Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #1 Skrevet 30. november 2011 Hei, hvis jeg etterhever brød uten å dekke dem til, blir de veldig tørre. Det er vel derfor man helst skal dekke dem til, kanskje. Men uansett hva jeg dekker med (har prøvd både håndkle og plastfolie), sliter jeg veldig med å få det av igjen når brødene skal i ovnen... Deigen klistrer seg skikkelig fast, slik at uansett hvor forsiktig jeg prøver å løsne håndklet/plasten, blir brødene temmelig ødelagte og faller også ofte litt sammen. Hvordan unngår dere det? Har vurdert å strø et godt lag mel oppå brødene, men da tørker de vel mere ut? + at det er ikke så digg med masse mel utenpå skorpen...
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #2 Skrevet 30. november 2011 Du må nesten strø på mye mel. Ikke sånn ekstreme mengder men et tynt lag. Da vil det bli sugd ned i brødet mens det hever seg.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #3 Skrevet 30. november 2011 Dråpp honkleet... Hahaha! Jeg hever dem inni ovnen, og har da ikke noe over dem. Skrur bare på varmen når jeg syns de er ferdig hevet.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #4 Skrevet 30. november 2011 Høres ut som du har for stor deig for formene. Evt. at du hever brødene for mye, men da synker de jo sammen etterhvert, gjør de det? Du kan smøre med fett og legge plast over også (tykkere enn plastfolie).
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #5 Skrevet 30. november 2011 Smører du brødene før du hever dem eller hever dem over vannbad? Har du en veldig løs deig i utgangspunktet? Jeg har aldri opplevd at de klistrer seg til håndkle i etterhevingen med mindre jeg har tilført fuktighet på noen måte. Vanligvis etterhever jeg dem på badegulvet (gulvvarme) og smører dem rett før jeg setter dem i ovnen, men nå baker jeg også med deiger som er såpass faste at jeg kan bhandle dem med hendene uten at det blir mye klin. Du kan foresten fosøke å kjøre deigen lengre i blanderen, gjerne 10 minutter. Det gjør ofte deigen mindre klissete selv om den inneholder like mye veske.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #6 Skrevet 30. november 2011 Ville prøvd å hatt litt mer mel i deigen jeg. Har aldri opplevd at de klistrer seg til håndkleet. Evt må du sette en plastboks eller lignende over, sånn at de ikke kommer borti. Eller droppe hele håndkleet og ha mel på toppen. Jeg liker en sprø skorpe så jeg pleier å pensle de med vann før jeg setter de i ovnen, men det blir da etter hevinga. Hever alltid under håndkle for å få jevn varme, men det sitter som sagt aldri fast i brødene.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #7 Skrevet 30. november 2011 Du trenger ikke håndkle, om du har en grei temperatur på kjøkkenet og null trekk har brødene det like bra uten. Ikke bruk plast, mine brød detter sammen i ovnen når jeg gjør det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå