Gjest Hippo ღ Skrevet 30. november 2011 #1 Skrevet 30. november 2011 Jeg er sykemeldt 50%. Og når jeg søkte jobben om permisjon så spurte de om sykemeldingen er pga svangerskapet. Jeg svarte ja, for det er jo svangerskapsplager som gjør det. Men jeg skrev bare at det var pga svangerskapet. Og jobben skulle da søke om å få det refundert. Jeg fikk i dag brev fra NAV der søknaden min er mottatt. Greit nok. Men er det ikke bare hvis det er forhold på jobben som gjør at man er sykemeldt, at man kan få svangerskapspenger? (eller hva det nå heter?) Og jeg mister ikke sykepengene mine? Det er forresten jobben som utbetaler meg sykepenger. Og som kommer til å utbetale permisjonen.
Venter jente nr 2 <3 Skrevet 30. november 2011 #2 Skrevet 30. november 2011 Slik jeg forstår det er du 50% sykemeldt pga svangerskapsplager som ikke har noe med jobben å gjøre. Da er du vanlig sykemeldt og får lønn og sykemeldingspenger i ditt tilfelle fra jobben din, og etterhvert permisjonspenger. Grunnen til at jobben din spør om sykemeldingen gjelder svangerskapsrelaterte plager er for at da kan Arbeidsgiveren din søke Nav om refusjon for den første perioden du er sykemeldt (som arbeidsgiver vanligvis må dekke selv) Men dette har ingenting med deg å gjøre. Svangerskapspenger er hvis det er forhold ved jobben som gjør at du ikke kan jobbe der mens du er gravid. Dette er ikke sykepenger.
Gjest Hippo ღ Skrevet 30. november 2011 #3 Skrevet 30. november 2011 ok, tusen takk for godt og utfyllende svar
Nanna1976 Skrevet 30. november 2011 #5 Skrevet 30. november 2011 Ikke helt enig med forrige innlegg. Jeg har vært plaget med mye kynnere, og jobben kunne ikke tilrettelegge for å unngå dette, rett og slett fordi jeg trenger mye hvile. Ikke noe ved jobben i seg selv som er farlig, men NAV godtok søknaden om svangerskapspenger fordi det var svangerskapsrelatert og ikke noe jobben kunne gjøre for at jeg skulle bli i full jobb. Fordelen for meg er at jeg ikke bruker rettigheter i forholdt il sukdom som ellers er begrenset til ca. ett år. Du får akkurat den samme potten penger om det er svangerskapspenger eller sykepenger, men jobben din får refundert mer. Har erfart det samme med kollegaer også, de har fått svangerskapspenger når svangerskapet har forhindret dem fra å yte 100%.
Gjest Hippo ღ Skrevet 1. desember 2011 #6 Skrevet 1. desember 2011 Takk for svar Hvor lenge etter langtidssykemelding begynner man på nytt igjen? At det ikke går på det året.
Nanna1976 Skrevet 2. desember 2011 #7 Skrevet 2. desember 2011 Jeg husker i farten ikke akkurat hvor lenge du må jobbe for å få tilbake retten til sykemelding etter at du har vært sykemeldt et år, men hvis jeg ikke husker helt feil er det ca. tre mnd. (men som sagt, dette husker jeg ikke helt eksakt, hør med arbeidsgiveren din:))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå