Gå til innhold

Hvordan tolker dere SU i en invitasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan tolker dere begrepet SU (f.eks. SU på tlf xxx innen fredag) i en invitasjon?

Tenker dere

A) Jeg gir beskjed uansett, både hvis jeg kommer og hvis jeg ikke kan komme.

eller

B) Jeg gir beskjed bare hvis jeg ikke kan komme.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

A) Jeg gir beskjed uansett, både hvis jeg kommer og hvis jeg ikke kan komme

Skrevet

SU betyr vel Svar Utbes?

Det betyr at de vil ha svar uansett, så jeg sier fra om vi kommer eller ikke.

I mange innbydelser til barneselskaper står det at de vil har svar om du ikke kan komme, da sier jeg ikke fra om vi kommer, bare om det ikke passer.

Skrevet

svar utbes tolker jeg som at de vil ha et svar på om jeg kommer eller ikke. Altså gir jeg beskjed uansett.

Skrevet

tolkar det slik at ein ynskjer beskjed anten ein kan komme eller ikkje.

Skrevet

At man skal si ifra uansett om man kommer eller ikke.

Betyr det noe annet blir det spesifisert.

Skrevet

Takk for svar alle sammen, da tenker dere slik jeg gjør også. Jeg spør fordi jeg i forrige uke delte ut invitasjon til barneselskap og skrev nettopp dette i invitasjonen. Det er fremdeles et par dager igjen, men jeg har bare hørt fra tre av åtte inviterte og det synes jeg er litt rart, spesielt siden jeg har møtt flere av foreldrene ved levering i barnehagen og vi sier hei til hverandre uten at de så mye som nevner invitasjonen eller om barnet kommer. Så da lurer jeg på om de har misforstått og ikke sier noe fordi de kommer og regnet med at de bare skulle si i fra om de ikke kom, eller om de bare ikke har bestemt seg ennå. På siste barnebursdag vi var på påpekte moren at det var veldig mange som ikke hadde svart på invitasjonen. For hennes del kom det da ti av tyve inviterte, og det har jo en del å si i forhold til hvor mye mat man skal lage. Så nå lurer jeg veldig på hva jeg skal gjøre. Skal jeg spørre hvis jeg ser dem dagen før bursdagen eller bare la det være? Skal jeg regne med at de som ikke sier noe som helst kommer eller ikke kommer? Hva er det som gjør at folk ikke svarer på invitasjoner egentlig? Det er jo fryktelig uhøflig.

Skrevet

Her er det vanlig at man gir beskjed dersom man IKKE kommer i selskapet. ( men da står det i invitasjonen at man skal gi beskjed dersom man ikke kan komme. Altså ikke SU.)

Jeg hadde antatt at de kom så lenge de ikke gav beskjed om noe annet.

Spør de du møter på, det hadde jeg gjort. :)

Skrevet

Ja, jeg tror jeg bare må regne med at de kommer. Virker rart om de ikke skulle komme. Jeg skrev SU da, altså at jeg vil ha svar uansett, fordi da er jeg sikker når de sier i fra. Å bare ikke høre fra noen er litt mer ullent, da aner jeg jo ikke om de faktisk kommer eller om de er av typen som bare ikke gidder å svare. Men vi får se, det er som sagt noen dager igjen, jeg bare stusset så veldig på at jeg ikke hadde hørt fra over halvparten at jeg begynte å lure på om de forstod beskjeden annerledes enn jeg gjorde.

Skrevet

På den første invitasjonen til barneselskap skrev jeg at de skulle gi beskjed om de kom eller ikke. Alle kom men ingen gav beskjed....

Enig med deg, merkelig at folk ikke gir beskjed.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

SU betyr svar utbedes, så det er ikke så særlig mye rom for tolkning der. Men så har det jo bredt seg en (u)kultur de siste årene om at man vanligvis skriver at folk skal si i fra om de ikke kommer, noe jeg personlig synes er kjempeteit. Men sånn er det mange som har blitt vant med, og da er det vel lett å ikke tenke over at avsender ønsker svar uansett.

Men hvorfor i alle dager spør du ikke når du treffer folk i barnehagen?

Skrevet

Jeg har vurdert å ta opp dette på foreldremøte i barnehagen om alle ikke kan bli flinkere til å svare på invitasjoner.

Hadde en gang skaffet en gassballong til hver gjest. Da var det gøy når det plutselig troppet opp 5 ekstra som ikke hadde svart.

Vil selvfølgelig ha flest mulige gjester, og det ordnet seg med ballongene, men det hadde vært mye mindre stress om alle faktisk hadde svart.

Skrevet

Ja, jeg skal spørre når/hvis jeg ser dem. :-)

Skrevet

Det vanlige er å bare svare hvis man ikke kommer. Til barnselskap generelt altså. Når det står su hadde jeg vel svart uansett.

Skrevet

Her er det slik at barna (de tre eldste) totalt mottar ca 30 bursdagsinvitasjoner i året totalt. Når de kommer hjem med en invitasjon, ser jeg etter fire ting: Hvem som har bursdag, dato, klokkeslett og evt adresse.

For å være helt ærlig leser jeg ikke på resten av invitasjonen, det sluttet jeg med for flere år siden. Vi bare haker av datoen og klokkeslett i kalenderen dersom ungen kan komme. Kan ikke barnet den dagen, ringer/sender jeg sms med en gang for å gi beskjed om at det ikke passer.

I barneselskap er det ikke vanlig å gi beskjed uansett, man gir bare beskjed dersom barnet ikke kan komme. Derfor jeg absolutt en av de mødrene som galant hadde klart å overse en SU, og bare hadde gitt beskjed dersom barnet mitt ikke kunne komme. Det er ikke for å være hensynsløs, respektløs, lage irritasjoner noe, men jeg bare tenker ikke over det og er altfor inne i å bare kjapt notere opp dato og klokkeslett og ferdig med det uten å se noe mer på kortet. Sannsynligheten for at jeg er unik er ganske liten, så med andre ord er det garantert ganske mange flere som gjør akkurat det samme som meg, og som rett og slett ikke har fått med seg den SU'en på kortet :-)

Skrevet

Da vi hadde bursdag for 4-åringen ønsket jeg svar uansett, av 5 stk som ikke svarte kom 2 av dem, så selv om folk ikke svarer er det ikke sikkert de kommer allikevel;) Hehe... Iallfall ikke her...

Skrevet

Når jenta vår på snart fem får invitasjoner til barnebursdager, leser jeg dem nøye. Står det at de vil vite om vi IKKE kommer, eller ønsker de svar uansett (S.U.)? Når jeg har fått det på plass, handler jeg deretter. Eller, i det siste har jeg faktisk begynt å sende svar uansett, for da får det ikke blitt misforståelser. :-)

Skrevet

Her er det også vanlig og kun gi beskjed dersom barnet ikke kommer. Kan gå litt fort i svingene så jeg hadde oversett SU, men sier alltid i fra dersom det ikke passer. Min erfaring er at det alltid er et par stykker som ikke dukker opp uten og gi beskjed.

Skrevet

Alva♂♂♂♀

Det tar ikke mange sekundene å les hele invitasjonen.

Tar mye lengre tid for de som skal arrangere å lage nødløsninger til de som ikke svarer enn for deg å svare.

Men sett fra en annen vinkel.

I vår forrige bursdag hadde vi utebursdag. Så i invitasjonen sto det: "Kle deg etter været da vi skal være ute".

Kan være ting invitasjonen som er greit å vite for at ditt barn skal få en bra dag.

Blir litt irritert jeg på de som ikke svarer.

Men da er det iallfall lov å håpe at de som har vørt inne på denne tråden skjerper seg litt neste gang det dumper ned en invitasjon.

Skrevet

Jeg synes da det er både hyggelig og høflig å svare på en innbydelse, enten man kan komme eller ikke. Det gjelder mine egne fest-/middagsinvitasjoner, og mine barns. Jeg prøver da virkelig å sende en melding med tusen takk for invitasjon, xxx kommer/kan dessverre ikke komme.

Det legges tid og krefter og engasjement i et barneselskap, som i alle andre selskaper.

Synes det høres veldig snodig og litt trist ut at man skal si fra bare dersom man ikke kommer.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg Bønni og straks jeg eller barna får en invitasjon merker jeg meg alltid om de ønsker svar og sender gjerne en melding e.l. uansett. Som vertinne synes jeg nemlig det er veldig greit å vite hvor mange som kommer. Men da får jeg håpe at alle de som ikke har gitt lyd fra seg kommer, ellers blir det litt stusselig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...