar 2020 #10 Skrevet 1. januar 2020 Ser at dette er et eldre innlegg, men i tilfelle noen andre skulle ramle over det; Å scanne bilder fra fotograf og fremkalle selv er et brudd på åndsverkloven og er ulovlig. Helt enkelt forklart er det rett og slett tyveri. Fotografer fortjener også å tjene penger på jobben sin, på lik linje med alle andre. Å ta bilder hos en profesjonell er en luksusgode, å ikke ha råd til dette rettferdiggjør ikke tyveri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå