A_K Skrevet 28. november 2011 #1 Skrevet 28. november 2011 ...og hvorfor? Jenta mi er 6,5 mnd og har blitt lite interessert i pupp. Hun spiser nå 3 faste måltider med brød, grønnsaker/frukt, grøt per dag i tillegg til at jeg prøver å amme litt innimellom. Hun får også en flaske med Mme rett før legging. Jeg føler at det eneste ordentlige ammemåltidet er om morgenen- kl 5/6 når hun står opp, da spiser hun godt. Ellers på dagen er det bare litt sutting, og så er andre ting mer interessert eller hun sovner, så det har mer blitt kos enn mat. Vi sluttet med nattamming for 3 uker siden fordi hun er ved veldig godt hold:) Bør jeg gi meg med amminga? I så fall, må jeg da gi Mme i stedet? Hvor lenge skal de ha det hvis man ikke ammer? Merker at jeg får mindre og mindre melk og er usikker på hva jeg skal gjøre...
A_K Skrevet 28. november 2011 Forfatter #2 Skrevet 28. november 2011 Dytter litt jeg, falt så langt ned:)
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 28. november 2011 #3 Skrevet 28. november 2011 Her var det full puppenekt på dagtid fra hun var omkring 7,5 mnd. Fikk fortsatt lurt i henne litt morgen og kveld (sikkert fordi hun var så trøtt), men fra omkring 9-10 mnd ville hun ikke ha noen ting. Problemet vårt var at hun heller aldri ville ha mme, så ble litt bekymret mtp om hun fikk i seg det hun skulle. Snakket med helsesøster om det, og hun mente at hun fikk i seg nok ved å spise babygrøt. Fikk også beskjed om å starte med melkeprodukter (yoghurt, ost osv) når hun var 10 mnd. Fra hun var ca 11 mnd startet vi såvidt med kumelk utblandet med vann. Hvis du slutter helt med ammingen, ville jeg nok forsøkt å gi mme i stedet.
Håpefull77 Skrevet 29. november 2011 #4 Skrevet 29. november 2011 Vet det er litt styr, men kan du pumpe deg og gi henne det i stede og amme som vanlig på morgenen? Eller bare amme henne om morgenen. Min nektet puppen ved 4,5 mnd, men jeg har aldri hatt nok melk og jeg tror det var tomt da. Men min har vært mye syk etter at jeg sluttet og amme og jeg tror det skyldes at jeg sluttet å ammet. Men det viktigste er at dagliglivet går opp og det er jo ikke noe vits i å amme bare for å amme.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 29. november 2011 #5 Skrevet 29. november 2011 Du skal vel i prinsippe gi mme eller tilsvarende (grøt med mme i eller velling) til de er 1 år, deretter kan du gi vanlig melk, yoghurt etc. Jeg hadde planer om å slutte amme ved 8 mnd da jeg skulle begynne å jobbe, men lillemann var ikke helt enig. Han liker ikke mme eller velling, men elsker puppen, så jeg har svalgt kamelen og satser på å amme frem til året, prøver å innføre vanlig melk (yoghurt f eks) fra 10 mnd tenkte jeg. Nattammer også litt (enda en kamel å svelge), vet om flere som i utgangspunktet hadde nattavvent, men som begynte å gi en flaske på natta igjen ved 9-10 mnd for at de skulle sove bedre. Svigermor fortalte at de pleide å gi melka et oppkok før, kanskje det er noe i det? (Da hadde de ikke mme).
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 29. november 2011 #6 Skrevet 29. november 2011 Jeg sluttet å amme da jeg satt inne hos fastlegen min og gråt av utmattelse og frustrasjon. Da var Odin ganske så nøyaktig 6 mnd gammel. Han elsket puppen han; kunne gjerne fått pupp hver time fremdeles, om det var opp til ham Heldigvis er han nesten like stor fan av mme-flaska; hele ansiktet sprekker opp i verdens største smil når han ser den hvite flaska Det gikk bare 1 mnd fra jeg slutta å amme på natta og begynte med utvannet mme på flaske, til Muffin begynte å sove enkelte netter gjennom Nå er Muffin 7,5 mnd, og våkner kun for nattmat kanskje 1 gang per uke!
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 29. november 2011 #7 Skrevet 29. november 2011 Som andre sier; mme kan vel gis til barnet er oppimot året. Men her er gutten i særdeles godt hold, og vi prioriterer at han spiser fast føde og får i seg næring derfra, da han uansett er glad i fast føde. Han drikker likevel ca 500 ml mme per døgn, selv om vi tynner ut mye...
A_K Skrevet 29. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 29. november 2011 Takk for svar:) Er vel ikke slik at jeg er så frustrert, men lurer litt på hvor mye melk hun egentlig får i seg, og om det er noe poeng i å fortsette ammingen når det kun er for kosens skyld. Må si jeg har veldig lite lyst å begynne å pumpe, for jeg har lite melk og har alltid slitt med å få ut noe i det hele tatt, jeg har f eks aldri fått til å håndpumpe, pga lite melk, og for et par uker siden var jeg borte fra frøkna et døgn uten å måtte pumpe av den grunn, hadde bare litt melkespreng...
sprudle79 Skrevet 29. november 2011 #9 Skrevet 29. november 2011 Hvis det ikke er noe stress for deg er det vel bare å opprettholde ammingen en stund til? Barnet har godt av de antistoffene melka gir, og det er visst slik at selv om en ammer lite så har barnet helsegevinst av morsmelk. Dessuten kan interessen til barnet svinge så selv om hun er lite interessert nå så kan det endre seg. Mi lille jente har alltid vært glad i pupp, men da hun fikk opp interessen for fast føde var hun mindre interessert en liten periode, men det snudde. Nå "spør" hun ganske ofte om melk og det er en hyggelig stund for begge oss. Det har forresten også vært greit å ha pupp tilgjengelig de gangene hun har vært syk og matlysten har vært litt laber.
A_K Skrevet 29. november 2011 Forfatter #10 Skrevet 29. november 2011 Ja det har du nok helt rett i sprudle79! Jeg kommer nok til å fortsette å amme en stund til, så lenge jeg ikke mister all melken:)
iskaffe ♂ ♀ Skrevet 29. november 2011 #11 Skrevet 29. november 2011 ammer ca en gang om dagen, hun er litt over 8 mnd ikke amm om det stresser deg
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 29. november 2011 #12 Skrevet 29. november 2011 Begge mine gutter har vært vanskelige å amme i 7-8-mnd-alderen. Nesten umulig å få i dem noe, omtrent som du opplever. Hos begge ga det seg etter ca 4 uker. Pumpet meg litt i disse ukene, og så tok ammingen seg opp igjen ettehvert. Førstemann ammet jeg til han var 14,5 mnd (men bare morgen/kveld på slutten), andremann er nå 8 mnd og ammingen driver og tar seg opp igjen. Planlegger å amme til han er ca 1 år hvis han er interessert, men kun kveld den siste tiden etter at jeg begynner å jobbe igjen. Så hvis du ønsker å amme lenger, så kan du prøve å gjøre det samme. Hvis ikke, får du bare føle på selv om du orker å styre med det mer eller om du ønsker å kutte ut. Å ha ammet i 6,5 mnd er også flott!
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 30. november 2011 #13 Skrevet 30. november 2011 Enig med de andre; fortsett å amme hvis du trives med det; babyene får nok helsegevinst selv av en liten mengde Masse flotte antistoffer og fordøyelsesenzymer. Men om du føler det bare blir stress, så har du vært utrulig flink som har holdt på i 6,5 mnd
Persille,Smule og lille Trille Skrevet 30. november 2011 #14 Skrevet 30. november 2011 Hei ) Jeg lurer på om du tilbyr pupp før eller etter de faste måltidene? Dersom du tidligere har gitt mat først og ammet etterpå, eller ammet innimellom måltidene, kan det kanskje være en ide å amme først nå? Ettersom melkemengden er gått ned, vil jo ikke babyen bli helt mett av melka og fremdeles ha lyst på mat, men du vil få produksjonen litt opp. Kanskje blir puppen mer attraktiv da ;o) Må ellers si meg enig med de andre her, pupp i 6,5 mnd er bra innsats! Og siden mm er så bra for den lille, er det jo supert om dere klarer å holde det gående litt til, omså bare et måltid )
A_K Skrevet 1. desember 2011 Forfatter #15 Skrevet 1. desember 2011 Hei:) har tenkt på det samme, jeg har tidligere ammet etter måltidet. Prøver før nå, og legger henne ellers til så ofte som mulig nå for å øke produksjonen litt:) håper på å kunne amme en stund til. Takk for alle gode svar og tips:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå