*Zena* Skrevet 29. november 2011 #1 Skrevet 29. november 2011 Når dere reiser bort fra heimen, hvordan gjør dere det da iforhold til flaskemating? Har dere med en flaske med kaldt vann og en med varmt vann og blander....? eller varmer opp ferdig mme? Hva varmer dere isåfall flasken opp i, får man kjøpt noe som er praktisk til slikt? Og hvor mange måltider tar dere med?
Tosta <3 Skrevet 29. november 2011 #2 Skrevet 29. november 2011 Det kommer litt ann på hva/hvor vi skal. Visst vi skal på besøk og jeg vet de har micro tar jeg bare me ei flaske med koktvann(ferdig oppmålt) Har avent sin porsjonsboks il pulveret,den er kjempe grei Visst jeg skal en plass som jeg er usikker på om jeg får varmet opp vannet, tar jeg bare 2/3 med vann på flaska også har jeg med en liten termos med kokt vann på som jeg fyller på de resterende 1/3. Jenta mi får mat hver 3- 4 t ca, så tar som regel bare med 1 måltid, men det varierer jo fra unge til unge om de spiser etter klokka eller ikke
Jomfruen76 Skrevet 29. november 2011 #3 Skrevet 29. november 2011 Hei. Jeg kokte oppvann avkjølte det, blannet mme pulver i vannet til X-antall dl. Satte flaskene i kjøleskapet. Ved lengre bilturer hadde jeg med kjølebag som jeg satte flaskene i. På de fleste steder har de microovn. ellers finnes det flaskevrmere i markedet som kan være grei å ha med dersom man skal til steder der de ikke har microovn. Ellers må man være obs på at man ikke skal lage opp mme til mer en 24 t.
Tauriel Skrevet 29. november 2011 #4 Skrevet 29. november 2011 Ut på tur i byen: Somregel så lage jeg en skikkelig varm flaske ei lita stund etter sist måltid, da er det i fin temperatur til neste måltid. Ellers lager jeg en kald flaske melk som jeg varmer i microen der jeg skal (resturanger har micro man får låne) og rister den godt... Ellers så tar jeg og blander kaldt og varmer opp... funker best har jeg funne ut... men det er opp til en hver hvordan man gjør det
augustmini Skrevet 29. november 2011 #5 Skrevet 29. november 2011 Jeg henger meg på her. Jeg har prøvd å blande ut mme i kaldt vann, men jeg syns det klumper seg så fælt (hipp). På pakken står det jo også at det skal blandes ut i varmt vann, så jeg har gjort dette. Jeg er litt skeptisk til å ta med varme flasker ut, det føles tryggere å kjøle den ned etter jeg har laget den (og holde den kald) og varme den opp før den konsumeres. Noen innvendinger her? Er helt fersk i gamet selv, lille frøkna på 4 mndr har fullstendig puppenekt for tiden...
Håpefull77 Skrevet 29. november 2011 #6 Skrevet 29. november 2011 nå bruker jeg bare ferdig mme som jeg har vendt jenta mi til å drikke romtemperert. Nå som det er litt kaldt har jeg den i bukselomma for å holde temperaturen om vi skal være ute litt lengere tid. Ser litt dumt ut og blir litt trangt, men ingen som ser det når jeg har jakke utenpå. Hender også jeg har hatt en skvett varmt vann oppi om det er krise. Det er jo ikke helt bra. Ellers har jeg varmet i vannbad om melka har vært for kald. Før hadde jeg med kaldt kokt vann på en termos og varmt kokt vann på en annen. Og avent posjonsbokser med pulver. Om jeg viste at det ikke var lenge til hun ville ha mat hadde jeg med litt for varmt vann på flaske og hadde med termos med varmt vann. Passet på at den ble passe avkjølt.
Isa- Skrevet 29. november 2011 #7 Skrevet 29. november 2011 MME skal ALLTID lages og serveres fersk! Man skal IKKE lage ferdig flasker for en dag. HI, anbefaler deg å ta en titt på notatene på facebooksiden til Flaskeposten. (Link: http://www.facebook.com/Flaskeposten?sk=notes)
Isa- Skrevet 29. november 2011 #8 Skrevet 29. november 2011 Jeg har flaskebarn. Det jeg gjør når jeg skal ut: Måler opp kokt vann (avkjølt) på flasker, og varmer i mikro til den graden det står anvist på pakken, har i pulver, rister og kjøler den raskt ned til 37 grader under kaldt vann. Når vi skal til plasser uten mikro, tar jeg med kokt vann på termos, og en med kaldt kokt vann.
mammasgull:) Skrevet 29. november 2011 #9 Skrevet 29. november 2011 Brukte denne geniale saken http://www.lilleprinsen.no/product/483848/iiamo_go-Designer-tateflaske.html
BabyMama<3 Skrevet 30. november 2011 #10 Skrevet 30. november 2011 Hei:) når jeg skal ut på kafé eller noe sånt, så bruker jeg ferdiglaget mme. Nan har små pakker på 200 ml ferdig. Så har jeg med en termos med varmt vann og en liten beholder til å varme flaska i. Dersom jeg skal hjem til noen, har jeg med en termin med varmt vann og en flaske med kokt avkjølt vann. Disse blander jeg til rett temperatur og blander inn pulver. Veldig enkelt :-) Men det er nok litt mer arbeid for oss flaske-mammaer, enn de som bærer maten på seg ;-)
Gjest MammaentilMia Skrevet 30. november 2011 #11 Skrevet 30. november 2011 Jeg koker opp vann og måler opp riktig ml i flaska og tar den i stellebagen. Har pulveret i en pose og er vannet kaldt når jeg trenger det får jeg varma det opp først og så tilsetter jeg pulveret Hvor får man kjøpt doseringsboksen fra Avent?
MammanTilMax Skrevet 30. november 2011 #12 Skrevet 30. november 2011 Doseringsboksene fra Avent får du kjøpt bla på barnas hus og i de virkelig store matbutikkene... Geniale!
*Zena* Skrevet 30. november 2011 Forfatter #13 Skrevet 30. november 2011 Takk for mange svar! Litt mer planlegging når man har flaskebarn....Har noen av dere sett noen beholdere som passer perfekt til å ta varmt vann i for oppvarming av ferdig NAN? Eller finnes det noe man kan ta rundt ei flaske med varmt vann, slik at den holder varmen lengre? Det hadde vært kjekt... Ser noen skriver her at de både blander ferdig mme til et helt døgn, samt blander ut pulveret i veldig varmt vann. Mener å ha lest at pulveret til NAN skal blandes ved 40 grader, og at det er veldig viktig at det ikke er varmere/kaldere. Stemmer ikke dette? Vet det er forskjell fra merke til merke hvor varmt vannet skal være når pulveret tilsettes. Mye å sette seg inn i gitt...
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 30. november 2011 #14 Skrevet 30. november 2011 Hei! Vi ammet for det meste, men kompletterte av og til med flaske når pappaen hadde ham. Vi var endel ute på tur i skogen og da hadde vi med tom flaske med bare pulveret i, samt en termos med "litt varmere enn 40 grader" vann, dvs kokt vann + avkjølt vann blandet ferdig til passe temp. Taper jo litt varme i termosen så det ble ganske bra, evt så ventet vi bare litt med å servere.
Jomfruen76 Skrevet 30. november 2011 #15 Skrevet 30. november 2011 Hei. For å presisere så har jeg nettopp hatt flaske barn.Barnet mitt er nå 9 mnd, og er ikke så avhangig av mme på flaske lenger(heldigvis). Ser at en person har kommentert at man skal lage mme(fersk) hver gang man mater baby. Jeg fikk opplyst fra sykehus og helsestasjon at man kunne kunne koke opp vann, avkjøle, ha i mme pulver og sette det i kjøleskapet. Fikk beskjed om at mme ikke skulle stå lenger en 24 t. Jeg gjorde det i vertfall slik, men det er opp til hver enkelt hvordan man gjør det. Barnet har i vertfall ikke hatt noen problemer/skade av det.Jeg synest personlig at det tok lang tid feks.om natta å skulle koke opp vann,kjøle ned og ellers lage til mme på nattes tid/tidlig morgen. Lagde mme feks om kvelden. Men som nevnt det er opp til hver enkelt hvordan de vil gjøre det.
Reddiken Skrevet 30. november 2011 #16 Skrevet 30. november 2011 Jeg også fikk først opplyst at man kunne lage mme 24 timer i forveien, men for noen år siden fant man ut at det var en farlig bakterie som kunne utvikle seg hvis melka ble mer enn 2 timer gammel.
Studentmamma88 Skrevet 30. november 2011 #17 Skrevet 30. november 2011 Ferdig pakke nan - helle opp i en flaske som varmer melken = maten er klar! Ferdigpakke fås kjøpt på butikken, spesialflaske kan du kjøpe på barnas hus eller bestille på nett.
Augustbarn18 Skrevet 1. desember 2011 #18 Skrevet 1. desember 2011 Vi har kun hatt flaskebaby og det har vært enkelt og greit. Hjemme har vi ferdig flasker med vann som står klar i kjøleskapet. Vi varmer vann i mikro før bruk og tar deretter opp i pulver. Ut på tur har vi gjort følgende 1) brukt ferdigbehandlet mme i selvoppvarmende flaske. Disse selges på barnashus. De heter IIAMO flow. De er langt fra økonomisk med tanke på pris pr beholder men de har reddet med på flyturer og steder hvor det ikke har vært mulig å varme vanlige flasker. Kjempe fornøyd med denne. 2) Evt kan du har ferdig kokt temperert vann på Troms . Vannet holder tempen i mange timer og du slipper å tilsette kaldt vann for å få riktig temeratur på melken. Tilsetter pulver sammen med det varme vannet.
Raych Skrevet 3. desember 2011 #19 Skrevet 3. desember 2011 Tar med ferdig blandet mme på flaske, og så mange flasker som vi vet blir benyttet i løpet av tiden vi skal være borte. Vi har aldri hatt problemer med å få varmet flasker. Vi har stoppet på bensinstasjoner og varmet, på ferger, i butikken, på restaurant osv. Det går jo fint å holde flasken under varmtvann fra springen i en vask f eks. Det tar jo litt lenger tid enn micro, men det har gått helt fint:) Du kan forresten få kjøpt flaskevarmer som kobles til sigarettenneren i bilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå