Gå til innhold

Mat til ettåringen

Anbefalte innlegg

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Har vært så vandt med å tilberede mat til baby nå lenge, ved å koke kjøtt/fisk, ikke salte maten, gi babygrøt og fruktmos fra beger, samt hyppig melk... men nå er jenta snart 1 år. Hva er (mat)veien videre??

- Skal de fortsette med babygrøt eller gå over til mer brødskive? Når slutter de helt med jernberikiget babygrøt og går over på evt vanlig havregrøt?

- Kan maten stekes og saltes nå?

- Kan de spise "alt"? Slik som kål, løk, jordbær osv? (alt jeg ikke kunne spise mens jeg ammet, og ikke har turt å innføre i hennes kost enda)

- Når kan de spise "voksenmat" som taco, gryterett, spekeskinke, roastbeef osv? Egentlig alt man aldri tenker å servere en baby...

- Hvor store biter kan man gi, og når kan de få gnage på epler, pærer, spise druer osv uten at man trenger å bekymre seg for at de skal sette en bit i vrangstrupa? PS- min lille tulle har bare så vidt fått to tenner nede, så ikke veldig mye å tygge med enda...

- Hvor mye melk skal ettåringen ha i løpet av dagen? Gir dere erstatning, nan junior melk nr 4, eller vanlig h-melk/lettmelk?

Hadde satt stor pris på om dere vil dele med meg hva dere gir ettåringen av mat!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt!!! :) :)

LURER på akkurat det samme!

Men mi tulle har 8 tenner og tygger det hun kommer over ja!

Skrevet

Snuppa mi er 13 måneder og vi har fra ca 10 måneders alder gått over til mer og mer vanlig mat..

Havregrøt i stet for babygrøt

Kumelk (ekstra lett)

Vanlig yoghurt ikke de nestle yoghurtene

Mindre fruktmos og mer ordentlig frukt

Brød med skorpe (delt i 2)!- men helt vanlig pålegg på (leverpostei, ost, skinke, skinkeost, makrell i tomat, kaviar, egg.. At det du spiser på skive egentlig)

Salter minimalt

Hun får stekt mat når vi spiser stekt mat.. Men passer selvfølgelig på at det er gjennomstekt

Det du nevn som "alt" (løk, kål, jordbær) har hun kunnet spise veldig lenge alt.. Så bare kjør på

Snuppa vår får det samme som oss til middag - men jeg tar som regel litt på en tallerken til henne før jeg har oppi salt og eventuelt sterke krydder. Men jeg krydrer maten hennes ganske mye også - masse hvitløk f.eks

Trenger ikke er en et par tenner for å gange litt på en ellevilt.. Jeg føler det er tryggere å gi henne et halv skreller eple enn små eplebiter. Jenta mi skrapet liksom av litt eple med de få tennene hun har.. Druer, appelsin, clemetin, Kiwi osv går ned på høykant

Jeg tror de skal ha Max 600 ml melk om dagen og det inkluderer yoghurt! Vi gir ca 100 ml ekstra lettmelk morgen og kveld som kos + at hun gjerne spiser en yoghurt i løpet av dagen. Og så spis hun litt ost osv

Skrevet

hei, lilemann på 13 mnd spiser det meste, feks har vi spagetti bolognese, så spiser han det med oss, jeg salter bare maten mindre også får vi andre salte mer selv hvis vi vil. Lager stor porsjon også fryser jeg i passe porsjoner til han sånn at han har bolognese de dagene vi har noe som ikke er baby vennlig, som feks taco. De ferdige tacoblandingene er veldig salte, så de ville jeg ikke gitt.

Han spiser brød 2 ganger om dagen, 1 yoghurt, frukt som feks røde stenfrie druer som han elsker, deler de i 4 biter også kan han stappe og styre selv. Eple får han fremdeles i nettet, spiser gjerne et halvt eple om gangen. Smoothiene fra småfolk, de på sånn klemmepose liker han også godt og er god trening, holde selv og suge.

Middag alt fra fisk til kylling etc.

Kvelds; hjemmelaget grøt av sammalt hvete fint og havregryn lettkokte.

Drikker lettmelk til brødmåltidene og vann ellers. + litt pupp fremdeles

Det gjør ikke noe om jenta di bare har to tenner da gommene er sterke og harde nok til å mose mat med.

Viktig at de i denne alderen får spise selv, grise og holde på. God trening.

Jeg pleier å ta maten på gaffelen hans også får han selv føre den inn i munnen. han har en gaffel og jeg har en også lurer jeg inn mere mat mens han holder på med å stikke i sin mat :)

Bit størrelsen må du bare prøve deg frem med. Min spiser ganske store biter brød, potet, grønsaker, mens kjøttbitene gjør jeg litt mindre. Pastaskruer trenger du ikke gjøre mindre, de moser de veldig lett selv.

Håper dette gjorde deg litt klokere, ble litt rotete svar, skynder meg mens lillemann tar en mini blund :)

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Takk for svar! Håper enda flere vil svare :)

Når det nevnes at pastaskruer ikke trenger å deles- altså gir dere hele pastaskruer? Og brødskive i 1/2 skive, betyr det at de biter av biter selv, istedefor å få brødet i terninger? Ser vi har en vei å gå ;)

Skrevet

Pastaskruer gis hele her ihvertfall. Spagettien er heller ikke kuttet i korte biter.

Brød deler jeg i lange biter på ca 4 cm :) baker brødet selv, ganske grovt, men det klistrer ikke i ganen og er lettere å tygge enn mange av kjøpbrødene.

Han får makrell i tomat hver dag og det andre brødmåltidet er som oftest med postei eller smøreost, den med tomat og basilikum er en hit.

Ellers så spiser han riskaker og kjeks med lite sukker i. Litt skummelt når han stapper hele kaka inn, men men :)

Skrevet

Jeg deler bare skiva i to - noen ganger får hun bare hele.. Hun starter i midten og jobber seg utover.. Hehe.. Men til og med skorpe går ned til slutt..

Gir hele pastaskruer ja..

Og litt store blomkål og brokkoli biter.. De elsker hun å tygge på!!

I dag fikk hun stekt egg til middag.. (mamma og pappa spiser sen middag på fredager..). Steker egget som eggerøre, har oppi noen kikerter, noen skinkebiter og li tt brokkoli(må alltid ha noe grønt) - stor hit!!

Skrevet

Når dere lager spagetti å saus generelt,lager dere fra bunnen av eller kan de spise pose saus?:)

Skrevet

jeg lager fra bunnen av, de fleste posemixene inneholder mye salt og lite næringsrike ingredienser.

Bolognese er lillemanns favoritt for tiden og pappaens.

Brun saus til feks kjøttkaker går veldig fort å lage selv, jeg hadde aldri laget hjemmelaget brun saus før lillemann, men det var ikke vanskelig :)

Skrevet

Vi gir noen ganger pastasaus fra glass, tror Ikke de dør av det.

Men lager maaaasssse bolognaise fra scratch ofte og fryser ned.

Her stappes det minst tre pastaskruer i munnen om gangen, og hele dusker med broccoli og hele minimais. Deler opp en del ting i bit-størrelser da hun stapper inn så mye om gangen (det er ikke det at hun ikke får det til, men det kan da umulig være bra å svelge en halv banan eller en hel laksefilet i slengen...)

Her går det i Jarlsberg, smøreost, leverpostei og makrell. Og myyye små tomater og druer.

Gir fortsatt babygrøt da

Skrevet

Å tusen takk for denne tråden! Junior er snart 1 år og jeg sitter med akkurat de samme spørsmålene. Er livredd for at han skal sette noe i halsen så jeg er kanskje overforsiktig når det gjelder biter.. Men ser jo også at han tygger godt så jeg bør vel bare prøve meg fram litt. Han har bare to tenner så langt, men ser det er to til på vei nå...

Ang salt, er det mye med 1% salt? Ble advart mot å gi tunfisk på boks, fordi laken inneholdt 1% salt. Men tenker at det er da begrenset hvor mye som faktisk er i fisken da? Leverposteiboksen inneholder jo f.eks 1,7% salt, men der gir man jo mindre mengde. Vanskelig det her :/

Skrevet

Angående å sette ting i halsen... Har selv vært livredd for det, men det er jo viktig at de små får mulighet til å øve seg også. Det betyr ikke nøtter kanskje, men biter og ting som er litt vanskelig ved bordet når dere sitter og følger med. Det er jo slik de blir flinke til å spise... På samme måte som de må få klatre litt før de får kontroll. Den farligste maten er faktisk helt vanlig grillpølse... Og eldre unger kan jo også sette ting i halsen. Vi kan jo ikke fortsette å være hønemødre til de blir skikkelig store!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...