Gå til innhold

Hvor mye fast føde? (6mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på hvor mye fast føde deres på ca 6 mnd spiser?

Mini her spiser tre måltider fast føde om dagen.

Lunsj (ca 12-13): ca en halv brødskive med leverpostei som går ned

Middag (ca 15-16): ca 5-6 isbitterninger med kjøtt, grønnsaker og potet/ris/pasta, hver isbit er ca 20 ml / alternativt litt mindre enn et halvt middagsglass

Kveldsmat (ca 18): grøt, spiser ca en halv porsjon

I tillegg får han så mye morsmelk han vil ha. Ammer før lunsj og middag, men etter kveldsmaten når han legges for kvelden.

Syns han kanskje er litt småspist? Eller er det bare noe jeg innbiller meg? Trenger noe å sammenligne med!!! Kan legge til at han har fått grøt siden han var 4 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er 8mnd nå snart 9, men da han var 6mnd spiste han grøt to måltider, halv porsjon og hel porsjon + ett fruktmosglass. Ellers fikk han MME 4 ganger pr dag ca. Syns ikke det var noe småspist jeg da, så hvis du merker at han er fornøyd med det så er det vel greit. Noen spiser mer, noen spiser mindre!

Skrevet

Jenten min på 7,5 mnd spiste kun et fast måltid til hun var 6,5 mnd gammel. Hun gikk opp 100gr på 3 uker så derfor prøvde jeg med grøt til frokost også for å se an vektoppgangen..hun gikk da opp rundt 600 gr på 4 uker:)

Jeg merket også at hun plutselig var litt grinete på dagtid, og det endret seg etter grøt til frokost:) hun drikker alt mellom 70-150 ml mme 1 1/2 time etter grøt da, også får hun frukt og mme igjen til lunsj..prøver å gi henne middagsglass, men hun er ikke heeelt interessert..heller ikke i det jeg lager heller:p tenkte å begynne med skive imorgen:)

Skrevet

Uff nå føler jeg meg som verdens verste mor her jeg sitter.. Her spiser lillegutt (som er 6,5 mnd) bare ca 80ml med grønnsaker til middag, og ellers går det i pupp.. Kan de spise brødskiver, leverpostei, kjøtt, og karbohydrater allerede?? Stakkars liten, han sulter sikkert :( Men leverpostei, inneholder ikke det salt som de egentlig ikke skal ha? (Spør ikke for å dømme, men bare fordi jeg lurer da det kanskje hadde vært en ide og innført her også, det inneholder vel bra med jern gjør det ikke?)

Uff, dårlig dårlig samvittighet. World's worst mom award....

Skrevet

M&M du er definitivt ikke verdens verste mamma. Ei jeg kjenner fullammet jenta si til hun var 8 mnd fordi babyen nektet å spise fast føde. Den babyen lå langt over snittet på vektskalaen, mye tykkere enn gutten min som spiste masse fast føde.

De kan godt spise brød, men man bør bake det selv for å unngå salt. Det stemmer at det er salt i pålegg, men det er jo så lite pålegg de spiser at det regnes som greit. Kjøtt og fisk kan de også spise. Enten moset eller små biter, alt etter hva de små foretrekker.

Brødoppskrift finnes på barnemat.com

Skrevet

Min spiser brød fordi han ikke er spesielt glad i grøt mer enn en gang om dagen. Legen sa jeg skulle gi han brød i stedet for grøt på 6-mndkontroll, sa også at jeg skulle bruke leverpostei eller fruktmos på skiva og vente med andre ting foreløpig. Helst leverpostei på grunn av jernet. Det blir jo ikke mer enn ca 80 ml med middagsmat min spiser heller. Men jeg veit liksom ikke hva som er normalen? Vil ikke påstå at du er verdens verste mamma, mye kommer jo an på tidspunktet man velger å begynne med fast føde.

Ikke noe problem med kjøtt og karbohydrater allerede. Min er mye mer glad i middag enn i grøt. Enkelte dager vil han ikke ha noen av delene. Er så lei av å bruke så mye tid på mating! Savner dagene med bare pupp, det var så mye lettere. Kan anbefale heftet mat for spedbarn fra helsedirektoratet. Der står det veldig mange fine tips: http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/faktahefter/mat_for_spedbarn__brosjyre__15566

Skrevet

Min spiser mindre en din, og er 7 mnd. Hun er ikke veldig opptatt av mat, det må lirkes inn. Hun er slank og lang, men en muskelbunt og er veldig sterk og aktiv. Like før hun går, og hadde helt klart trengt mer mat ift aktivitetsnivået. Men det går ikke, så vi tar tiden til hjelp og stresser ikke. Vil ikke at hun skal få et dårlig forhold til mat, og få matnekt (noe jeg hadde som liten, var innlagt med sonde en periode selv som baby)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...