Gå til innhold

Hva menes egentligt med " Hvil i fred"

Anbefalte innlegg

Dette blir jo sagt/ skrevet til de som er død.

Men hva betyr det egentligt?

At den personen som er død ikke skal ligge i kista å ha det vondt? At de ikke skal bli et gjenferd? Zombie?

Hadde noen sagt det til meg dersom jeg hadde mistet noen av mine kjære, hadde jeg nok tatt det helt feil å tenkt "så klart hviler de i fred, de er jo døde, hva tror du de holder på med da???"

Sikkert et veldig teit spørsmål, men det plager meg når jeg leser det over alt. Kanskje jeg hadde sluttet å plage meg dersom jeg forstod det :P

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143836986-hva-menes-egentligt-med-hvil-i-fred/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg antar at det kommer fra folkloren om at de som hadde noe uoppgjort i livet ville komme tilbake som ånder, noe man ikke ønsker, og oppfordrer dermed den døde til å hvile i fred. Etterhvert er det blitt en frase, noe man bare sier fordi det er så innarbeidet i språket vårt.

Det kommer originalt fra Latin: requiescat in pace. Betydningen er "hvil i fred", og er en bønn sagt for avdøde for at de skal kunne hvile i fred, og ikke i lidelse, mens de venter på dommedag.

Begrepet, og bønnen, er alikevel brukt av kristne som tror dom kommer når en dør, og ikke først ved dommedag, så vel som av ateister.

:)

"Hvil i fred", er en bønn sagt for avdøde for at de skal kunne hvile i fred, og ikke i lidelse, mens de venter på dommedag. Begrepet, og bønnen, er alikevel brukt av kristne som tror dom kommer når en dør, og ikke først ved dommedag, så vel som av ateister.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...