Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #2 Skrevet 2. desember 2011 Det er et navn som passer i eventyrbøkene
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #3 Skrevet 2. desember 2011 Helt ok i Astrid Lindgrens verden. I dagens verden, nei.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #5 Skrevet 2. desember 2011 Ikke fint, synes jeg! Ville aldri ha valgt det av den grunn. Men synes det ikke bare er mindre fint, jeg synes også det er såpass spesielt at jeg hadde tenkt at foreldrene var litt rare. Kanskje litt seigrumpa og fordomsfull...
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #6 Skrevet 2. desember 2011 Ikke vor å være slem, men madikken-pikken...... Har jobbet i bhg og på skole, det kommer til å skje..... Men marikken er kjempefint
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #7 Skrevet 2. desember 2011 syns det var søtt jeg, men hadde ikke valgt det på mine barn. Hadde jeg hilst på ei lita jente som hetet det så hadde jeg tenkt "så søtt navn!"
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #8 Skrevet 2. desember 2011 Syns det var søtt og fint! Vår skal hete Lotta, også et astrid lindgren navn:p
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #9 Skrevet 2. desember 2011 Lotta var et navn før Astrid Lindgren. Madikken er såvidt jeg vet et kjælenavn for Madelen eller noe i den duren.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #10 Skrevet 2. desember 2011 Seriøst? Hvorfor blir detikke Marikken-pikken isåfall?
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #11 Skrevet 2. desember 2011 Det høres ut som en talefeil, og at navnet egentlig skal være Marikken Det er søtt navn da!
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #12 Skrevet 3. desember 2011 Synes det er kjempefint jeg! Og det må skrives Madicken (evt. Madikken); Marikken er bare en dustete norsk "oversettelse"... Og du som sier det blir Madikken-pikken; hva da med Ulrikke-pikke f.eks.?? Det der var jo bare et teit innspill - alle navn kan lages til stygge kallenavn hvis man vil. Og du/dere som mener det bare er et kjælenavn/kallenavn (forøvrig for Margareta i Lindgrens bøker) - har dere tenkt på at det er veldig mange navn som vi nå anser som helt vanlige og mye brukte navn, som i utgangspunktet er en forkortelse eller et kjælenavn avledet av et annet navn?! Så jeg synes dette argumentet faller bort også. Men det er såklart lov å ikke like navnet! Er bare forklaringene jeg reagerer på her )
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #13 Skrevet 3. desember 2011 "Lotta var et navn før Astrid Lindgren"? Lotta er også en forkortelse for et annet navn, det er en forkortelse for Charlotte, som igjen er en kvinnelig form av Charles..(!)
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #14 Skrevet 3. desember 2011 Jeg kom på navnet Marika, og det er en del brukt i Sverige. Er en avledning av Maria, og det tyske Marieke. Her står det at Madicken-karakteren ble dannet på bakgrunn av en barndomsvenninne av Astrid Lindgren: http://sv.wikipedia.org/wiki/Madicken Denne venninna het Anne-Marie Ingeström.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #15 Skrevet 3. desember 2011 Synes Madicken er kjempefint! MYE finere enn Marikken, jeg likte aldri det. Synes forøvrig at det passer kjempegodt på ei lita jente, men har litt problemer med å se for meg en voksen dame med det navnet :-)
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #16 Skrevet 3. desember 2011 Madikken er mye finere enn Marikken! Hadde jeg valgt litt lange navn på ungene her, så hadde dette vært et sterkt vudert navn:) Men her fikk de korte enkle navn. Når jeg var liten hadde jeg alltid lyst på ei jente som da skulle hete Madikken. Kjempe søtt navn:) Men hvis du er redd folk skal henge seg opp i "pikken" navnet, så kan du jo skrive det Madicken, som andre foreslår her. Så ser det ihvetfall ikke likt ut på papiret. Da tror jeg ikke folk tenker over det kallenavnet på samme måte. Og du som sier at det blir Madikken-pikken, og at hun heller må ha Marikken. Ehee..Marikken-pikken, blir ikke det, det samme eller?! Idiotisk argument..
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #18 Skrevet 3. desember 2011 Jentenavn med DIKK i? neitakk. Marikken er hakket finere, men ville ikke brukt det navnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå