Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenter, jeg lurer veldig på en ting..

Er det slik at dere holder dere borte fra mat man helst ikke skal spise nå man er gravid også i rugetiden?? Jeg er veldig i tvil om akkurat dette, men vil jo helst være på den trygge siden, så håper noen av dere vet:)

I morgen er det mamma sin bursdag, og da har vi som tradisjon å sprette fenalåret som hun salter og tørker selv. Jeg kan jo ikke akkurat spørre om hun kan skjære av noen stykker og fryse dem for meg på forhånd, å det vil være veeeldig unaturlig for meg å takke nei, da dette er noe av det beste jeg vet! Jeg lurer også på myke oster og sushi osv..

Anyone?? :))

Ønsker med det samme alle en fin dag! :))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vet ikke,men er det ikke en side det står noe om dette?? eventuelt spørr på anonumforum,er mest aktivitet der, kansje noen der vet?

Skrevet

Hei!

Jeg forholder meg til kostholdsrådene til matportalen i rugeperioden. Spiser med andre ord som om jeg er gravid, og holder meg unna spekemat og myke oster. Tror du finner en link til matportalen på første trimester, ellers får du nok hjelp av google:-)

Skrevet

Hei

Jeg fikk beskjed fra Ullevål om å leve som om jeg var gravid i rugetiden. Passe på rå mat, alkohol og se på pakningsvedlegg til medisiner før jeg tok noe

Skrevet

Beskjeden jeg fikk var at jeg burde leve som vanlig, men kutte ut alkohol. Men overnervøs som enhver førstegangs-ruger lever jeg heller som om jeg er gravid, for å være sikker... :P

Skrevet

Hei.

Spiser det meste. Også sushi, men fikk beskjed om å være sikker på at laksen hadde vært fryst først, ellers var det meste greit der (er ikke så glad i rå tunfisk). Når det gjelder oster, skal de være pastaurisert, og de fleste (kanskje alle) blåostene er ikke det. Ellers er det mange oster som det går helt fint. Leste et innlegg her om at fenalår var greit jf en lege som hadde uttalt det. Det jeg ville ha holdt meg unna er alkohol, (selvfølgelig røyk), mye sukker, mer enn 1 kopp kaffe, rått kjøtt (det meste...) og passet på å få i meg nok med grønt til middagene og noe frukt hver dag! Hysteri er aldri lurt. Lykke til med videre ruging!

Skrevet

Jeg fikk beskjed om aa unngaa alkohol og koffein og ikke loefte tungt, ellers ingen restriksjoner... (og jeg spiser fortsatt sushi i svangerskapet, bare ikke tunfisk ;))

Skrevet

Takk for svar alle!

Alkohol har jeg holdt meg borte fra helt siden jeg startet på sprøytene og røyke har jeg aldri gjort, så det blir ikke noe problem:)

Men nå som jeg er hallveis i rugeperioden vil jeg nok bare fortsette å ta litt forhåndsregler, som om jeg allerede er gravid:)

Lykke til videre alle sammen:))

Skrevet

Jeg ville helt klart levd som om du var gravid - det kan jo faktisk være du er det! Tenk så fortærende om noe av det du spiste faktisk ødela sjansene for embryoet/fosteret...

Jeg fikk anbefalt å holde meg unna gluten de første 3mnd i svangerskapet - fordi det er tøft for slimhinnene i kroppen ol. Mye å tenke på, men det er så verdt det når det går bra :-) lykke til - håper det blir positiv test!

Skrevet

Hei b77h og takk for svar:)

Jeg har tatt noen forhåndsregler og ikke spist mat som frarådes. Nå er det 2 dager igjen til testing og ventetiden tar livet av meg!! Skulle egentlig hatt eksamen idag, men pga ekstreme humørsvingninger (begynner å gråte av absolutt ingenting) og småkvalme (som kan skyldes Lutinus) så har jeg ikke klart å lese og måtte få en utsettelse. Jeg håper VIRKELIG at alt har vært verdt det og at testen er positiv på lørdag, fingers crossed! Men, har jo ikke noe tegn til TR enda, så det er jo positivt:))

For en fantastisk julegave det hadde vært, full klaff på første forsøk <3 <3

Huff, må ikkje 'jinkse' det!!

Men rart at noen får beskjed om å ikke spise ditt og ikke spise datt, men andre ikke får beskjed om noenting... Gluten? Det har jeg aldri hørt..hmm, så fort jeg får positiv test skal jeg høre med klinikken når de ringer meg på lørdag:)

Hvordan ligger du an i løypa da?

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...