zassy☆ Skrevet 30. november 2011 #1 Skrevet 30. november 2011 Det nærmer seg jul og vi skal være på besøk mye av tiden derfor tenkte jeg å prøøøve iallefall å lære jenta mi å sove andre steder enn i armene mine. Hun er snart 4 mnd. Dag 1 Startet i går, la henne i vognbagen etter at jeg har bysset henne i søvn, hun ligger innpakket i et helseteppe så armene ikke veiver, har smokk og koseklut ved ansiktet. Hver gang hun våknet pakket jeg inn armene igjen..ga smokk hvis den var spyttet ut og løftet på hele vognbagen og vugget den litt (nytter ikke å rugge på bagen, må faktisk løfte den for at hun skal roe seg). gjentok hver gang hun starter å røre på seg for å bysse henne videre i søvn..men mer eller mindre hell..hun lå i ca 3 kvarter, hvor jeg kanskje bysset i 40 min, hehe, arm-musklene begynner å synes men men, hun lå i det minste der, selv om det neppe ble den dype søvnen og null hvile på mamman. 2. lur ble på tur i vogn, tredje sov hun alene i bag i en halvtime, la henne der etter hun hadde sovnet og resten av lurene ble i armene våre utover kvelden.La seg i vugga kl 20 for natta. Dag 2. I dag, Første lur en time etter hun sto opp. la henne i vognbagen før hun sovnet, pakket inn, smokke/klut og prøvde å la vær å bysse, virket ikke..løftet så vognbagen og bysset, armene kom stadig ut og måtte pakkes inn på ny, har nå brukt ca 20 min, hun ligger og halvsover men er urolig, bysser på vognbagen hver gang armer og ben begynner å bli ville slik at hun sovner igjen..har nå kanskje ligget to minutter rolig, hurra! (burde absolutt hatt vognhjulene inne, er sykt tungt å løfte hele vognbagen og bysse den, men hjulene brukes ute og er så skitne så da så Drømmen er at jeg skal kunne legge henne ned og slippe å bysse henne i søvn, men foreløpig går ikke det, vil ikke la henne ligge og gråte, men slipper i det minste å ta henne opp! fortsettelse følger og kom gjerne med tips om jeg gjør noe feil
Knotten & lille persille Skrevet 30. november 2011 #2 Skrevet 30. november 2011 Synes du er flink jeg. Er nok lurt å starte før hun får en innarbeidet vane med å sove på deg. Min forrige nektet å sovne uten puppen i munn til hun var 13 mnd, angret litt på at ikke jeg tok opp kampen tidligere ja.....
zassy☆ Skrevet 30. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 30. november 2011 Takk Ja hadde jo håpet at det skulle gå seg til, men tenker at jeg får hjelpe henne litt på veien..hun sov faktisk 25 minutter alene i sta uten rugging, framskritt! Før kunne hun sove maks 10 min alene. Men var overtrøtt når hun våknet og hadde tydelig ikke sovet nok. Var vanskelig å få henne til å sove igjen, hun fikk mat og bleieskift og kos og har sovnet nå igjen 2 timer etter hun våknet. Sovnet i armene mine og la henne nettopp i bagen. Må innrømme at det er fristende å bare holde henne fordi jeg vet at hun trenger søvnen så veldig nå og kommer til å bli supergrinete hvis hun ikke får sovet nok nå, men så vil jeg jo gjerne prøve å venne henne til å sove alene også, bør kanskje være konsekvent? Spent på om hun sover en stund alene nå...
Anastasia ♂11 ♀13 ♂16 ♀19 Skrevet 30. november 2011 #4 Skrevet 30. november 2011 Hvordan går prosjektet? Har ikke så mangen tips, annet enn lykke til og hold ut:) Det blir nok bedre på et eller annet tidspunkt! Gutten vår sovner rimelig greit på kveld og natt (etter amminger) nå, sutrer lite noen kvelder og griner mer andre... På dagtid sover han nå i vognen, vi har hjulene på, så da vugger jeg ham litt i den før han sovner. Noen ganger trengs ingen vugging, og andre dager griner han mye og trenger masse vugging... Men han ligger greit og sover alene i 45min - 3 timer på dagtid, så vi har det veldig fint i forhold til dere:) Håper jenten deres også snart får til å sove alene! Lykke til!!!
Lene~mor til tre Skrevet 30. november 2011 #5 Skrevet 30. november 2011 vil bare gi deg et tips om å kjøpe trekk til hjulene , det har jeg til vogna mi da jeg har vogna inni stua da lillemor sover i den når gubben jobber nattan osv har ikke eget rom til henne http://www.babyshop.no/vogner/tilbehor/hjulbeskyttelse_3
zassy☆ Skrevet 30. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 30. november 2011 Anastasia, vel..hehe, den andre luren så sov hun 25 minutter alene igjen, var jo bra, men ikke nok, tok henne i fanget da hun ikke roet seg igjen og så sov hun 1,5 timer til i fanget mitt Siste luren ble også i fanget da hun ikke ville roe seg i bag og det var viktig å få henne til å sove før kvelden, så da holdt jeg henne i 1,5 time til. Høres ut som en drøm at du kan få opptil 3 timer på dagtid!! Håper det blir sånn her en gang også Nå legger samboeren henne, jeg er helt utslitt av byssing og bæring så nå får han bære henne til hun sovner for natta. I begynnelsen så sovnet hun selv i senga når vi la henne der våken, dette skjedde av og til på dagtid også, men nå går det bare ikke lenger uansett hva vi gjør :/ Prøver å legge henne før også i tilfelle overtrøtt men uten resultat. Takk gud at hun sover bra på natta ellers hadde jeg blitt gal når dagene er såpass slitsomme Lene-mor til tre, så lurt, takk for tips
zassy☆ Skrevet 1. desember 2011 Forfatter #7 Skrevet 1. desember 2011 Dag 3 Kjære dagbok, jeg blir gal! hehehe Nei men jeg blir sliten av dette ja! Prøvde i dag å ta vognhjulene inn i gangen, men ble hyling uten like, enda hun pleier å sove i vogn ute, fungerte tydeligvis ikke med dytting i vogn innendørs selv om jeg prøvde å lage "humper" i veien Neste ting jeg prøver nå: legger henne i bagen oppå sengen på gjesterommet, der inne er det litt kjøligere og lettere å humpe bagen slik hun vil når den står i en myk seng, uten at jeg trenger å slite meg ihjel med å løfte den. Hun begynte å skulle legge seg kl 12, har nå gått en halvtime og hun ble stille nettopp, måtte bysse og gi smokk en del ganger..krysser fingrene for at hun sover alene en stund! Begynner å lure på om det er verdt slitet, når jeg bruker så lang tid på å få henne til å sove noen minutter og hun bare blir overtrøtt hele tiden, men samtidig så greier jeg ikke å sitte å holde henne dagen lang lengre, er utrolig slitsomt. Håper det å legge henne på gjesterommet hjalp...hele dagene går med til dette nå... to be continued..
Prompeloff Skrevet 1. desember 2011 #8 Skrevet 1. desember 2011 Det er utrolig slitsomt når de små ikke vil sove... det er ihvertfall sikkert. Har ei lita tulle selv som ikke sover mer enn de velkjente 30 minuttene. Ofte virker det som hun våkner uten å være uthvilt, slik du sier, men jeg trøster med med at det vil bli bedre etterhvert. Jeg kom til å tenke på en ting... som jeg ikke vet om du har vært innpå, men hvor lenge er snuppa våken om gangen? Da vår prinsesse var rimelig fersk, slet vi veldig med søvnen, helt til vi innså at hun ikke sovnet fordi hun var overtrøtt. Vi ante ikke hvor ofte og mye de små skulle sove, men vi begynte å se etter trøtthetstegn. La vi henne før hun ble overtrøtt, så ble det kun litt klaging, og hun sovnet rimelig fort. Slik er det fortsatt. Gråter hun når vi legger henne, er hun rett og slett ikke trøtt nok, eller hun er overtrøtt Pga halvtimes dubbene, holder hun ikke ut spesielt mye lengre enn 1,5 time, om ikke det skjer mye rundt henne. Hun har nemlig arvet mammas nysgjerrighet Lykke til videre med operasjonen, og gi beskjed om du finner oppskriften på lange dubber
Prompeloff Skrevet 1. desember 2011 #9 Skrevet 1. desember 2011 Glemte å si at sjefen her i huset straks er 5 mnd
zassy☆ Skrevet 1. desember 2011 Forfatter #10 Skrevet 1. desember 2011 Hei Auro84 så fint med tips! Ja her er det som regel maks 1,5 time våken har jeg funnet ut, men hvor tidlig kan jeg legge henne da? Både i morges og nå så begynte jeg legginga etter bare 1 time våkentid fordi hun gjesper da, likevel tar det ca en halv time før hun sover..har prøvd å begynne senere også, altså etter 1,5 time da bruker jeg også en halv time på å få henne til å sovne så da blir det jo 2 timer mellom lurene. Så vet ikke hva som er best, virker som hun trenger byssetiden uansett, men merker jo at hun må bysses mer og er vanskeligere å legge for seg selv hvis hun er veldig overtrøtt, går det mye mer enn 2 timer f.eks må jeg nesten bare la henne sove i armene mine for da er det umulig å legge henne fra meg. Men synes ikke jeg kan starte tidligere enn etter 1 times våkentid heller? da er hun jo ikke trøtt og protesterer veldig. Likevel godt å høre at jeg ikke er alene og at dette antagelig er litt vanlig? Bruker du lang tid på å legge henne Auro84? Hun sov i 35 minutter i sted, lå stille og slappet av i 10 minutter mens jeg prøvde å vugge henne til å sove mer men det virket ikke. superblid jente sto da opp og fikk leke, mat og bleieskift. Gjesper etter 1 time våkentid, prøver å legge henne men illskriker, tar opp og bysser, prøver å legge, illskriker. Tar henne opp, bysser til hun så og si sover, legger henne - hun våkner til litt skrik/klaging men ikke mer enn at jeg bysser henne oppi bagen, våkner igjen men holder med byssing i bag. Sover nå 48 min etter at vi startet legging, hehe. Håper hun sover litt lenger nå..blir bare mer og mer overtrøtt utover dagen hvis hun ikke sover mer enn 30 min-lurer..men hun vil ikke sove lenger alene..men i dag tenkte jeg å prøve å fortsette å legge henne i bagen i hele dag til tross for overtrøtte, hvis det ikke blir veldig ille da.
Prompeloff Skrevet 1. desember 2011 #11 Skrevet 1. desember 2011 Om snuppa virker trøtt etter bare en time, prøver jeg gjerne å legge henne, men om hun da protesterer og skriker mye, må jeg ta henne opp å prøve igjen etter f.eks 10min. Jeg lar henne aldri gråte skikkelig. Sutring må man selvfølgelig regne med. Kanskje du rett og slett er for med å legge henne? Vanligvis sovner hun innen 5-10min av seg selv om vi legger henne på riktig tidspunkt. Jeg har egentlig gitt opp at hun sover mer en 30min, og om hun gjør det, blir jeg nesten nervøs. Snuppa sover aller best om kveden (19.00-00.00) og etter det blir det mer urolig og oppstykket søvn. Blir godt når jeg endelig får mer enn 3timers sammenhengende søvn, ja!
zassy☆ Skrevet 1. desember 2011 Forfatter #12 Skrevet 1. desember 2011 Hun sov bare 20 minutter før i dag, prøvde å bysse i bag, bysser i armer og legge henne ned flere ganger, våknet hver gang og gråt..sååå endte med sove i fanget igjen! har liksom ikke energi lenger til å bysse masse så sent på dagen, så da sov hun litt over en time i fanget mitt igjen. La henne for kvelden 18.30 men hun våknet for mat kl 20 og bæsjet i tillegg så ble veldig våken, nå har vi bysset på henne i en halvtime, skriker og skriker :/ sukk, vet ikke hva som er rett jeg. Auro84 kanskje jeg er for hva med å legge henne? hehe manglet et ord der Så herlig at din sovner av seg selv da, ja sutring lar jeg gå, men ikke skriking. Men natta mi er ganske fin, hun pleier normalt å legge seg rundt 20-21 og våkner da av og til rundt 2 el 3 og så igjen 8 el 9, helt greit for da er det bare mat og soving med en gang igjen. Som regel står vi ikke opp før 10-11 deilig det da!
Prompeloff Skrevet 1. desember 2011 #13 Skrevet 1. desember 2011 Haha.. så nå at det manglet noe der Skulle stå for snar med å legge henne. Jeg er ikke så veldig tålmodig med den klagingen, så ofte er jeg for snar med å putte henne i senga. Hun har aldri grått eller klaget spesielt mye... stort sett kun når hun har vært trøtt. Synes du er heilt utrolig som lar henne sove på deg hver dag. Jeg hadde nok blitt rimelig rastløs Misunner deg veldig natta da. Her begynte snuppa å legge seg rundt 19 fra rundt 2mnd alder. Hun har da sin lengste soveøkt på 4-5 timer. I halvannen mnd våknet hun så annenhver til hver time for mat etter midnatt. En god natt i disse dager er mat 00.00, 03.00 og 05.00 så opp mellom 06.00 og 08.00. Og med halvtimes dubbene på dagtid, så blir det ikke spesielt mye søvn på meg:p
zassy☆ Skrevet 1. desember 2011 Forfatter #14 Skrevet 1. desember 2011 Ja har tenkt tanken på om jeg er for snar å legge henne, men "alle" har jo sagt at man må legge dem før de blir overtrøtte, men hun ender jo med å bli overtrøtt likevel ettersom jeg bruker en del tid på å bysse henne..hm vet ikke, kanskje jeg skal vente litt lenger i morgen da til hun er tydelig trøtt og har gjespet flere ganger f.eks? her må man prøve seg fram Jeg har på en måte ikke noe valg, hehe, enten får hun sove på meg eller så hyler hun og jeg vil jo ikke la henne ligge å skrike så da blir det sånn.. Men nettopp fordi jeg har en grei natt så greier jeg å holde på slik, hadde hun vært veldig krevende på natta også så hadde jeg nok blitt gal Men begynner å bli litt smårar av dette er jo nettopp derfor jeg prøver å endre det nå Har du en mann som avlaster deg litt så du får hentet deg inn litt på søvn da? viktig det når det blir såpass lite på deg. Men jeg skal fortelle deg noe, at når hun begynner å sove lengre så skal du se at du våkner ofte likevel, hehe, her våkner jeg maaange ganger i løpet av natta til tross for at hun sover, veldig irriterende, er nok i hønemormodus
Prompeloff Skrevet 1. desember 2011 #15 Skrevet 1. desember 2011 Jeg tror ikke hun går fra trøtt til overtrøtt på 15min. Men det er så lett å legge dem når den trøtte-klaginga starter. Den er nesten mer travel enn ordentlig skriking Gjesper snuppa kun, eller viser hun at hun er trøtt på andre måter? En ide er jo selvfølgelig å drøye legginga litt. Om hun så protesterer skikkelig når du legger henne, og hun ikke roer seg innenfor en kort stund, tar du henne opp for så å prøve igjen 10-15min senere. Det var ihvertfall slik vi fikk en viss rutine på innsovingen. Når vi er hjemme sover hun alltid i senga si. Sove kan man gjøre når man blir gammel, eller hva? Neida... mannen stiller opp med lange trilleturer og passing, men siden jeg fullammer tar jeg alle nettene. Problemet er at man blir vandt til lite søvn, og selve innsovingen blir vanskelig. Jeg kan ligge lenge våken før jeg sovner, uansett hvor trøtt jeg er. Hehe... ja, hønemormodusen kommer vi nok til å ha i mange år
zassy☆ Skrevet 1. desember 2011 Forfatter #16 Skrevet 1. desember 2011 Det er IKKE så lett å legge dem når trøtt-klaginga starter? hehe, her må jeg bare tolke innleggene dine neida, men regner med det kanskje skulle være en "ikke" der? Hm du spør..jeg vet sannelig ikke hva hun gjør når hun er trøtt, har bare merket gjesping og så går det over til uro/gråt, merker at hun er trøtt hvis hun ikke vil noenting lenger, f.eks ligge i babygym eller i vippestol eller lese bok osv. bare sutrer for alt liksom. Men skal følge nøyere med henne i morgen og se om jeg ser noen tegn! Skal prøve i morgen å drøye legginga og så ta henne opp hvis hun ikke roer seg, men hun roer seg som regel kjapt i armene mine og kommer nok til å sovne innen de 10-15 minuttene regner jeg med hvis jeg bare bysser henne. men skal se hva som skjer! Ja noen netter ligger jeg å ikke får sove!! skulle ikke gått an når man har barn og er underernært på søvn, men faktisk kan jeg ligge i timesvis før jeg sovner, veldig irriterende!! Har etterhvert begynt å spille småspill på mobilen før jeg sovner..hehe, det blir jeg trøtt av og slipper alle tankene
gledebarnet2 Skrevet 1. desember 2011 #17 Skrevet 1. desember 2011 Hei zassy:) Det er utrolig slitsomt når de små ikke får sove, vi slet en del i begynnelsen. Hun ble helt krakylsk rett før innsovningen, det var ikke måte på. Hysterisk hyl og skrik, akkurat som om hun hadde det så vondt. Trodde jeg skulle bli gal. Men det avtok med tiden. I de verste stundene snudde jeg henne inntil meg, lot henne enten suge på brystet eller smokken og holdt henne helt tett inntil meg. Hun sparket og skrek, men sovnet til slutt. Sånn var det nesten hver kveld. Det hjalp å gå en tur med henne i vogna og ennå bedre hjalp det å kjøre med bilen. Da sovnet hun. Nå er hun 3,5 mnd.sover hele natten, sovner alene i senga si hver kveld. Dette er helt utrolig deilig, trodde ikke det vil gå seg til, men det gjorde det. Det ble bedre når vi ga henne MME på kvelden, nå delammer jeg og snart er det slutt på melken ser det ut som:( men hun har funnet roen og det er gullverdt. Du har sikkert prøvd ut alt, men det er bare å fortsette å stå på og det vil nok bli bra til slutt. Lykke til:)
Prompeloff Skrevet 2. desember 2011 #18 Skrevet 2. desember 2011 hehe.. tro det eller ei.. det skulle faktisk stå det er å lett å legge dem når trøtt-klaginga starter. Med det mente jeg at når snuppa begynner å klage, så legger jeg henne noen ganger før hun er ordentlig trøtt. Altså lett å prøve å legge henne, men ikke lett å få henne til å sove. Huff.. dette ble rotete gitt Mammahjerte er ikke noe glad i klaging, så jeg legger henne for fort. Håper det var nogenlunde forståelig Lykke til med leggingene i dag. Keep me posted
zassy☆ Skrevet 2. desember 2011 Forfatter #19 Skrevet 2. desember 2011 Dag 4 sliten, begynner å miste piffen. sitter i skrivende stund med en baby på armen, veldig urolig og vanskelig å få henne til å sove, å ligge for seg selv er bare å glemme..prøvd... svarer dere mer senere når jeg en gang har to hender å skrive med men akkurat nå føles det ikke som vits i noenting, hun vil jo bare ikke sove alene :/
zassy☆ Skrevet 2. desember 2011 Forfatter #20 Skrevet 2. desember 2011 gledebarnet 2011 det er nettopp det jeg lurer litt på om jeg bare skal legge henne selv om hun gråter, er ganske hysterisk til tider..men er jo der hele tiden, huff vanskelig dette. Auro84 det var det du mente ja, hehe, jeg misforstår visst med vilje Endte med at hun sov TO timer på fanget mitt i sta..så jenta kan jo SOVE hvis hun vil. Skulle tro hun våknet blid og opplagt, men neida. Begynte å bli sutrete igjen etter 1,5 t våkentid så da la jeg henne, bar litt i bæresele før dette også og fikk faktisk bære henne kanskje 10 minutter før hun ble lei.. iallefall, valgte å legge henne våken i sted, det ble skriking, jeg hysjet og bysset på bag og holdt hånda på magen hennes osv, hun hylte bra mye og jeg tenkte at nå MÅ jeg ta henne opp snart, er så sårt å høre på, men så roet hun seg litt..etter dette kom det flere skrikerunder men hun roet seg alltid ved byssing og hysjing, selv om det var fælt mens det stod på :/ tilsammen fra jeg la henne i bagen tok det tjue minutter til hun sov, er dette for lenge å gråte? var jo ikke sammenhengende og var der hos henne hele tiden..uff vet ikke jeg. Satte meg på rommet ved siden av bagen og bysset da hun våknet et par ganger, hun vekket seg selv ved at det smalt i bleia, hehe, men roet seg raskt. Nå har hun sovet i 25 minutter og jeg våget meg i stuen. Det dumme er at nå kommer samboer hjem fra jobb hvert øyeblikk og uansett hvor stille vi er så går det ikke an å låse opp og åpne døra uten litt bråk så hun våkner nesten alltid av det :/ men men, sovet nesten en halv time i det minste. Men jeg vet ikke om jeg orker slike skrikelegginger, med mindre jeg merker bedring etter noen få ganger..kan jo prøve litt til. Men er vondt i mammahjertet
zassy☆ Skrevet 2. desember 2011 Forfatter #21 Skrevet 2. desember 2011 Leser nå en del på nett og ser at man ikke bør drive søvntrening før barnet er 6 måneder?? Blir redd jeg gjør noe galt, hm.. ah jeg endrer mening fra øyeblikk til øyeblikk, noen ganger tenker jeg at jeg bare skal gi henne all den kos og næhet hun trenger nå og at det sikkert går seg til etterhvert..andre ganger (særlig på ekstra krevende dager) føler jeg at jeg ikke greier mer og gjør alt for å snu ting og endre vanene hennes. Hun er jo 5 uker tidlig født og i grunn ikke fullt 3 måneder enda hvis jeg skal følge det..men 4 måneder siden hun ble født. Hun er vel lita enda stakkar..og aner ikke hvor mye hun sliter ut mammaen sin <3
zassy☆ Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #22 Skrevet 3. desember 2011 Dag 5 Jippi jippi, endelig noe som kanskje fungerer? Fikk tips av madolyn om å legge henne i vugga på daglurene også så i dag prøver jeg det med stort hell sov 45 minutter alene nå og 35 min på første luren i morges! Håper dette er noe som fortsetter. Bysser henne først og legger henne trøtt i vugga, holder hånda på armene/magen hennes, tar henne opp hvis hun gråter og legger henne ned på nytt, fungerte veldig fint. Andre gangen var lettest å legge henne og da hadde hun vært våken i litt over 2 timer, kanskje jeg rett og slett har lagt henne litt for tidlig de andre dagene? Dette må forskes videre på, har begynt å skrive mat og søvn logg for å se om jeg finner noe mønster! to be continued..igjen..
Prompeloff Skrevet 3. desember 2011 #23 Skrevet 3. desember 2011 Så bra, zassy! Høres ut som du kanskje har funnet det som hjelper. Når jeg tenker meg om, var det det vi gjorde og. Snuppa nektet plent å sove i vugga på stua rundt 2mnd alder. Tidligere sov hun i den både dag og natt, og vi flyttet den fra soverom til stua hver dag. Rundt den alderen kjøpte vi sprinkelseng til soverommet, og da hun var blitt vandt til senga, var det uaktuelt å sove i vugga. Vi begynte da med dagsovingen i senga, men med lys på. Utrolig hvor fort man glemmer Men kosebamsen og smokk er nødvendig dag som natt, og jeg bruker stort sett alltid dyna. Jeg krysser fingrene for at dette går riktig vei Håper og at hun sover litt lengre enn de 30min dubbene etterhvert, selvom 30min alene er gull verd!
zassy☆ Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #24 Skrevet 3. desember 2011 Ja håper dette kan virke selv om det bare har gått en dag nå da Gøy å høre at det var det som hjalp til deg også, da får jeg større forhåpninger Ble fire lurer i dag, 3 i vugge og en kort i bil, lurene var på 40 min, 20 min, 45 min og 35 min, men det var en veldig trøtt og sint liten jente vi fikk på kvelden etter siste luren, tydelig at hun ikke har fått sovet nok! Når hun får sove i fanget mitt så kan hun jo slå til med 1-2 timer, og hun trenger det antagelig så håper hun begynner å sove litt lengre i vugga også så hun slipper å være så overtrøtt på kvelden. Det var vanskeligst å legge henne til kvelden nå, brukte 45 min før hun sovnet og måtte bysse henne veldig mye, men fikk inn rutine på å bade og gi mat like før sengetid iallefall, kanskje blir hun vant når det har gått noen dager til Smokk og koseklut er nødvendig her også, er så gøy å se når jeg har kluten på armen og hun legger hodet mot den så glir øynene igjen nesten med det samme Hadde lyset på, på dagsovingen jeg også, tenkte kanskje det ville bli for lyst for henne men det gikk visst fint. Spent på om morgendagen også kan gå greit, skal bort på besøk i morgen så håper ikke det ødelegger for rutinene nå da. Ja 30 min uten henne på armen er virkelig gull verdt, jeg rekker jo ikke så mye annet enn å kanskje ta meg en brødskive eller en liten strekk på sofaen, men bare en liten pustepause betyr så mye Veeldig spent på natta nå, i går og dagen før styrte hun så veldig noen timer etter leggetid, håper hun sover lengre nå som jeg har lagt henne litt senere, ble natta 20.10 her
Pix Skrevet 3. desember 2011 #25 Skrevet 3. desember 2011 Hei igjen zassy! Syntes du er flink:) Er helt forferdelig med disse misfornøyde snuppene. Hos oss funket soving så bra frem til hun var rundt 2,5 måned. Da var det sovenekt HVER gang hun skulle sove. Jeg var helt utslitt og så lei meg på slutten av dagen av å høre på skrikingen hennes. Men jeg var bestemt på at jeg ikke skulle gi meg og holde på soverutinene. Kveld som dag. Og vi kom over kneika! Hvertfall på kveldstid har det gått bra i det siste. Men hun har også bare 30-45 min lurer som er ganske slitsomt! Men jeg har gitt opp noe annet. Må legge henne hver 2. time ca. Jeg leste også masse om skriking osv. og ombestemte meg hele tiden, men fant til slutt ut at hun MÅ lære seg å sovne selv. (Har hørt om de som strever til de er 3 år fordi de ikke vil sove uten deg i nærheten) Huff! Har en venninne som har strevd veldig med kveldsleggingen, men de startet forrige uke med å legge henne på rommet sitt og gå inn hvert 2-3 min ta henne opp litt (ikke lenge) for å roe henne og legge henne ned igjen og deretter gå ut. Ikke snakke, bare bysse et par ganger også legge ned igjen. Første kveld gikk det 45 min før hun sovnet også mindre etterhvert... Før dette skreik hun hele kvelden, men nå legger hun seg halv åtte og sover til første nattmåltid! Her ble det mye men mitt tips er: Aldri byss henne i søvn, byss henne for å roe henne ned, også legger du henne ned. Om igjen og om igjen. Og hold deg til dette både med daglegging og kveldslegging. Og om du klarer la det gå litt lengre mellom hver gang du gjør det.. Om hun fortsatt er sinna etter 30-45 min har jeg gitt henne litt mer mat (ikke mate i søvn, men for å roe også tenker jeg de kanskje blir litt sultne av å skrike/klage!) Også prøve igjen.. Ha dette som regel HVER gang og se da om det har hjulpet etter en uke. Og husk, det er alltid tilbakeslag selv om ting går rett vei, men ikke gi opp! In the end, it is worth it:) Håper dette kan hjelpe deg litt på vei! Lykke til videre:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå