LilleV1 Skrevet 1. desember 2011 #1 Skrevet 1. desember 2011 Fått to uker å bestemme/tenke over saken.. Er i uke 35, og lille gutt ligger i seteleie.. Pga en skillevegg i livmoren vil ikke sykehuset prøve et vendingsforsøk... Noen erfaringer rundt dette? Er veldig skeptisk til keisersnitt (redusert fysiskform i lang tid etterpå?), men er heller ikke så gira på å føde i sete..... (samme innlegg som i keisersnittdebatten)
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 1. desember 2011 #2 Skrevet 1. desember 2011 Jeg har ingen erfaring med setefødsel, da det endte i ks for meg (barnet varierte mellom sete-og tverrleie). Skjønner at det er en veldig vanskelig beslutning å ta, men har flere venninner som har hatt fine setefødsler. Har du forresten fått målt bekkenet ditt for å se om du får lov til å gjennomføre en setefødsel? Kan jo være greit å få gjort det, slik at du slipper å gruble på dette i tilfelle bekkenet er for trangt. Skjønner at du er skeptisk til ks, men min erfaring er at tiden etterpå ikke var på langt nær så ille som jeg hadde trodd. Selvsagt varierer dette fra person til person, men jeg personlig var oppe og gikk samme kveld, reiste hjem etter 2,5 døgn og hadde litt vondt en uke eller to etterpå. Man må selvfølgelig være forsiktig med løfting og slike ting i ukene etter et ks, men smerten gir seg som regel ganske raskt. Lykke til i valget, og håper du velger det som føles riktig for deg;)
LilleV1 Skrevet 1. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 1. desember 2011 Takk for svar godt å høre at du kom deg fort etter inngrepet.. Er tiden i etterkant jeg er mest bekymret for.. Typ; hvor mangecdager/ukervtar det til jeg klarer å fungere.. Men som du sier er nok dette veldig individuelt.. Venter på innkallelse til ct av bekkenet; så vet jo ikke enda om det i det hele tatt er mulig med vaginal fødsel... Føler jeg trenger noe tid på å psykisk instille meg på keisersnitt, så det er vel bare å begynne :/
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 1. desember 2011 #4 Skrevet 1. desember 2011 Jeg skjønner deg veldig godt, hadde samme problemstilling som deg før den lille endte i tverrleie. Ble på en måte "skuffet" over at jeg ikke kunne føde vagialt på normal måte, og var kjempe nervøs for ks. Det var utrolig vanskelig å bli sendt hjem fra kontroll med beskjeden om at jeg måtte vurdere ks. Må innrømme at selve operasjonen ikke var så morsom, men den tar jo heller ikke så lang tid. Så sånn sett gruer man seg fryktelig for noe som bare varer i ca 30 min;) Skal ha mitt andre ks i februar, og tror tiden etterpå kan bli litt tøffere denne gangen pga en 2-åring som er fryktelig mammadalt. Men alt går, og du merker fort selv hva du klarer og ikke klarer. Og det er en god grunn til å la mannen øve seg på å støvsuge og rydde inn og ut av oppvaskmaskinen i noen uker*s*
Klassikeren Skrevet 1. desember 2011 #5 Skrevet 1. desember 2011 Jeg skal ha KS pga seteleie. Har også prøvd vending, men gutten hadde festet seg allerede... Kjenner mange som har hatt KS og det har gått fint med alle. Det er seff individuelt. Tror bare det er viktig å komme seg på bena fortest mulig og ta det noe lunde rolig noen uker etterpå. Jeg ville ikke vurdere vaginal fødsel, da gutten for det første nærmer seg 4 kilo, og syns det er mer risikofylt dersom mann ender opp med hastekeisersnitt. Uansett greit å legge opp en egen mening om det og gjør det som du er mest komfortabel med Legene som jeg snakket med prøvde hvertfall ikke å snakke meg bort fra KS. Lykke til med valget ditt!
LilleV1 Skrevet 1. desember 2011 Forfatter #6 Skrevet 1. desember 2011 Hmm.. Det blir en vurderingssak dette her ja.. :/ men vet dere om man må i full narkose..? Har liksom sett for meg fødselen: høre det første skriket, få babyen på brystet.. Osv.. Mister liksom alt det der ved keisersnitt..
Suss@ med 3 gutter Skrevet 1. desember 2011 #7 Skrevet 1. desember 2011 Ikke full narkose ved planlagt ks tror jeg! Men svarte ei Anna her på setefødsel, se svaret der. Tror tråden ligger helt på toppen nå
Suss@ med 3 gutter Skrevet 1. desember 2011 #8 Skrevet 1. desember 2011 http://www.barnimagen.com/forum/thread/143838942
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 1. desember 2011 #9 Skrevet 1. desember 2011 Ved planlagt ks får man kun spinalbedøvelse (med mindre man har medisinske grunner som f.eks tidligere ryggoperasjon med mye arrvev). Så du er helt våken under hele operasjonen, og får med deg alt som skjer.
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 2. desember 2011 #10 Skrevet 2. desember 2011 Med mindre det er spesielle grunner for st full narkose er nødvendig bruker de ikke dette ved ks pga lang oppvåkningstid og fordi det da tar lang tid før mor er god nok til å være ned den lille selv om du er våken under opersjonen er det ingen "ekkle' lyder ending kan høre utenom når vannet går! Du vil ikke kjenne smerte, utenom ubehag når barnet skal ut alle leger og sykepleiere er som regel veldig informative og ivaretakende, og jeg følte vertfall selv at når det først endte i ks så ble opplevelsen godt ivaretatt, og følte det fikk lov å være det mirakelet det er, selv om barnet ikke kom vaginalt formen var helt grei etter ks'et, holdt meg til anbefalingene om å unngå tyngre løft enn barnet og eventuellt bilstolen og var klar til å begynne å trene etter 6 uker lykke til med valget ditt, og håper fødselen blir fin uansett fødemåte
Hedda2011 Skrevet 2. desember 2011 #11 Skrevet 2. desember 2011 Hei! Hvor skal du føde? Jeg er i uke 38, og fikk nettopp vite at gutten ligger i seteleie. Jeg har nærmest gledet meg til fødselen, og føler dette er et skår i regningen. Har lest endel, undersøkelser, fødselshistorier etc, Legene var tydelige på at når man har født vanlig tidligere, så føder man vaginalt selv om barnet ligger i seteleie. Likevel får jeg ikke føde på det lokale sykehuset, men blir "sendt videre". Har ikke hørt noe fra det andre sykehuset ennå, og har iukke målt bekkenet eller barnet. Føler det begynner å bli knapt med tid også. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har vel egentllig bestemt meg for å gå for planlagt keisersnitt, dersom jeg får lov. Det er så mange komplikasjoner knytet til setefødsel, spesielt for barnet, at jeg ikke tør å utsette det for dette. Da tar jeg heller komplikasjonene ved evt keisersnitt selv, det er jo stort sett uproblematisk for fosteret.. Uansett så vet jeg ingenting ennå, og det er vanskelig. Jeg syns du er heldig som får velge selv, men jeg føler med deg, fordi det er ikke noe kjekt å få denne nyheten mot slutten, det tar så mye energi å skulle gå rundt å tenke på sånt, når det eneste du egentlig burde gjøre var å glede deg/slappe av. Lykke til!
katrine5 Skrevet 2. desember 2011 #12 Skrevet 2. desember 2011 Hei! Jeg har tråden: "seteleie - noen født sånn". Så din tråd etterpå Jeg er i grunnen i samme dilemma som deg bare at jeg har mye kortere tid på meg. Fikk vite at baby ligger i seteleie i går og ble sendt på røntgen. Venter på tlf. derfra i dag. Var ikke fremmed for fødsel i seteleie, for har tenkt at jeg vil unngå keisersnitt pga tida etterpå. Har hørt at man ikke skal løfte baby selv de første ukene? Etter å ha googlet LITT på nettet har jeg imidlertid blitt mer skeptisk til setefødse, på tross av at jeg har hørt positive setefødsel historier. Vet ikke helt hva man skal tro på, men leste at mange planlagte setefødsler ender i hastekeisersnitt, flere "skader" på baby (som riktignok går over) pga at det ofte brukes tang? Og det er veldig vanlig å bli "skjært". Dette er noe jeg googlet på nettet i går, så du får ta det med en klype salt og heller høre hva helsepersonellet forteller deg. Det skal nok jeg også gjøre, men ville bare dele dette med deg. Lykke til uansett hva du velger!
LilleV1 Skrevet 4. desember 2011 Forfatter #13 Skrevet 4. desember 2011 Takk takk, og lykke til til deg også.. Har vel egentlig bestemt meg nå.. Blir nok keisersnitt på meg.. Venter jo fortsatt på time til ct av bekkenet, men etter å ha tenkt litt så har jeg vel egentlig bestemt meg.. så ut skal han, uansett naturlig vei eller ikke
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 4. desember 2011 #14 Skrevet 4. desember 2011 Hei! Skjønner det er vanskelig valg! Jeg ville absolutt ikke ha ks, turte ikke faktisk! Er skikkelig pingle når det gjelder operasjoner! Så jeg gikk for vaginal fødsel, etter sjekk at bekkenet var stort nok. Og jeg har bare gode opplevelser fra fødselen. Det er litt ekstra folk til stede, så man blir fulgt godt opp! Dette var også min første fødsel.. Så visste jo ikke hva jeg gikk til uansett;) Også står de klar til å ta deg på hastesnitt, hvis det skulle skje noe! Lykke til uansett hva du velger )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå