Gå til innhold

Høyt symfysemål, samme til spørr jordmødrende. Kan noen se på og gi meg litt feedback? Så nervøs nå..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! Jeg var hos lege i dag, er 35 uker i dag. Min lille spire har hele veien lagt i øvre del av normalområdet. I dag var hun kommet kjempehøyt stakkars, og s-f målet var på 37. Fastlegen sendte henvisning i dag til ultralyd, men jeg har store

Problemer med å ta tiden til hjelp

Før jeg får svar. Det jeg lurer på er om høyt

Mål trenger å bety stort barn? Ville ikle fastlegen ha kjent om

Det feks var for mye fostervann? Hodet ligger nedover, men kroppen er kjempe skeiv, og rumpa presser godt under høyre

Ribbein. Kan dette ha innvirkning på målene? Har familiehistorikk m hastekeisersnitt og smale bekken, dette er min store frykt... Jeg målte

Langttidssukkeret i dag noe som var fint, 5,8 eller noe. Det utelukker vel svangerskapsdiabetes? Urin, blodtrykk og vekt er helt

Fint, har faktisk "bare" lagt på meg 6 kg.

Setter

Pris på svar. God helg til dere!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høyt SF mål betyr ikke alltid stor baby.

Jeg hadde SF mål som lå 4 uker lenger frem enn den uken jeg var i, og ble sendt på ekstra UL dagen etter.

Baby ble målt, og lå rett UNDER gjennomsnittet på vekstkurven.

Normal mengde fostervann. Legen sa at UL alltid "trumfer" SF mål.

Nå, 4 uker etter det igjen var SFmålet tilbake på normalskalaen.

Håper det ordner seg for deg også, ikke gøy å gå å vente på sånt :)

Skrevet

Nei det er helt sant :) godt å høre at du har opplevd det "den veien". Tusen takk for svar :) ha en fin helg!

Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥
Skrevet

Jeg hadde også høyt sf mål i mitt første svangerskap. Jordmor mente at grunnen kunne være barnet sitt leie.

Og selv om jeg "sprengte" skalaen, så var datteren min kun 2,9 da hun ble født seks dager før termin.

Så du bør ikke ta sorgene eller bekymringene på forskudd;)

Skrevet

Åh :) 2,9 høres lite og søtt ut i forhold til den kjempebabyen jeg har visualisert meg i dag.. Hehe:) nei jeg får bare vente

og se.. 36 dager igjen til termin, så lyset i tunnelen blir sterkere og sterkere

:)

Skrevet

Sist svangerskap lå jeg langt over det grønne området, måtte barw skrive målet på papiret siden de ikke kunne sette kryss. Var på estimering en dagen før fødsel og de mente han var 4600 g da, når han så ble født dagen etter var han bare 3598 g, men hadde masse fostervann :) så nei, trenger ikke bety stort barn :)

Skrevet

Jeg har høyt SF mål og har for mye fostervann. Babyen er perfekt i str, 0% vekstavvik. Så nei, det trenger ikke bety stor baby :)

Men godt de skal sjekke med ul. Push på for å få time fortere, hvis du er veldig redd. Forferdelig vondt å gå rundt og være redd for den lille.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg har hatt sf-mål litt utenfor det skraverte feltet hele tiden. Men jeg har også ment at termin måtte være feil! Jeg ble derfor sendt til ul da jeg skulle være uke 31. Legen som tok ul fant en mye større baby enn uke 31. Hun mente faktisk at str på baby tilsa termin 4 uker før! Jeg måtte ta en ny glukosebelastningstest for sikkerhetsskyld, men den var også fin(har tatt en tidligere i svangerskapet også). Har siden vært til enda en time på sykehuset der TO andre gynekologer gjorde hver sin ul og begge konkluderte med at str på baby tilsa termin ca samtidig som den forrige gynekologen sa. Denne termin er i disse dager og jeg venter nå spent på at hun skal finne veien ut på egenhånd! På torsdag skal jeg på "overtidskontroll". Da er jeg 41 eller 37 uker på vei, alt etter om man går etter offesiell termin eller termin målt på sein ul. Det skal da gjøres en ny ul og så skal de ta stilling til om vi fortsatt skal vente eller om fødsel skal settes igang. Spennende!

Gjest sandyBay1
Skrevet

Den gangen for 16 år siden, så hadde lavt SF mål på nr 2. Lå under midtlinjen hele svangerskapet- og alle trodde jeg kom tilø å få en liten baby!!!

Men ut kom det en gutt på nesten 4300 gram.

Skrevet

Jeg lå godt over normalen på min forrige, og hadde relativt stor mage. Gutten min veide 3250 g. Jeg veide meg etter at vannet gikk og da veide jeg en hel kilo mindre ;)

Skrevet

Jeg er 5 gangs og er stor fra før. Jeg var til jordmor på torsdag og da var jeg 34 + 4 og SF 36. Og alt er ellers ok som Urin, blodtrykk og vekt. Vekten er opp 7 kg. Ingen diabetes. Har født store barn. 3790, 4170, 4230 og 4375 men vekta er mindre for kvart barn. 34 kg, 20 kg, 15 kg og 12 kg.

Men det behøver ikkje vere stort barn fordet. Spørs din mor har store barn eller gubben sin side. Vekst kontollen vedr UL så får du nok svar. Er det stort og lite bekken er det KS.

Jeg har skvalp på magen og tror det har litt innvirkning på SF målet.

Detta går så bra så.

Skrevet

Jeg hadde sf-mål utenfor diagrammet denne gangen, og fødte en ganske gjennomsnittlig gutt på 3,7 kg til termin. Her var det hvordan baby lå i magen som sannsynligvis gjorde at magen var veldig stor... jeg var veldig bekymret selv i forkant, men verken lege eller jordmor så noen grunn til bekymring, så fikk ingen ekstra oppfølging på grunn av dette.

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger, det roer virkelig nervene å høre at andre har opplevd noenlunde det samme uten at det har betydd kjempebaby:P lykke til dere andre her inne, ha en fin gravidadventstid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...