Gå til innhold

må man holde inne clutchen hver gang man bremser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt førerkort i over 20 år, de siste årene kun kjørt automat.

Da jeg gikk på kjøreskolen klarte jeg å gire fra 3 til 1 uten å ta hensyn til omdreiningene på motoren. Det skal du IKKE gjøre. læreren ble rimelig sur.

Hadde jeg skulle tatt lappen nå hadde jeg gått rett på automat, de fleste biler får du med det nå, og så mye bedre å kjøre.

Fortsetter under...

Skrevet

I Sverige lærer faktisk kjørelærerne at de skal undervise elevene i å helst gire fra 1. til 3. gir, og så fra f.eks. 5. til 3. gir. Grunnen til det er at det visstnok er mer miljøvennlig. I Norge gjør man ikke dette, men i Sverige lærer man det under kjøreopplæringen. Det er med andre ord ikke skadelig. Hender med jevne mellomrom at jeg gjør det selv.

Man trenger ikke å ta clutchen inn hver gang man bremser, kun hvis du skal drastisk ned i fart eller stoppe helt. Har en liten uvane med å bremse med clutchen selv, gammel vande er vond å vende. ;)

Skrevet

Hahahaha her var det mye morro å lese!:-D takker for en god latter;) Dagens!

Hilsen ei som har hatt lappen i 6 år og ikke clutcher hver gang hun bremser:) hihi

Skrevet

Nei man skal bruke clutchen minst mulig. Under stopp, start og når du skal stå i ro med bilen helt, f.eks i et lyskryss når det e rødt lys. Begynn med kjøretimer og en lærer vil instruere deg.. Skal du stanse i høy fart må du først bremse forsiktig til bilen gå saktere, deretter trykke inn clutch også bremse helt. Men 5 giret bruker man da sjelden? :)

Skrevet

Men husk når du bremser ned og skal bruke clutch, så skal du trø inn bremsepedalen først og clutchen etterpå. Dette fordi clutchen gir mer fart og det ønsker man ikke inn mot kryss, rundkjøringer ol.

Annonse

Skrevet

Jeg clutcher nesten hver gang jeg bremser -selv når jeg ikke skal skifte gir. Ikke ved småbrems, men litt lenger nedstigning uten at jeg må gire. Deretter slipper jeg clutchen når jeg vil ha fart igjen - uten å tråkke på gassen. Dvs jeg bremser og gir fart med clutchen.

Jeg tok lappen for 1år siden og både kjørelærer og sensor at det var helt ok å bruke slik teknikk. Ingen skade på bil i det hele tatt og jeg føler selv jeg kjører veldig "mykt". Ingen store giroverganger.

Kjører jeg f.eks i 4 gir - skal inn i en rundkjøring hvor de fleste girer ned i 2 - så holder jeg meg veldig lavt på 3 gir, men med clutchen inne uten at bilen hoster og humper. Dette er genialt for meg som bor i Rogaland hvor vi har tusenvis av rundkjøringer i alle retninger og som regel må opp i stor fart etter rundkjøringen. Vi har jo rundkjøringer i motortrafikkvei (ikke motorvei). Jeg holder selvsagt fartsgrensen, men kommer nok raskere opp i fart etterpå enn dem som velger å gire ekstra ned.

Så du gjør det som du føler er best for deg.

Skrevet

Er det bare jeg som bremser på motoren?? altså slipper gassen uten å røre noe annet...

Har aldri hørt om noen som clutcher hver gang de bremser, men det forklarer en del merklig kjøring...

Skrevet

Alle bremser på motoren, men man kan jo ikke bremse i all evighet uten å gire. For å unngå å gire ned tar man gjerne clutchen inn - iallefall om du rett etterpå skal opp i stor fart.

Merkelig kjøring sier du....synst du er merkelig jeg....visste du ikke dette?

Skrevet

Jeg clutcher masse. Suser inn i tunnelen ved Vinterbro i 100 kilometer i timen. Inn med clutchen og jeg suser 3,7 km gjennom fjellet uten å trykke på gassen i det hele tatt. Det er miljø og økonomivennlig det:)

Skrevet

Når jeg kjørte opp for mange år siden gjorde jeg 1 feil på oppkjøringa og det var å trykke inn clutchen før brems og det er ikke bra, om man har vendt seg til denne feilen og kommer inn i en situasjon hvor man må nødbremse, vil bilen få mye lengre bremselengde siden at bilen ruller avgårde i samme fart ved at du trykker inn clutchen først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...