Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #26 Skrevet 28. november 2011 Nå tror jeg du må roe deg ned et par hakk her !!! Barna blir da ikke bortskjemte av å få en hjemmelaget advendskalender, med 24 små overraskelser for dagen, frem mot julaften. Jeg er 40 år og hadde denne tradisjonen i mine barneår også, dette er ikke noe som har kommet de siste årene, men er en ganske gammel tradisjon. (noen svært få lager kalendere i flere tusen kroner klassen , men hvor stor andel er det ?)
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #27 Skrevet 28. november 2011 Kan virkelig ikke se at mine barn gleder seg mindre til julaften bare fordi de får en liten ting hver dag. Teit av deg å si sånne ting. Alle har sine tradisjoner og de er, hold deg fast(!), faktisk forskjellige fra familie til familie!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #28 Skrevet 28. november 2011 Om mitt barn hadde reagert med å hyle og skrike og kaste tingene i kalenderen hadde den bare blitt borte. det hadde ikke fått mer en sjansen til å gjøre det to dager så hadde jeg lagt den bort. Da er enten ikke interessen der eller barnet er bortskjemt. Er bre godteri godt nok får man heller klare seg uten.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #29 Skrevet 28. november 2011 Bortskjemte blir de ikke om de får en kalender, det kommer ann på hva vi lærer de og hva de får gjennom hele året. Jg fikk kalender, selv når jeg fikk barn, Bortskjemt har jeg ikke vært, så en trenger ikke å bli bortskjemt selv om en får pakkekalender. Jeg og mine barn må spare seg opp penger for så å spare når de skal kjøpe seg ting ellers i året. I år har to av jentene kjøpt seg en annen kalender også, de har spart seg opp penger og de har kjøpt selv. De syns det er veldig gøy med kalendere, men de vet at de får pakkekalender (som inneholder fornuftige ting som sokker, truser og annet som de uansett hadde måtte få) og det er ekstra stas med de som de selv har kjøpt. Og selv om de har pakkekalender så tar ikke det gleden bort på julaften. Det blir faktisk mindre og mindre gaver på julaften, for ungene har begynt å ønske seg teater biletter i julegave. Det får de også i år vet jeg, helgen de skal er allerede avklart med de som de skal med. For oss så er ikke julaften bare gaver, julen er tiden vi er mye sammen og koser oss sammen. Prøver å få mange rolige og hyggelige dager sammen. Skape gode minner, ikke får ungene mine dyre gaver heller og jeg tror ungene blir mer bortskjemte om de får dyre gaver.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #30 Skrevet 28. november 2011 Nå skal jeg ikke "Tute" på mitt eget horn her, men jeg er vokst opp med pakkekalender fra før så lenge jeg kan huske, og har blitt en person som setter veldig pris på gaver, men ikke så mye som jeg setter pris på å gi til andre! Jula ble ikke ødelagt av pakkekalenderen min, og jeg gleder meg til å føre tradisjonen videre til mine egne barn. Det er helt andre ting som skjemmer bort barn og gjør dem grådige, skal jeg fortelle deg. Resten av året fikk jeg ikke ting utenom det som var nødvendig eller til jul og bursdag, så jeg føler meg ikke akkurat overlesset i gaver! Fytti katta altså, helt greit at du ikke ønsker pakkekalender til dine egne små, det får du bestemme helt selv, men du trenger ikke prøve ødelegge for oss andre!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #31 Skrevet 28. november 2011 Forsåvidt tror jeg kanskje at om jeg får flere barn så kan de fremdeles ha en pakkekalender de kan dele sammen. Det er da helt greit. Har delt min, og synes det er spennende å se hva andre får i den også!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #32 Skrevet 28. november 2011 Jeg fikk gavekalender da jeg var liten, tipper den til sammen kostet rundt 300kr. Mye var hjemmelagde ting, og andre ganger var det hårstrikker. Eller en ChupaChups osv. Til jul fikk jeg en bok, noen sokker. Ble veldig glad for alt jeg fikk, for vokste opp med alenemor som hadde kjempedårlig råd. Jeg ble slettes ikke bortskjemt og materialistisk av pakkekalenderen. Var kjempetakknemlig for hver eneste gave. Det er ikke hva, men hvordan som er viktig, tenker jeg! Et år hadde jeg en kalender som var 24 bittesmå bøker som tilsammen ble en historie (jeg hadde ikke pakkekalender det året: én kalender hvert år), og det var kjempekoselig og en supergod idé!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #33 Skrevet 28. november 2011 Det trenger ikke være så dyrt: http://www.tv2.no/gmn/forbrukeroekonom-silje-sandmael-lag-en-billig-adventspakkekalender-3638611.html
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #34 Skrevet 28. november 2011 Når man har barn med melkeallergi, kan man faktisk gjøre det billigere å lage pakke kalender, enn å kjøpe ferdig kalender med duppeingser i. Og det ville være forferdelig urettferdig for eldstemann å få enn liten sjokoladebit, når de to andre får biler/fly, hårstrikk/spenner osv. I år havnet 3 pakke kalendere på under 300kr inkl innpakkinspapir, tape og pyntetråd... TIL SAMMEN!! De blir nok ikke så bortskjemte av disse kalenderne. Men blir jo helt himmelfallen av alle disse pakkegavene der hver ting koster fra 50kr-200kr pr pakke!! Neste år blir det til at hver 3 eller 4 dag blir en aktivitet (dvs at vi skal gjøre noe HVER dag) være med å lage middag, juleverksted, en tur på museet/kino, alene tur med mamma/pappa for å handle julegaver, pakke inn gaver, en tur i svømmehallen, besøke "noen", bake kaker, pynte til jul, sette opp juletre osv... Gleder meg;)
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #35 Skrevet 28. november 2011 Pakkekalender med små ting er ok..når det begynner å bli filmer, og spill er det drøyt..eller som en venninne gjør: to barn, som hver får pakkekalender, ferdigkalender og sjokoladekalender..der snakker vi overkill!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #36 Skrevet 28. november 2011 Jeg er selv oppvokst med pakkekalender, jeg har to søsken, og på hver dag hang det tre pakker, men det var ikke snakk om dyre pakker, det var gjerne en kjærlighet en dag, et håstrikk en annen dag, en liten sjokoladebit en dag, en viskelær osv. I år er min gutt 2,5 år og får sin første pakkekalender, og det er ikke store ting han får, jeg har totalt brukt toppen 250 kroner totalt... og jeg synes ikke det er å være bortskjemt, men jeg syns det er kjempe kos og gleder meg til å henge den opp og han skal få pakke opp en gave etter middag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå