Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #1 Skrevet 28. november 2011 Er dere late, hvorfor gidder dere ikke dette, så fra en annen tråd at de hadde så mye annet nips rundt i huset, kan dere ikke putte ordentlige ting i den kalenderen da?
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #2 Skrevet 28. november 2011 Jeg har laget det to år tidligere, men har kuttet det ut, Ungene her er i alle fall like glad i en ferdigkalender. Jeg syns det blir for dyrt å lage pakkekalender. I alle fall om det skal være ordentlige ting og ikke bare dritt.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #4 Skrevet 28. november 2011 nei det tror jeg ikke på, men ungene her i huset får ikke gaver hver dag før jul,her har vi andre tradisjoner. og det burde sånn som du, HI tenke på at det går ann å ha andre tradisjoner enn bare den gavekalenderen.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #5 Skrevet 28. november 2011 Pakkekalender er både dyrt og tidkrevende. Vi har sjokoladekalender og playmokalender i år, og tror faktisk det er like bra. Playmokalenderen har en playmofigur hver dag samt en slags 3d matte som passer til temaet på kalenderen. Gutten på 5 år har en dinosaur inspirert, mens jenta på 3 år har en prinsesse inspirert. Tror det er like bra som en pakkekaldender samt mye billigere.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #6 Skrevet 28. november 2011 HAHA har ikke noe med latskap å gjøre! Men at jeg ikke vil at de skal få 24 små pakker med noe som bare blir borte sammen med alle de andre lekene. De får heller ikke kalendere med små plast dritt. Ei heller sånne barneblader som koster 60 kr for 15 sider og en crapy plastleke. Du har din tradisjon vi har våres. Get over it!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #7 Skrevet 28. november 2011 HI her, vi har mange tradisjoner vi også, men synes det er veldig stas med den pakkekalenderen.. og jeg synes det er veldig trist at så mange heller prioriterer seg selv.. Mange av de som mener det er for dyrt med pakkekalender er, ut fra egen erfaring de foreldrene som tar seg helgeturer til diverse steder uten barn, røyker, fester en gang eller flere i måneden, har treningsabb på treningssenter, cafeer i lunsjpausen, shopper mye dill til huset og syr sminke til seg selv.. og tenker ikke på hvor mye penger de bruker på seg selv i måneden.. men en pakkekalender en gang i året liksom er for dyrt. Trist synes jeg..
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #8 Skrevet 28. november 2011 Jeg har en historie fra min venninne som har fire barn. Hun har lagt stor flid i å lage flotte pakkekalendere til alle barna i alle år, og har brukt enormt med kjærlighet, tid og penger for å lage flotte kalendere. I fjor kalte barna inn til "foreldremøte", og la frem, så fint de kunne, at selv om de alltid hadde satt stor pris på de flotte kalenderene hun laget til de, lurte de på om de kunne få hver sin kjøpekalender i år? Hun måtte ikke bli lei seg, altså, men de hadde altså lyst på en pause fra pakkekalenderen:) Hun klarte å holde seg alvorlig, forsikre om at hun ikke ble lei seg i det hele og tok hele flokken med på butikken så de fikk velge hver sin kjøpekalender. Stor lykke i heimen og mye tid og penger spart:) Så det er nok ofte bare vår egen samvittighet som tilsier at alle MÅ ha flotte, hjemmelagede kalendere.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #9 Skrevet 28. november 2011 Kan ikke huske at jeg led noen nød... Det kommer vel helt an på hvilke forventninger foreldrene lager
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #10 Skrevet 28. november 2011 Herre jemini! Tror kanskje det er HI som ikke får pakkekalender i år og er en smule skuffa...
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #11 Skrevet 28. november 2011 Så alle foreldre som ikke har pakkekaleder er egoistiske og fæle foreldre som røyker og reiser på stadige ferieturer uten ungene. Jøss den var ny... Godt du er så perfekt da for du har da hvertfall pakkekalender!! Latterlig! Jeg lærer barna mine andre verdier jeg. Og nei jeg røyker ikke, drar ikke på ferier uten de og kjøper ikke masse dritt til meg selv.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #12 Skrevet 28. november 2011 Hver familie må da styre dette selv. Vi har pakkekalender enn så lenge, har tre barn.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #13 Skrevet 28. november 2011 For et harry innlegg. Er lei disse pakkekalender innleggene nå, lets move on! Og til HI; synes du er veldig materalistisk. Ungene får nok av gaver til jul synes jeg. De trenger ikke en gave hver dag før jul.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #14 Skrevet 28. november 2011 hva som er mest spennende er en ting, noe annet er det at jeg ikke vil at mitt barn skal forvente å få en liten pakke hver dag i hele desember. 'våre barn skal lære at julen og førjulstiden er en tid der familie og godhet kommer først, der man setter pris på tradisjoner og andre ikke- materielle ting, de får jammen nok synes jeg.. jeg er ganske ung og husker god't dette med kalendernår jeg var liten.. det handlet da ikke om hva som var i den kalenderen, men om forventningene som bygget seg opp gjennom hele desember, om pepperkakebaking på 'kjøkkenet med hele familen og om pynting til jul og gode trygge tradisjoner. ikke: "hva får jeg i dag" det med å pakke inn ting de trenger er vel greit det, men det er jo et nødvendig onde uansett, som er en selvfølge, så hvorfor pakke det inn?? tull synes jeg. vi klager over at samfunnet vårt er så materiellt og at barn og unge ikke lengre har forståelse av dett med penger og slikt. det e rjo vi som legger opp til det. hva med å heller bruke pengene på en opplevelse sammen som familie?? noe som blir verdsatt istedetfor å bli lagt i en skuff etter 5 min.. i en hektisk hverdag er tid med barna mye mer verdt enn pakker i en kaldender.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #15 Skrevet 28. november 2011 Du har misforstått totalt i mine øyne. Jeg har lyst til å kjøpe alt til mine barn. Men jeg gjør det ikke. Hvorfor? Fordi jeg ikke vil være ansvarlig for å oppdra bortskjemte drittunger som ikke vet å sette pris på ting eller som aldri vil få følelsen av å virkelig ønske seg noe fordi de får alt de peker på og mer til. Å gi dyre pakker i 24 dager før den virkelige pakkefesten bryter løs den 24 desember er for meg forkastelig sløsementalitet og barneoppdragelse. Alternativt masse plastkrims made in Kina som blir liggende å flyte.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #16 Skrevet 28. november 2011 Men herregud da.. Hvis barn ikke vet hva en pakkekalender er, så er de selvfølgelig MER en nok fornøyde med en sjokoladekalender så de får noe godt hver dag. Min barn får kun lørdagsgodt til vanlig, så her er det stormende jubel med en liten sjokolade fra Thomastoget kalenderen hver dag!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #17 Skrevet 28. november 2011 Hvorfor bryr du deg om dette HI? Det handler ikke om å ikke GIDDE å lage pakkekalender. For det føste er det dyrt, og enda dyrere dersom du ikke bare har en unge!!! Ungene her i huset får heller større julegave, enn alle disse smågavene før jul. For det andre, så har ungene våre så mye leker fra før av, at de trenger ikke småleker hver dag i desember. For det tredje, så JA, mine barn synes det er like stas med ferdig lego kalender eller sjokoladekalender. For det fjerde, så har vi en annenslags kalender her i huset. De trekker en lapp hver dag, med kjekke ting vi skal gjøre den dagen. det kan være alt fra bake pepperkaker, gå på besøk til noen de liker å leke med, at de skal få bestemme hva vi har til middag osv. Og dette er en hitt skal jeg si deg Dessuten, da jeg var liten fikk vi adventsgave, en gave hver søndag i advent, og det var mer en nok fos oss. Vi så virkelig frem til denne søndagen, og da fikk vi skikkelige ting, ikke bare småsaker som blir ødelagt eller forsvinner i alt det andre rotet. Så derfor har ikke vi adventskalender. Ikke fordi vi ikke gidder, men fordi det finnes så mange, og mye bere alternativer Kos deg med å ordne med pakkekalenderen til ungene dine, men ikke gidd å rakk ned på de som gjør det på en annen måte!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #18 Skrevet 28. november 2011 Kult. Nå har jeg endelig en grunn til å be svigermor holde seg langt unna ungen min som hun er så glad i. Hun ville så gjerne ordne med kalender til gullgutten sin i år. Jeg syntes dette var litt kjipt, for jeg ville ordne en selv. Men tenkte at hun skulle få den gleden stakkars. Og hva får vi i posten? En SJOKOLADEKALENDER!!! Snakk om å være egoistisk og lat bestemor da! Dette blir SISTE gangen hun får lage kalender til ungen vår!!! Eller, vent litt... Faktisk ble jeg litt letta. Jeg vet hun ikke har så mye penger, så alternativet hennes hadde vært å kjøpe 24 småting/RÆL som gutten bare hadde kasta fra seg rundt omkring i huset uansett. Og jeg vil ikke at ungen min skal bli en bortskjemt drittunge, så 24 "ordentlige" pakker er jeg glad han ikke fikk. Nei, jeg er ganske sikker på at sønnen min overlever sjokoladekalender uten varige mén. Jeg hadde selv sjokoladekalender, og det gikk meg helt fint. Mamma, min elskede mor som sto for kalenderen, var forresten verken lat eller fantasiløs, hun var verdens beste mamma
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #19 Skrevet 28. november 2011 Tull og tøv sier nå jeg! Barna MÅ ikke ha en pakkekalender, det er da ingen rettighet??? Jeg hadde bare sjokolade kalender når jeg vokste opp og synes det var kjempe greit. Mamma Lagde pakkekalender til meg og broren mitt ett år, men det ble ganske så dyrt... Pluss at vi klagde på det vi fikk, så det ble med den gangen. Handler ikke om å ikke gidde, men synes da ungene får nok i løpet av jula... Blir smør på flesk og for meg virker det som om det er flere og flere barn som ikke setter pris på noe de får lengre... Folk må gjerne gi pakkekalendere, men synes det ikke skal være et krav til adventstiden.... Har møtt folk som bruker ca 2000 kr på pakkekalendere, noe jeg synes er helt bak mål! Men det er min mening, folk trenger ikke være enige der;))
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #20 Skrevet 28. november 2011 Damer: jeg er veldig glad for at dere engasjerer dere så sterkt i denne saken! Julekalendere til barn og disses innhold er av meget, meget alvorlig karakter, og det gleder min samfunnsengasjerte sjel at dette er noe som skaper stort engasjement hos andre enn meg selv. Nå står jo, som alle vi dedikerte mødre vet så altfor godt, snart julen for døren, og det er en tid der mange saker kommer opp til overflaten. Saker som kanskje engasjerer mer på denne tiden av året når familie, barn og glede står i sentrum. Det kunne fort ha skjedd at julekalender-saken kom i skyggen av alt annet. Det gleder meg oppriktig å se at dette foreløpig ikke har skjedd. Jeg håper engasjementet deres om denne saken også når barnehagene, skolene, idrettsarenanene og kanskje viktigst av alt: barnevernet. Det er i saker som denne at egoistiske, onde og late foreldre, og da spesielt mødre, blir avslørt. Stå på damer! Julekalendre og julekalenderinnhold er viktig! VIKTIG, sier jeg!!!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #21 Skrevet 28. november 2011 Det er hva man gjør det til............. Vender man barna til å få en sjokoladekalender fra de er små, så er det en del av deres juletradisjon. Vender man dem til å få gavekalender så er det ikke så rart om de blir skuffet over å "bare" få en sjokoladekalender et år... Dattera mi på 12 år er strålende fornøyd over å få en billig sjokoladekalender, for hun vet at jeg ikke har flust av penger, og at jeg heller investerer dem i en ordentlig julegave. Jeg må prioritere. Hun har aldri nevnt det med et ord at hun ønsker seg pakkekalender..
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #22 Skrevet 28. november 2011 Jeg ser ikke hensikten med pakkekalender, heller ikke andre kalendere. Så lenge sønnen min på 3 ikke savner det så blir det ikke noe. Han får nok gaver til jul.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #23 Skrevet 28. november 2011 jenta mi når hun var 1 år og 22 mnd. Fikk hun pakkekalendar. Hun fikk ett dyr, ei bok, et par sokka, ei lue. en sjokolade (for det var lørdag), Så fikk hun ett dyr dagen etter, hylte og skrek og kasta dyret i veggen. dagen etter kasta hun hårstrekk og klemmer i bosset, og slik fortsatte det, Hun skulle ha snop Året etter lagde jeg noe lignende. Barna var sure. såg ikke på gavene. Så begynte jeg å kjøpe lego eller playmo kalendere. Stor suskess. Og i år ønsket begge playmo. de er nå 5 og 6 år Ingen snop og inge store gaver som koster 50 kr. En slik kalender kjøptre jeg på Br for 179 kr per stk
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #24 Skrevet 28. november 2011 En blanding av mange ting. Det er dyrt, jeg er lat og barna trenger ikke mer småting. Skal jeg kjøpe ordentlige saker - da blir det hvertfall dyrt!! Helt ærlig driter jeg i om barna syns det er mye mer spennende med pakkekalender. Man kan ikke alltid få det beste eller mest spennende her i livet
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #25 Skrevet 28. november 2011 Jeg fikk pakkekalender i alle år når jeg var liten;) Og dere som tror unga deres er like fornøyde med en bilde/sjokokalender fra butikken, tro det dere Jeg vet ihvertfall at alle mine venner var misunnelig på min kalender;) Hihi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå