Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Pix! Snilt av deg å komme med gode råd og oppmuntring :) Ja det er nettopp slik du beskriver jeg har begynt med nå, tar henne opp når hun gråter, roer litt, bare et par minutter, legger ned igjen og om igjen og om igjen hvis nødvendig, brukte 45 minutter på leggingen i kveld. Selv om hun er så lita så begynner jeg av og til å lure på om hun skjønner mer enn jeg tror, for når hun gråter så stopper hun nesten med en gang jeg tar i henne fordi hun vet at jeg skal ta henne opp da..prøvde noen ganger å ikke ta henne opp likevel, men da startet gråtingen igjen, lura mi ;)

Jeg har ikke latt det gå noe lengre mellom gangene jeg tar henne opp da, prøver bare først å roe i vugga og tar henne ganske raskt opp for å roe ned..ser liksom for meg at hvis jeg venter lenge så blir hun bare mer oppkavet og tar lengre tid å roe ned igjen.

Men i løpet av de 45 minuttene jeg brukte på leggetid var det i grunn lite gråtetid og var ikke slik intens gråting, det var litt godt da, da er det en metode jeg kan greie, holder bare ikke ut å la henne gråte så veldig når hun er så lita. Hvor gammel er din da? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Hei Zassy, vil bare si at du er utrulig flink og verdens beste mamma for snuppa di! Så tålmodig, og opptatt av hennes beste :)

Så bra at du fikk til kveldsrutinene i går; fortsett med det :) Viktig med de samme kjedelige rutinene hver kveld, da forberedes babyen på det som skal skje :) Kan godt hende hun var vanskelig å legge i går kveld fordi hun var så overtrøtt? Hva med å la henne sove en lengre dupp på deg på dagtid, frem til hun har lengre dupper i krybba? F eks 2 dupper i krybba på dagtid, + en lengre dupp på deg? Da får hun likevel masse sovetrening og tilvenning på dagsoving i krybba.

Jeg gjorde dette i en periode, frem til Muffin sov lengre dagdupper. Han sov dessverre ikke lengre enn 30 min dupper før han var drøyt 6 mnd, men er jo svært mulig at jenta di blir fortere flink på dette :)

Her gjorde jeg som deg; var alltid svært oppmerksom på babyen når han gråt, og tatt ham ofte opp og trøstet. Og gutten min har IKKE blitt noen bortskjemt mammadalt av den grunn. Han er ikke redd for noen og smiler til alle vi møter, og sovner nå av seg selv i senga både på dag og natt, så lenge han er trøtt og rolig når vi legger ham ned (han er jo ennå for liten til å klare å roe seg ned selv fra et opphisset stadie).

Stå på, du gjør en kjempejobb :)

Skrevet

Hei Madolyn så godt med så gode ord <3 Samboeren min skryter masse av meg også og sier han ikke kunne hatt bedre mamma til skatten vår <3 blir så glad da :-D

Ja du tror det altså? Jeg har tenkt på det selv nemlig om jeg skal la vær å "ta fra" henne alle lurene med kroppskontakt på en gang, eller om det er smartere å være konsekvent slik at all soving skjer i vugga..er litt usikker på det der, men kan jo prøve et par dager til i bare vugga og fortsetter hun å sove lite så skal jeg prøve å gi henne en lur på meg :) Det var tydelig at hun var veldig overtrøtt i går ja, vi pleier egentlig ikke ha en slik jente på kveldene, utilpass og sutrete, men koste seg i baljen da og det var deilig for det er ikke alltid hun gjør det!

Ja det er så deilig at jeg har funnet en måte der jeg slipper å la henne gråte for det er overhodet ikke for meg, vi blir bare slitne begge to og jeg får superdårlig samvittighet, hun er jo så lita enda også så hun skjønner jo ikke noe av det heller hvis hun må ligge å gråte. Godt å høre at din ikke har blitt bortskjemt, er jo det jeg har lest at så små babyer ikke kan bli bortskjemt på kos og nærhet :)

Takk for flere gode råd! :) Det er så godt å få så mye god hjelp her inne og forståelse! :)

Skrevet

Dag 6

Dette går rette veien :)

Ble automatisk noen "fanglurer" i dag fordi vi har vært på farten, men har fått to i vugga også :)

1. lur 50 minutter i vugge

2. lur 1 time og 20 min i fang

3. lur 50 min i fang

4. lur pågår fremdeles, men så langt 1 time i vugge!!!

Ny rekord i vugga! Hun sover fortsatt merkbart mye mer i fang, men at hun har sover 1 hel time i vugga er jo helt sprøtt, viser kanskje at søvn avler søvn dette? Regner med å få en blidere jente på kvelden nå enn i går da hun fikk mye mindre søvn. Hun har jo faktisk sove tilsammen 4 timer på dagen i dag da, spent på om natta blir bra! :)

I går sovnet hun kl 20, sov til 01.30 og fikk mat, mat igjen 04.30 og sto opp 08.45, en fin natt, hun lå i vugga hele natten gjennom :)

Kan ikke si meg annet enn fornøyd med dagen!

Skrevet

Zassy- vil bare si JIPPI til Dag 6- så gøy at det går rette veien. Hvordan har dagen idag vært?

Datteren min sovner ganske greit på kvelden. Vi brukte 2 mnd (!) på å få henne til å venne seg til og akseptere rutinen. Slitsomt men verdt det, så ikke gi opp!!

Når det gjelder babyers søvnmønster leser jeg i boken til Elisabeth Pantley at de har flere korte oppvåkninger i løpet av soveperioden. Grunnen til at mange babyer våkner etter 30 min er at de når den første korte oppvåkningen. Da gjelder det å være der rett før dette skjer og hjelpe dem i søvn igjen med samme metode som du brukte da babyen sovnet. Hun anbefaler å sitte parat ved sengen/vuggen/vognen etc rett før første oppvåkning, slik at man er klar med metoden sin før babyen rekker å våkne helt. Du kan jo prøve dette?

Min datter på 6 mnd må nå trilles i søvn på dagtid. Dersom jeg snakker i telefon eller er inne i en butikk når vi når 30 min etter innsovning, så våkner hun. Men hvis jeg triller vognen og er helt stille, så klarer jeg å få henne til å sove videre. Så det funker :)

Men som deg, har jeg problemer med selve innsovningen. Mye skriking om ikke vognen trilles. Og kun utendørs... Sliten med å finne tålmodighet til å endre rutinen, det krever så mye av oss. Stadhaftighet og tålmodighet. Jeg er superimponert over innsatsen din og ønsker så inmari at du lykkes!

Du er min inspirasjon til å ta opp kampen selv:)

Skrevet

Hei, Så var vi tre:)

og du er min inspirasjon til å fortsette, hehe, jeg trengte å høre at jeg var flink i dag for har vært et par slitsomme dager! Men i går slo vesla til og sov 1 time i vugga! rekord :-D

Men de fleste lurene har plutselig blitt så avbrutt..som den første i dag hvor hun tilsammen ligger 30 min i vugga men sovner aldri helt, eller sover kanskje maks 10 av de, følte jeg sprang inn og ut av soverommet hele tiden. andre turen gikk jeg med vognen, men sov bare 20 minutter da (grunnen var at hun våknet da telefonen min ringte..). Nå har jeg lagt henne igjen men hører hun ligger og klager litt så regner ikke med hun klarer å sovne av seg selv, men håper det. Ja jeg har også hørt at man bør sitte parat og vugge videre etter de magiske 30 minuttene, men har ikke gjort det sålangt..nyter den tiden hun ligger der så glemmer å sitte der å vente og som regel når hun våkner så blir hun lys våken (skrikende) så raskt! Men får vel bare fortsette å prøve :)

Listet meg bort til rommet nå, hun sover! og jeg hørte henne klage i sted, da har hun faktisk sovnet av seg selv! juhu :-D

Haha må bare fortelle noe, før i dag da jeg hadde lagt henne og hun sov så og si, jeg vugget såvidt på vugga og skulle til å liste meg bort så romlet magen min så høyt at hun våknet!! :P Så det er veldig viktig å spise nok når man har små barn av mange grunner, tihi ;)

Lykke til videre, det kreves utrolig mye å holde på slik ja, man orker jo nesten ikke, og noen dager blir det mer halvhjertet innsats, men så lenge jeg prøver mestparten av tiden så håper jeg det går bra til slutt for oss begge :)

Skrevet

Hei zassy! Må si jeg har tenkt på deg de siste dagene og fulgt med på hvordan det har gått med "prosjektet" ditt. Ser ut som det begynner å gå bedre nå, eller?

Akkurat som snuppa di er Lillemor er også veldig var på lyder, og når hun sover i stua på dagtid sover hun maks 30 minutters dupper. Men etter jeg begynte å legge henne ute i vogna sover hun mye bedre. Nå har en en lang lur i vogna på 1-3,5 time(!) hver dag. Vet ikke hvorfor det er sånn, men har konkludert med at grunnen til at hun sover så godt der er både at det er mer stille rundt henne når hun ligger i vogna ute på verandaen, og antagelig sover hun bedre i frisk og kjølig luft. Tror at temperaturen har en del å si...

Tenkte jeg skulle dele dette med deg, kanskje du kan prøve det samme og se om det fungerer hos deg også? Hvis ikke du har mulighet til å sette vogna ut, kan du kanskje sette den på et kaldt rom og lukke døra i stede?

Uansett; lykke til videre! :)

Skrevet

HEi Tuppen & Lillemor joda det går kanskje litt bedre? eller jeg vet jammen ikke. Du kan jo lese det jeg skriver nedenfor på dag 9 om du vil ;)

Takk for råd men har prøvd masse å ha henne i vogn, hun sover på tur, i bevegelse, men våkner med en gang vogna stopper, maks ti minutter ekstra, så jeg har gitt det opp for nå. Men er kjøligere og roligere på soverommet vårt da så håper hun sover litt bedre der enn i stuen uansett :)

Dag 9

Sliitsom dag. Har bært henne utrolig mye, føler jeg ikke kommer så mye lenger, jeg bysser liksom likevel, men hun ligger mer i vugge enn på meg så det er jo framskritt men går så sakte, skal til helsesøster om en uke så skal spørre henne om litt råd også. I dag sov hun to halvtimer i vugga med litt våkentid/byssing mellom, tok henne opp etter dette da hun ble så urolig og så sov hun en time og et kvarter på meg, hehe, så hun kan jo sove lenge, bare ikke alene. Men men kanskje det løser seg etterhvert jo gamlere hun blir..eller kanskje jeg bare er utålmodig, er jo tross alt bare dag 9..tar vel litt tid å venne seg til å sove alene når hun har sovet på oss i 4 mnd :P

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Haha, kjenner meg igjen på baby som våkner av romling i mors mage :)

Jeg bare nikker smilende og sier ja og ha til de som sier "la nå unga bli vant til å sove med lyd" - noen skjønner bare ikke at babyer er like forskjellige som voksne. Jeg må også ha det helt stille for å sove (bruker ørepropper), mens mannen min neppe hadde reagert om en bulldoser kræsja inn i soverommet :P hehe

Har du forresten prøvd reiving?

Skrevet

Hehe ja, jeg sa selv også før jeg fikk baby at vår unge skal iallefall ikke bli sånn som man må liste seg rundt, skal bli vant med lyd ja! :P sånt kan man dessverre ikke bestemme selv, unger er forskjellige ja :)

Hun kan godt sove til "bråk" som prating/tv osv hvis hun får ligge i fanget mitt, men i vugga på soverommet er hun supervar for hver minste lyd, iallefall fram til hun har sovnet godt.

Jepp har prøvd det også..hehe..har prøvd en god del! pakker henne fortsatt inn nå også men total innpakning av armer liker hun ikke, men at det er litt stramt rundt henne går :)

Skrevet

Hvor er vi nå da? Dag 11? hehe mister litt kontrollen her ;)

En fin dag så langt! Våknet kl 9, hun fikk første duppen i vogn for å prøve å forlenge den litt, er så vanskelig å få henne til å sove lenger enn 30 min på første dupp. Ble 40! juhu, hehe, våknet med en gang vogna stanset så hvem vet om hun kunne sovet lenger, men jeg orket ikke gå mer :P

Har hatt henne litt i bæresele i dag, går ikke lange stunden før hun ikke vil mer, men føltes deilig å få gjort litt på de 10 minuttene, lagt sammen klær, tømt oppvaskmaskinen osv.

Sover nå sin 2. dupp i vugga, lett å legge henne! bysset henne en liten stund i armene og la henne ned fortsatt våken men trøtt, litt vugging med vugga så sov hun. Mistet smokk etter 5 min, ga henne den og sov videre uten noe mere :) Har nå sovet i 30 min så sitter å venter på det første knystet så jeg kan prøve å vugge henne så hun sover litt lengre ;)

I går var en tung dag med mye bæring, men føles som denne dagen er litt bedre, kanskje er jeg i godt humør fordi det er helg og jeg har planer?? :)

Skrevet

Dag 14!

Må bare holde denne tråden gående for å motivere meg selv, så bare ignorer den ;p

Superduper førstedupp i dag! God start på dagen i det hele tatt. Vi sto opp 10.15. Stell og så satt hun i vippestol mens jeg spiste frokost.

Så fikk hun frokostmelk ca kl 11.00. Hadde bestemt meg for å komme meg ut etterpå for å få litt dagslys, er jo så kort tid nå!! Var vel ute i vogn 11.20 kom oss ut uten alt for mye skriking (hun liker ikke å bli kledd på og puttet i vogn så det gjelder å være rask :P)

Hun sovnet momentant ute! Gikk tur i 45 min. Satte vogna igjen ute og da sov hun i ca 10 min til, jeg er så vant til at hun våkner så når hun lagde lyd hentet jeg bagen inn, skulle til å ta henne opp da jeg hadde kledd av meg skoene, men.. jenta sov igjen!! Satte henne fort inn på et kaldt rom her inne og hun sover enda..har nå sovet inne i ytterligere 10 min så hun har sovet i over en time nå! :-D Våkner sikkert vært øyeblikk, blir vel varmt til henne her inne, men er storfornøyd med at hun faktisk har sovet "alene" uten bevegelse i ca 20 min med en liten sutring imellom da :) juhu! håper dagen fortsetter like bra :)

Skrevet

Hun sover enda..typisk at jeg tok henne inn for nå blir jeg stressa over at hun skal ha det for varmt :/ sovet 20 min inne nå, hun er godt kledd, men bagen står på et kaldt rom, håper det går bra, så synd å vekke henne ved å ta av lua f.eks, men har åpnet ullposen litt så burde forhåpentligvis gå bra. Alltid er det noe :P Straks sover 1 time og 20 min !! Ny rekord :-D

Skrevet

Så flotta

Skrevet

Så flott! Gleder meg til å høre fortsettelsen:) Jeg synes det er koselig å lese om andres hverdag!

Skrevet

:) koselig at noen følger oss! hvordan står det til med dere Anastasia?

Vært en flott dag! Ble 1,5 time på første lur og 1,5 time på andre lur og blid som en sol imellom, da blir siste luren nå snart så er spent på om den også blir like bra :)

Skrevet

Krysser fingrene for dere videre!

De siste dagene har vært litt slitsomme mtp dagsovingen, fordi vi er på obernattingsbesøk... Mye gråting, overtrøtt unge og smådupper:/ Selv om vi har prøvd å legge besøksrunder til mellom sovetidene. Men i dag gikk det lett:) Trillet rundt på shopping i 3 timer mens han sov;) Satser på at de gode rutinene kommer tilbake på onsdag når vi kommer hjem! Jeg merker at jeg blir veldig sliten av gråting og overtrøtt unge på dagtid, så all ære til deg som har gjort en stor innsats de siste ukene!

Skrevet

Kjenner meg igjen i at ungen blir mer urolig borte, jeg reiser hjem på juleferie snart nå og gruer litt, skal være bortreist i to uker hos begge familiene og hun blir alltid så urolig når det er ut av rutinene, nye steder, mange som skal holde osv osv. Men kan jo hende det går litt bedre denne gangen når hun er blitt litt større og kan sove litt for seg selv. Hver gang vi har kommet hjem igjen har hun blitt myye roligere igjen, så det blir forhåpentligvis slik for gutten din også :)

Heldig du er som kan shoppe mens han sover så lenge! Har litt igjen jeg skulle gjort før jul, men orker bare ikke tanken på å dra til byen med henne så får bare sende kjæresten tenker jeg ;) Gleder meg litt til jula er over jeg, hehe, er litt styr å skulle ordne så mye i tillegg til alt styret vi allerede har her hjemme :P Men det blir vel sikkert koselig også! Tenk, deres første jul <3

Skrevet

Dag 17 - Jippi jippi!

Første dupp 2 timer etter hun sto opp, hun hadde gjespet flere ganger, hadde henne i bæresele og gjorde litt smårydding i ti minutter, så gikk vi på rommet, tok av litt klær, la henne i teppe, kjempeblid jente! "pratet" i vei,la henne i vugga ga smokk og kos og sa nattnatt, gikk så ut av rommet. Litt sutring men ikke gråt, gikk inn igjen etter et halvt min, ga smokk som hadde falt ut, gikk ut igjen, litt sutring igjen, gikk inn etter bare et halvt min på ny, strøk henne på hodet sa såså, la teppet tettere rundt og kosen mer mot nesa og gikk ut..så.. STILT!

Hun sovnet! :-D Sov bare 35 min men likevel, tok jo bare 3 minutter å legge henne!! OG hun sovnet selv og sov for seg selv :) Strålende fornøyd!

Nå er det tid for lur nr 2, Det er 1,5 timer siden hun våknet sist, tydelig trøtt og sutrete, gjorde det samme som sist, litt mer skriking denne gangen men roet henne ved å legge henne litt mer på siden istedet for på rygg, hun vrir seg så nesen kommer gooodt inn i kosekluten, hehe, så søt, gikk inn tilsammen tre ganger, så.. STILLE :-D

Tok litt lengre tid når hun var litt overtrøtt og mer sutrete, men ikke lenge likevel, vet at hun ikke hadde sovet nok på første lur og derfor hun var så trøtt nå, vet at hvis jeg hadde tatt henne på fanget etter lur nr 1 hadde hun nok sovet mer, kanskje 1 time til, men valgte å heller prøve å legge henne på ny men det virket ikke, håper hun sover litt lengre nå så hun ikke blir mer og mer grinete etterhvert som vi går mot kveld.

Alt i alt strålende fornøyd med legginga så langt i dag! Skjønna mi :)

Skrevet

Så bra! Deilig når man får litt igjen for strevet:) Lykke til videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...