sevilla1 Skrevet 30. november 2011 #1 Skrevet 30. november 2011 sønnen vår på 5 år har etterhvert utviklet et veldig uheldig forhold til å sovne på kvelden. Han bruker lang tid på å sove - ofte ligger han våken i over en time eller mer før han sovner. Legger seg kl. 20 - men sovner da ofte ikke før halv ti. Han roper utallige ganger, og kommer ned om vi ikke går opp til han. Han vil ha kos eller spørre oss om noe- tydelig at han bare vil ha kontakt. Vi har forutsigbare dager og et greit og vanlig familieliv. Lille broren legger seg kl 19 og sovner med det samme. Gutten vår blir lest for og sunget for hver kveld og vi forsøker å være faste men vennlige når det gjelder at han skal ligge i sengen fordi han trenger å sove og vi trenger tid for å være for oss selv. Han blir ofte mer og mer lei seg jo senere det blir - naturlig nok. Sier han ikke får sove fordi han tenker så mange vanskelige tanker. Er dette vanlig og en forbigående fase eller bør vi søke hjelp. Begynner å bli veldig slitne av dette og bekymret for at han ikke får nok søvn. Noen råd eller tips?
sykt stolt Skrevet 3. desember 2011 #2 Skrevet 3. desember 2011 Vet ikke om det er venlig eller om det er en fase, men lurer på om han får brukt nok energi? Kanskje han trenger en aktivitet, en tur ut, turn, svømming osv for å slite seg litt ut og bli trett?
røre-røre og lille umulius Skrevet 16. desember 2011 #3 Skrevet 16. desember 2011 Jeg har som regel ikke problemer med noen av mine små, men etter Utøya så hadde den eldsre, 6 år, problemer med å sovne alene. Da satt jeg på rommet hannes til han sovnet. Han fikk ikke leke i sengen,men legge seg å sove. Hvis han ville leke/lese først så fikk han rope på meg når han var klar til å sove. Det gikk 4 mnd før han var klar til å sove alene,men ytterdøren må enda være låst. Kanskje dette er en løsning. Lykke til:)
For_mye Skrevet 22. desember 2011 #4 Skrevet 22. desember 2011 Kanskje han ikke trenger så mye søvn lenger? Min gutt på seks sovner stort sett ikke før kl ti og sover til syv-halv åtte. Men han har jo stort sett alltid trengt lite søvn da. Får han lov til å la lyset på og kikke litt i bøker før han må skru av lyset? Kanskje det er greit å la han se i blader på rommet til kl ni, og så skru av lyset?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå