Gå til innhold

Dere som på tørre møkka mååå lage pakkekalender til barna, og innbiller dere at dere ikke får materialistiske, bortskjemte unger: Tror dere virkelig på dette selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå blir jeg gæren av kalendertrådene. Hva pokker skjedde med "gavene åpner vi på JULAFTEN"???

Hva i alle dager er greia me då gi gaver i hele desember? hvorfor ikke hele høsten, begynn med 1.skoledag, og pakk opp av hjertens lyst fram til julaften? Og så kan vi telle ned til sommerferien med en annen kalender. I den ligger det en saftis pr dag, og en badehette. Eller vi kan telle ned til bursdagen i en måneds tid, sånn at ungene ligger godt i trening mht å flerre papir og sløyfebånd av pakker.

Tror dere virkelig ungene blir glade for 24 pakker i desember som toppes av en pakkeorgie den 24.? Skjønner dere ikke at dere tar hele gleden ved jula fra dem, ved å smøre kvasi-liksom-julaftener utover hele året???

Skrevet

Kanskje du burde kutte ned på koffeininntaket?

Skrevet

Been there! De som kommer til å forsvare seg nå her inne, kommer til å kjenne det om 10 år. Men la de få bortskjemte drittunger!

Skrevet

hehehe.... jeg har i alle år kjøpt den billige på Rema. Den med små sjokoladefigurer i, for det er den beste sjokoladen :)

Skrevet

helt enig, herregud å mye dagen valper skal ha, ipad til 3 åringer og pakke kalender som sikkert er på str med julagavene,.. haha dere ender vel om med noen skikkelig snørr unger, hva skjedde med å lære ungene at man ikke får alt få sølv fat, ingen som faktisk ønsker barn som setter pris på ting de får og ikke bare forlange og forvente

Skrevet

Selv har jeg en husflidsnisse som klatrer oppover 24 stigetrinn for å få grøten. Men det er nå meg, da.

HI

Skrevet

Dette er det største tullet jeg har lest noengang. jeg er 30 år og oppvokst med pakkekalender, samme er mine venner og mannens venner, dette er ikke noe nymotens fenomen. Og det er bare tull at man tar fra barna gleden med julaften, det var spenningen, man så at det ble en pakke mindre på kalenderen for hver dag. Telte ned til julaften hvor det var julefrokost, julegodteri, tegnefilmer og kos og på kvelden så kom julenissen. Det samme føler mine barn, man ødelegger ingen glede av å gi barna pakkekalender. Dessuten er våre barn verken bortskjemte eller materialistiske. Ingen barn blir bortskjemt å å få pakkekalender en gang i året vettu, dummeste jeg har hørt.

Skrevet

Jeg har vokst opp med billig sjokoladekalender fra matbutikken, og har gode minner knyttet til den :) Husker at jeg satt og fargela bildet på baksiden, og at jeg nappet av alle "dørene" og limte dem på et ark og tegnet rundt på julaften. Det var stor stas :)

Skrevet

Krast innlegg -

men egentlig enig med deg! :-)

Skrevet

min sønn skal få en bil i 13 års dag,

han har fått sin første ipod,ipad,iphone og er stor fornøyd nå på 4 års dagen sin. han fikk også sin egen ponni han kan ri på i mens han venter på å få bruke bilen når han var 3.han har også bare merke klær, nei uff tenk om han hadde måtte bruke hm eller cubus :S må ha litt standar på gutten min. han har nylig nevnt at han ønsker seg en hund..så da lurer jeg på hvordan hund skal han få som påske gave? noen ideer om en bra rase til gullet mitt?

Skrevet

spørs vel hva pakke kalenderen inneholder, om det er små BILLIGE ting så kan det være greit, men søren heller disse barna som har pakke kalender med ting til over 1000 lappen til sammen

Skrevet

Nå er minst 95% av den voksne befolkningen i Norge bortskjemte, meterialistiske, egoister uansett. Derfot tror jeg ungene mine blir lykligere av å få være med på den karusellen enn av å måtte være blant de 5% som står utenfor. Jeg forsøker å lære dem at et slikt liv ikke er en selvfølge, men når de er så heldige å være født her i landet, av foreldre som har nesten gjennomsnittlig intekt, vil jeg ikke nekte dem disse morsomme tradisjonene.

Skrevet

Jeg og mine 2 søsken hadde pakkekalender da vi var små, og vi elsket det! Det ødela aboslutt ikke gleden over å få gaver på julaften. Bortskjemt har jeg aldri vært. Det er jo ikke snakk om å få store, dyre ting i kalenderen, barna mine får for eksempel småbiler, tegnesaker, viskelær, snop, klistremerker, magiske vaskekluter osv.

Skrevet

Pakkekalendere kan være fint det, men jeg har møtt for mange foreldre som overdriver.... Det er snakk om flere tusen i pakkekalendere????!!?? 3 barn=ca 3000 i kalender??!! Sånt synes jeg bare blir sykelig og unødvendig. Men det er meg da;))

Skrevet

Javisst, man blir helt sikkert lykkeligere av å være bortskjemt enn av IKKE å være det...? Øøøh, hører du i det hele tatt etter når du selv snakker?

De 5% som står utenfor...utenfor hva da? Utenfor gjengen mht å være eier av en pakkekalender? De er nok flere enn 5% du!

Nei, man blir ikke lykkeligere som bortskjemt. Det ligger i selve begrepet. En bortskjemt person er en som aldri blir lykkelig, for hun/han er vant til at det uansett er noe mer og bedre de KUNNE ha fått.

Skrevet

Helt enig med deg 1519! Virker som om folk tror at man har store fine leker i gave i 24 dager:s

Her blir det hårstrikker og småbiler(kjøper billig 10pak på nille og fordeler utover dagene), litt sunne kjeks, en liten pez eller ett kinderegg som jeg peiler inn i helgnene. Tenkte litt dyrere iår da, for jeg skal ha med litt vanter og smådiv som ungene trenger. Litt praktisk istedenfor å bare legge det rett i skapet dems;)

Generelt så er det billig og koselig, og skaper en veldig fin morgenkos med unga;) Og gavene, kommer først på julaften!

Skrevet

Når du hører pengene noen har lagt inn i kalenderen kan det jo høres ut som om det er store gaver da.

men de fleste av oss kjøper jo småting, mine får ting de ville fått alikevel og noen små leker noen dager.

Vi trenger nye vaskekluter så de får noen magiske vaskekluter, de trenger ny tannbørste igjen så de får det. de trenger nye truser og sokker så de får noe av det. hårpynt, og lørdags godteriet. så får de en julefilm 23 slik at vi kan sitte å kose oss med den etter juletrepynting :)

Altså ikke store dyre leker men de er like fornøyde med slike gaver og syntes det er flott og spennende. Og det minsker ikke kosen med julestrømpe julaften morgen eller gleden og spenningen over de 10 gaver de får under juletreet.

Jeg syntes det er moro og kos med kalender og den tradisjonen og det samme syntes unga. jeg vokste opp med det og er langt fra bortskjemt. Jeg som mine barn var vant med at man ikke bare kan kjøpe ting, man får ikke ting flere ganger i mnd hverken klær eller leker. Ødelegger de en leke betyr det en mindre så får de heller ønske seg ny til jul eller bursdag. De får ikke dyre ting, de er like takknemlige for gaver som er klær og utstyr som for leker.

Jeg kan godt skjønne at noen ikke har tradisjonen for pakkekalender og ikke ønsker dette for deres barn men da er det helt lovlig å ikke ha det. hvorfor skal man rake ned på andre fordi de har forskjellige tradisjoner en det man har selv.

Noen har pakke kalender andre har ikke, noen har julestrømpe andre har ikke, noen gir kun en gave noen gir mange. Noen bruker mye penger noen lite, noen gir kun leker andre gir klær, utstyr eller en blanding.

Ingen av disse tingene avgjør om man er en god eller dårlig foreldre.

Skrevet

Hihi, jeg har selv fått pakkekalender da jeg var liten - og jeg er ikke bortskjemt :-o Julaften var uansett en stor dag.

Tror det skal litt mer til før man avler frem "snørrunger".

Skrevet

Jeg gidder ikke lage pakkekalender til mine barn nettopp av den grunnen at jeg ikke ser poenget i å få en gave hver dag (selv om den er aldri så liten/billig). Kalenderen en er måte å telle ned til jul, og da holder det med en sjokoladebit til barne-tv eller på morgenen. Jeg har mer enn nok å bruke penger på i desember, og heldigvis er barna strålende fornøyde med Lynet McQueen-sjokoladekalenderen som kostet 20kr på Europris ;)

Skrevet

Problemet er vel at enkelte ikke skjønner dette med små ting i kaldern!

Som viskelær, Fox, KinderEgg, blyant m.m. Er selv 39 og fikk dette i alle år når jeg bodde hjemme- Noe som gutta mine fikk igjen- når de var små.

De eldste ville ikke ha i år (16 og 18 år), mens minste (12 år ) ville ha Kinder Kalender :)

Skrevet

Jeg er 31 år, og fikk pakkekalender i alle år som barn/ungdom. Det var alt fra sjokolade til joggedresser, hårkoster og smykker. Jeg elsket den, og alle venninnene mine var missunlige på meg!

Resten av året fikk vi ikke mer enn vi måtte ha, vi ba aldri om leker utenom jul og bursdag, vi fikk det samme, eller til og med mindre i ukelønn enn venner, hadde strenge regler for hjemmetid osv.

Nå i dag er jeg vel den av mine venner som er minst materialistisk, jeg setter verdier som famile, venner, kjærlighet og opplevelser som mye viktigere enn stort hus og fin bil.

Liker meg bedre på telttur enn i syden.

Jeg gir ikke barna mine snop på hverdager, og propper dem ikke med leker de ikke trenger, og jeg har knapt vært i utlandet med dem.

Og jeg gir barna mine pakkekalender hvert år!

Skrevet

Signerer anonym 17.08. Jeg og min bror fikk pakkekalender i alle år. Og vi er ekstremt lite materialistiske. Ville vi ha noe som liten måtte vi spare og kjøpe ting selv. Vi kjører samme linjen for våre unger selv om de ennå er små.

Skrevet

jenta mi når hun var 1 år og 22 mnd.

Fikk hun pakkekalendar. Hun fikk ett dyr, ei bok, et par sokka, ei lue. en sjokolade (for det var lørdag), Så fikk hun ett dyr dagen etter, hylte og skrek og kasta dyret i veggen. dagen etter kasta hun hårstrekk og klemmer i bosset, og slik fortsatte det, Hun skulle ha snop :P

Året etter lagde jeg noe lignende. Barna var sure. såg ikke på gavene.

Så begynte jeg å kjøpe lego eller playmo kalendere. Stor suskess.

Og i år ønsket begge playmo. de er nå 5 og 6 år :)

Ingen snop og inge store gaver som koster 50 kr.

En slik kalender kjøptre jeg på Br for 179 kr per stk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...