Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har siden juli i år forsøkt aktivt å bli gravide uten hell. Jeg sluttet på p-pillen i april etter ca 9 års sammenhengende bruk. Før jeg begynte på p-pillen som 17-åring var syklusene mine på 30-33 dager, jeg hadde mye menssmerter og økt hårvekst i ansiktet. Hårveksten bremset litt opp da jeg startet på pillen, og jeg har ikke tenkt så mye over det før, bare regnet med det var noe som lå i familien siden min mor også er plaget med det. Etter jeg sluttet på p-pilen hadde jeg først 3 normale sykluser på ca 30 dager, men så de neste 3 syklusene har alle vært på over 40 dager. Jeg har oppdaget at hårveksten har økt kraftig, både i ansiktet og på lårene. Har målt temperaturen de siste 3 månder og fant ut at jeg sansynligvis ikke hadde EL forrige syklus. Siste syklus hadde jeg EL, med 11 dager lutealfase. Mensen kom, men jeg hadde ingen smerter, det var unormalt liten mengde og den varte i 9 dager. Andre symptomer jeg har fått etter p-pilleslutt er: Uren hud/kviser, fett hår, økt håravfall, lett deprimert, trett og ustabilt humør.

Jeg tror min mor har PCOS, hun har aldri sagt noe om dette, men hun har økt hårvekst i ansiktet, overvekt rundt magen, og trengte hormonbehandling for å bli gravid med min yngste søster. Hun har også nevnt at hun har blitt behandlet for cyster, regner med at det var snakk om cyster på eggstokkene.

Med tanke på alle disse symptomene, samt min mistanke om at min mor har det samme, tror jeg nå at det kan være PCOS jeg lider av. Hva tror dere? Jeg har time hos min fastlege 9. desember, jeg vil da be om å få ta blodprøve for å sjekke hormonnivåene og å bli henvist til gynekolog. Men jeg er litt redd for å ikke bli tatt på alvor siden jeg kun er 26 år og bare har prøvd aktivt for å bli gravid i 4 mnd. Redd legen min skal tenke på meg som en hypokonder når jeg kommer og halvveis har stilt min egen diagnose. Har dere blitt tatt på alvor første gang dere har snakket om dette med legen deres?

Dersom det er PCOS jeg har, har jeg lyst å starte på metformin så fort som mulig for å prøve å få normalisert kroppen min. Kan jeg få dette hos legen min etter hormonprøver er tatt eller må jeg vente til jeg har vært hos gynekolog? Ble visst et langt innlegg det her, men håper det er noen som kan svare meg på dette :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er kun 20 og fant ut for kort tid siden at jeg har PCOS. Men jeg var på Volvat fordi jeg slet med magesmerter og fastlegen min fant ikke ut hva det kom av, og ba meg ta smertestillende. Så dro jeg på volvat og de fant fort ut hva som var galt. Du blir tatt alvorlig.

Til legen kan du jo si at du har forhørt deg, og lest på nett. Og du har sympt. Så derfor vil du gjerne finne ut om det er sånn..

Jeg har aldri hatt hårvekst, men menstrasjonen ble kortere og kortere. Så kom mage smertene som viste seg å være cyster.

Lykke til.

Skrevet

Høres veldig PCOS ut, bare til legen at du vil ha blodprøver og innvendig UL, bare mens forstyrrelsene er i seg selv nok til å bli henvist til gynekolog.

Lykke til :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar begge to :)

Det gikk heldigvis veldig fint hos legen, jeg hadde skrevet en liste over symptomer som jeg viste henne og ut ifra disse opplysningene henviste hun meg til gynekolog. Jeg tok også blodprøver, håper jeg får svar på dem før jul!

Var en stor lettelse å bli tatt på alvor! Har ikke alltid blitt det tidligere hos andre leger så jeg var veldig bekymret på forhånd.

Nå har jeg fått brev om time hos gynekolog 31. januar så nå går jeg bare å teller ned, så spent på hva som skjer videre og om babydrømmen vår går i oppfyllelse snart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...