Gjest Mentha Skrevet 2. desember 2011 #1 Skrevet 2. desember 2011 Junior er 11 mnd i morgen, og appetitten hans ligner ikke noe jeg har sett hos hans 3 søskenbarn. Han spiser nesten mer enn meg til hvert måltid, og likevel blir det alltid gråt når det er tomt. Trodde en periode han fikk vondt i magen fordi han spiste for mye, men uansett hvor mye/lite han får så blir det skriking. Føler jeg heller bør minske porsjonen enn å øke den for å få slutt på skrikinga, men på den annen side så er det jo bra at han har appetitt og spiser godt, han begynner å bli veldig aktiv nå. Krabber og står, og går når han har noe å støtte seg til. God og rund, men ikke for rund (10,5 kg og 74 cm), og helsesøster har heller ikke sagt noe. Blir så usikker på om jeg skal gjøre noe med porsjonene eller bare la det gå, så lenge det ikke kommer opp igjen så er det kanskje greit? Han får 3 måltider og 2 flasker på en dag. Ser ikke hvordan jeg skal få plass til flere og mindre måltider, dagen blir oppstykket nok som den er med måltider og søvn. Noen med råd, tips eller lignende erfaringer? Og en annen ting, tåler de karri i denne alderen? Fikk så lyst til å krydre litt med det, men så fikk jeg for meg at de ikke kunne få det enda...
abella Skrevet 2. desember 2011 #2 Skrevet 2. desember 2011 Gutten vår hadde også en periode med veldig stort matinntak, tror det var rundt 13-14 mnd og fram til ca 1,5 år. Han spiste - som du skriver - omtrent like mye som meg. Alle kommenterte hvor mye han spiste. Men gutten min har alltid vært lang og slank så jeg lot han bare spise så mye han ville. Han spiste heller ikke om natta. Nå er han to år og det har roet seg. Kan av og til spise like mye som meg fortsatt, men ikke så ofte. Han veier akkurat det han bør gjøre og er fortsatt lang og slank, så det var tydelig at han rett og slett hadde behov for så mye mat i den perioden. Pass på å gi han sunt fett i maten som feks olivenolje. Dersom han skriker fordi han er sulten ville jeg gitt mer mat. Så lenge han ikke begynner å legge veldig mye på seg ville jeg latt ham regulere det selv. Du kan godt ta litt karri i maten, men jeg ville vært litt forsiktig de første gangene.
Gjest Mentha Skrevet 2. desember 2011 #3 Skrevet 2. desember 2011 Han får olje i maten ja Er bare redd for å proppe i han for mye. Han har alltid vært glad i mat, så jeg vet ikke om det er noen fase.. Men vi får vel bare se det an og kanskje prøve å gi han litt mer. Men har virker så full i magen, den strutter og er stram som en trommeskinn så jeg ser liksom ikke for meg hvor han skal få plass til mer Han får heller ikke mat på natta, men kun flaske på kvelden så han ikke skal være for mett når han legger seg. Middagen er (som sagt) ganske svær...
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 2. desember 2011 #4 Skrevet 2. desember 2011 Muffin her er 7.5 mnd og cirka 11,5 kg (i flg vår egen badevekt, veide først meg og så Muffin og meg, så kan jo være et godt slingringsmonn)!!! Hehehe... Vet ikke hvor lang han er, men nærmere 75 cm vil jeg tru. Bruker 80 + 86 i klær. Han har også alltid vært utrulig glad i mat, og svært vanskelig å begrense. Han forlangte mat hver time/annenhver frem til han var 3 mnd gammel, og doblet fødselsvekta ved 8 uker. Men jeg føler ikke at jeg kan begrense mer her nå; han får mat hver 4. time på dagtid, og spiser ikke om natta. Han drikker også mye vann både til og utenom måltider. Begge foreldrene er slanke, og han ligger jo på snittet motorisk sett (ruller begge veier, åler fremover og bakover, vugger i krabbestilling, og sitter stødig). Jeg halverer mme-mengden i melka hans, det er det eneste begrensningen jeg gjør. Og så dropper jeg rapsolje i grønnsakene hans. Han får en aktiv oppvekst med sunn mat så detta ordner seg!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå