Gå til innhold

Hvordan får dere tatt tannpussen ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Off... her må det bli gjort med tvang føles det ut som..

Hun har egen tannkost og jeg har en som jeg etter hvert som hun har fått dillet litt, sniker inn. Hyler, fekter med armer og bein og det høres ut som om jeg slår a halt i hel!

Får nesten vondt av hver tannpuss. Vi har prøvd sittende i stol, liggende, på fang, sittende på stellebordet osv...

Hun har hatt stor tannkost, fått pusset mamma sine tenner, prøver å pusse sine egne tenner osv.. Men må nesten få slippe litt til!

HJELP!

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Vi har fast rutine. Først pusser mamma, så pusser hun og så pusser mamma igjen. Og så synger vi Pusse-sangen.

Slik har vi gjort det hele veien så hun vet om det og det er en rutine som er forutsigbar. Jeg holder henne på armen slik at hun kan se selv selv i speilet og så syns hun det er veldig morsomt når jeg ber henne si "ho-ho" (ber henne si det for å få åpnet munnen slik at jeg kan pusse bak) :-)

Det var en liten periode at hun ikke ville pusse og da sang jeg litt andre sanger som jeg visste hun ville like. Da gikk det greit.

En ting annen du kan prøve er at hun pusser tennene på bamsen mens du pusser tennene på henne. Kanskje det kan funke?

Jeg tror at trikset er å gjøre det lystbetont og det å ha fast rutine hver kveld.

Skrevet

Hos oss var det kun tvang som hjalpt, helt til han var nesten tre år. Da fikk vi elektrisk tannbørste, det hjalp mye på motivasjonen.

Han lille på 1 år vil heller ikke pusse tennene, og jeg har funnet ut at den beste stillingen er å ha han liggende på matte og så holder jeg armene fast med føttene mine (høres brutalt ut, men det eneste som funker uten for mye skrik) Da åpner han munen og jeg kommer til med tannbørsten. Hvis jeg skal ha han på fanget når jeg pusser vrir og vrenger han seg og jeg må holde han mye mer fast. Men det er jo omsorgssvikt å ikke pusse tenner så det må vi bare gjøre. Han får også pusse litt selv etterpå, det liker han godt.

Skrevet

Har hatt rutiner opp og ned i mente.. meeen ikke til noe særlig hjelp!

Men nå holder jeg på samme regla hver gang, så får vi bare tvinge gjennom tannpussen. Den er da viktig!

Pusse selv er jo helt topp.. helt til mamsen kommer og skal prøve :) hehe snakk om kampvilje!

Skrevet

Men det må jo gjøres.. og ja kjenner til kampvilje, hihi

Skrevet

Her pusser hun selv. Noe som er toppers. Men jeg pusser alltid etterpå.

Å det med tvang. Hun hater det, men tannpuss SKAL gjøres :)

Skrevet

Vi har også slitt mye med tannpussen og har måttet pusse med "tvang" etter å ha forsøkt "alt mulig". Har også vært opptatt av å ha faste rutiner, men det hjalp ikke mye.

Nå er hun straks 18 måneder og har plutselig funnet ut at det er greit å pusse tenner likevel. Hun sier aaaa og jeg får pusse som jeg vil. Skjønner ikke hva som plutselig ble annerledes for henne, men antagelig har det hjulpet at vi har holdt fast på rutinene, til tross for henne iherdige nekt. Hun har i hvertfall plutselig godkjent tannpussen, og det er en stOOr lettelse :-) Nå går tannpussen som en fryd!

Skrevet

Lett: Pusse foran pingu. Det eneste som er dumt med dette er at nå har vi enda en vane vi må venne ham av en eller annen gang...

Skrevet

Her foregår det ganske brutalt. De er rett og slett helt umulig å få pusset tennene på han frivillig så han må holdes fast... Ikke gøy, men tennene må jo pusses.

Skrevet

Enig i at rutiner er viktig! Her har vi prøvd det meste - luring og lirking mens han får pusse litt selv og pusse mamma, bamsen et.c., tvang når dette ikke fungerte lenger, men alltid blir tannpussen gjennomført på skikkelig måte som jo tar lengre tid jo mer uvillig han er. Nå tror jeg han har skjønt at pussen kommer enten han vil eller ikke(etter to-tre måneder med tvang), men at det er mye hyggeligere og tar kortere tid dersom vi får pusse først til vi er fornøyd, deretter får han pusse selv og skylle tannbørsten masse før han får sette den på plass i glasset. Lykke til :)

Skrevet

vi måtte pusse med tvang i noen måneder, en til å pusse og en til å holde. Plutselig en dag gikk det opp for vesla at vi ikke ga oss, sa da ga hun seg..

Holder ho på armen så ho ser seg selv i speilet. Hun er løve (favorittdyret) mens jeg pusser, da er munnen passe åpen. og etter pussen kommer premien; fluoren:)

hun er forresten halvannet nå, er et par måneder siden tannpuss ble akseptert.

Skrevet

Hos oss er det det motsatte av rutine som har fungert. Det har gått bra med tannpussen i perioder, så har han blitt umulig igjen selvom vi har fulgt de samme rutinene, da er det eneste som fungerer å gjøre en endring. Feks kan det hjelpe med ny tannbørste, tannkrem, sitte på fanget i stedet for å stå på krakk foran vasken osv osv. Vi har også vært innom at han pusser våre tenner, sine egne osv, men ingenting av det har stort sett fungert. De gangene det ikke har fungert på noen annen måte, har vi pusset med tvang.

Skrevet

Hei , Vi slet med det samme. Men så kjøpte jeg en boks med fluor med bringebærsmak .

Jeg lot hn late som hn børstet mine tenner imens jeg børstet hn . Så fikk hn fluor på slutten av tannpussen .. Nå går det som en drømm...

Skiftet også tannkrem til en med bilde av postmann pat

Skrevet

Gjør det positivt, som en lek, puss litt på dine, å litt på barnets, gjerne fortell at det skal få pusse helt alene når du har pusset ferdig. Bestemt men vennlig, og ha litt talmodighet har funka med unger jeg har pusset tenner på. Nå har jeg ikke hatt tannpuss hver dag, men i begynnelsen var det som oftest meg, og det fungerte veldig greit etter en stund :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...