Gå til innhold

Hva gjør jeg galt???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå blir jeg snart gal her tror jeg... Lillemann på straks 5 mnd begynnte med grøt like før han ble 4 mnd, og spiser div fruktmoser, men grønnsaksmos gulper han opp så det drøyer vi litt til... Meeeen, de siste 2 ukene har det blitt vanskeligere og vanskeligere å få i han grøten , han hyler og vil rett og slett ikke ha.. Han får MME og er det samme med flaska ganske ofte... Han er god og rund, så er ikke bekymret for vekta hans, men er redd for at han skal gå rundt sulten da han er inne i en ganske urolig periode, med mye hyl og gråt, såfremt han ikke får sitte på armen mens jeg går rundt... Han har mat interessen, gaper og griper etter all MIN mat konstant...

Skjønner ikke hva jeg gjør galt?? han spiser totalt ca 700-900 ml MME i døgnet og ca en halv porsjon grøt og litt fruktmos... Men han er mye urolig, og nekter som oftest å spise, må gjentatte forsøk til...

Sorry mye klaging, men må bare få ut litt frustrasjon..

Han sover greit, ca 14 timer i døgnet, oppe 2 ganger i løpet av natta og spiser, før var første gangen ca kl 3 men nå våkner han ca 22-23 første gang. Regner med at dette er pga at han ikke er så lett å få i mat på kvelden.. (står opp ca kl 6)

Hva gjør jeg galt? Prøver jeg for mye? Bør jeg prøve å kutte ut ett måltid? Han spiser 2 ganger om natta, frokost (fruktmos og velling/grøt) ca kl 7/8, MME kl 11, MME kl 14, Grøt kl 17 (med litt fruktmos, må "lokke" det i han) og MME rett før senga kl 19.. Flyttet grøten til litt før kvelden siden han var så urolig, men dette har jo ikke hjulpet noe.. Spiser sjelden opp hele flaska (200 ml) uteom på natta...

Litt rotete og frustrert innlegg, men trenger noen tips og råd her, fersk mamma som jeg er! ;) Er i tillegg førstemann i vennegjengen med barn osv så er i grunn ganske alene her føler jeg... :/ Hjelp! ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Kanskje han ikke er noe glad i grøt? Eller kanskje du bør prøve med en annen grøttype? Muffin gikk grøtlei ila 2 uker etter at jeg innførte grøt både morgen og kveld. Nå får han kun grøt på kvelden, og jeg varierer mellom 3 ulike typer grøt.

Kanskje du kan koke søtpotet, blande med litt mme og/eller noen dråper med kaldpresset rapsolje, og se om han liker det? Ellers er f eks avokado og banan en fin mix som mange babyer liker :)

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Ellers så er det jo vanlig at babyer på 5 mnd er oppe og spiser 2-3 ganger på natta, så det må du nok regne med at vil fortsette en stund til. Men har du sett i gommene hans; kan det være tenner på vei, da han er så mye urolig og kontaktsøkende? Her var ikke Muffin glad i varm mat når han fikk tenner...

Skrevet

Jeg lagde et innlegg her om gutten min som har totalt melkenekt. Hs tror kanskje han er litt forstoppet (det kan stemme for han bæsjer lite) jeg fikk beskjed om at hvis de er det så nekter de å spise,spesielt melk. Kanskje det kan være noe sånt med din også?

Skrevet

Det slo meg også.. Hva om du prøver å gi han et glass med sviskemos? Da får du i alle fall fart på magen, samt at de fleste babyer synes det er veldig godt :) Drikker han vann? Det kan også hjelpe på å motvirke forstoppelse. Junior her var forstoppet av og på i lang tid etter han begynte med grøt og mat.

Skrevet

...glemte å nevne at tenner også kan være en grunn, som Madolyn & Muffin sier. Junior blir veldig sutrete når han spiser midt i tannutbrudd, men han er så matvrak at han spiser likevel han da :P

Skrevet

Han bæsjer ca -2 ganger om dagen, så tror ikke det er det... Får en del sviksemos også så... Men ja, tenner kan det være... Han sikler noe enormt og hadde en peride sist uke med bæsjing hver gang han fikk mat.. og han sikkler noe enormt.. men han har holdt på sånn ca 3 uker nå, også blir det bare værre og værre..

Skrevet

Ja, er bare kos å mate om natta syns jeg da :P Blir bare litt frustrert når han våkner før jeg legger meg, han som før sov første økt til ca kl 2-3, men er jo nesten bedre det da, så vekkes jeg bare 1 gang i løpet av natta... Han har også en del luft i magen, men det har han i grunn alltid hatt..

Skrevet

Min fikk også en grøt-nekt i denne alderen, og varte i ca. en måned. Hun gikk fra å elske grøt til fullstendig nekt, på dagen!

Vi tok pause fra å prøve i en til to uker, og innførte det på nytt. Denne gangen blandet vi halvt om halvt med enten sviskepure, blåbær eller fruktmos. Til slutt reduserte vi det gradvis, og matlysten på grøt kom tilbake.

I tillegg lot vi henne spise selv. Vi tok grøten på skjeen og ga den i håneden hennes, automatisk puttet hun den i munnen. Vet ikke om det er litt tidlig enda, men du kan jo prøve. Noen ganger fikk hun leke med hele grøt-skåla, og det var hysterisk morsomt da hun automatisk ville ha hele skåla i munnen (tydleig at det klør i gommen).

Hun får kun grøt 1 gang om dagen for at hun ikke skal bli lei!

For øvrig ser det ut som at babyen din får nok næring, og du skal ikke bekymre deg, det kommer nok tilbake:)

Skrevet

Ja, gir med en del fruktmos/sviskemos, men lurer på om vi bare skal ta en grøy pause og heller gi velling morgen og kveld og fruktmos for det spiser han.. Sambo ga han grøt i går, og lot han da leke litt med grøt skåla, det endte med at han gnagde på den og stappa tunga oppi skåla for å spise, holdt på å le oss i hjel! :) Spiste som en hund ;) hehe.. Han pleier å få leke med en sleiv på kjøkkenet, og då prøver han å putte den i munnen, så prøve å spise selv er nok verdt å prøve etterverdt. Problemet er jo bare at han stapper skjea langt ned i halsen og sitter langt fra stødig (sitter max 10 min av gangen) i høystol enda... Fortsatt mest i vippestol ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...