Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #1 Skrevet 30. november 2011 Er det noen som har erfaringer med å fly med hund? Hunden min har aldri flydd før, men han er redd for fyrverkeri så jeg tror jeg må gi han noe beroliggende. Jeg fikk Calmivet av dyrlegen, men etter å ha lest litt om det så kommer det ikke på tale å gi han det. Er det noen som har prøvd Xanor eller andre medikamenter?
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #2 Skrevet 30. november 2011 Har ikke prøvd medikamenter på flytur før, men har sendt en små skvetten dvergschnauzer med fly en gang, og det gikk kjempebra. Han var lykkelig når han kom frem, men virket ikke til å være så stressa som jeg var redd for. Så er ikke sikkert det går så dårlig som man tror. Pga bivirkninger hadde jeg holdt igjen på medisiner til det var absolutt nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #3 Skrevet 30. november 2011 har sendt hunder hit og dit, og aldri gitt beroligende, har inntrykk av at det er vi som stresser mest med dette, og bikkja takler det helt fint
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #4 Skrevet 30. november 2011 Han er livredd for alt som er av lyder som f.eks fyrverkeri, torden, lyden av skateboard bak seg, 8.mai kanonene... Han må ligge i lasterommet så jeg har lest at Xanor kan være bra siden han ikke blir sløv av den. Den tar vekk angsten. HI
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #5 Skrevet 30. november 2011 Jeg ville nok foretrukket Xanor fremfor Calmivet. Aller helt ville jeg forsøkt å fly med ham uten noe som helst. Det er ganske vanlig at selv om de er redd for en type bråk, så kan andre ting gå helt fin. Dvs, en jakthund kan være redd for fyrverkeri, men ikke for hagleskudd. Dersom hunden blir helt desperat, ville jeg gitt Calmivet. Rett og slett fordi den da legger seg ned og "sover" om det er gitt korrekt. Da vil den ikke skade seg i et forsøk på å komme ut av buret. Xanor er ren angstdempende, og ikke sløvende, og vi har gitt det med hell til hunder med skuddredsel. Alikevel så ville jeg forsøkt å fly ham uten noe som helst første gangen. Grunnen er at med en gang man medisinerer de, så kan de føle at de mister kontrollen, og dermed blir de enda reddere. En effekt ikke helt sjelden av Calmivet. Blir reddere for hver gang, selv om det ser bra ut for oss som ser på. De sover jo tross alt ikke. De er bare slått ut, men får med seg noe. Regner med du skal frem og tilbake? Ta med medikamenter slik at du kan gi på tilbaketuren dersom hunden friker ut på første turen. Husk også at hunden må inn i flykassen _før_ du ankommer flyplassen. Da holder de seg roligst. Han skal heller ikke ut av den før dere kommer bort fra flyplassen. Er hunden så liten at du kan ta ham med i kabinen, ville jeg gitt Xanor. Dette for å spare medpassasjerer for evt piping, bjeffing eller bråk, samt at du er rett der for å gi støtte om han skulle bli litt urolig. Regel nr 1 er uansett: Ikke syns synd på ham! Da forsterker du redselen! Hilsen dyrlege
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #6 Skrevet 30. november 2011 Takk for langt og utfyllende svar. Han skal ikke tur/retur, han flytter til utlandet for å bo hos sin andre eier og der blir han hvertfall fram til det blir for varmt der nede. Han er så stor at han må være i lasterommet. Jeg har ikke lyst til å gi han noe, men jeg har ikke opplevd han f.eks på nyttårsaften der den andre eieren måtte gi han beroliggende, men personen han skal til insisterer. Han drar snart så jeg har ikke tid til å prøve ut f.eks hvordan han reagerer på Calmivet.. HI
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #7 Skrevet 30. november 2011 Jeg ville absolutt gitt beroliggende. Jeg hadde hund i mange år som var redd for alt det du ramser opp. Aldri om jeg hadde sendt henne opp i fly uten noe som fikk henne til å sove/slappe av på. Det er mye lyder, nytt sted, lukter osv... Er det snakk om lang flytur? Generelt ikke for flyturer for hunder, men kanskje fordi jeg hadde en hun som var utrolig skuddredd osv....redd for høye lyder. Men snakk med veterinæren til hunden din. Ville absolutt som sagt gitt noe. Sett deg inn i situasjonen selv hvis du er redd for det meste....tenk om du kunne fått noe å slappe av på, sove på.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #8 Skrevet 30. november 2011 Det var av dylegen jeg fikk Calmivet, men etter å ha lest mye om det nå så vil jeg ikke gi han det. Han har ikke prøvd det før og det er ikke sikkert at en tablett pr. 10 kg er det som skal til eller det kan være for mye for han. Jeg skal ringe litt rundt etterpå for å høre. Skulle ønske de kunne kjøre å hente han, men det tar vel 3-4 dager tur/retur. Flyturen er på ca 3 timer.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #10 Skrevet 30. november 2011 Problemet med beroligende er at det ikke er det samme som at de ikke føler angst. Det ser flott ut for oss, siden dyret ligger rolig, men de får med seg lyder, lukter og inntrykk, så angsten forsterkes iom at de ikke har noen mulighet for å kontrollere eller følge med på omgivelsene. resltater er at neste gang de opplever noe lignende, så har de utviklet en enda større angst enn de hadde. Xanor derimot er et rent angstdempende medikament. Men de sovner altså ikke av det. De "gir mer faen" ;-) Og det er jo bra! Hilsen dyrlegen
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #11 Skrevet 30. november 2011 Ja, jeg tror det hadde vært greit om han ga litt faen. Hehehe. Uansett så håper jeg han får en bra flytur. Det er en polarhund som er sofagris jeg sender nedover, men allikevel bekymrer jeg meg litt for kulda i lasterommet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå