Gå til innhold

Noen som vet?

LineQ

Anbefalte innlegg

Dette kan bli langt, men skal prøve å få det så kort som mulig... ;-)

Jeg er nå gravid i 5. uke, og var hos legen i dag på første kontroll, siden jeg nylig har mistet to ganger i spontanabbort.

Legen ville sykmelde meg, men her kommer mitt spørsmål opp.

Jeg har nylig gått på dagpenger i ca 12 mndr, og fikk for en måned siden jobb som tilkallingsvikar på et sykehjem.

Planen var å jobbe i noen måneder før vi gjenopptok prøvingen, så uten å utbrodere mer om vår prøvehistorie, sluttet jeg på de medisinene vi har fått beskjed om at jeg måtte ta for å bli gravid.

Men av en eller annen merkelig grunn, ble jeg nå altså gravid. Skrekkblandet fryd er nok et ord som beskriver dette godt. ;-)

Men tilbake til det jeg lurer på.

Da jeg var hos legen min i dag, sa hun at hun aller helst ville sykmelde meg, for å være på den sikre siden. Jeg har bare vært i ny jobb i en knapp måned, så jeg tok turen innom nav i dag for å få noen råd der, men han jeg snakket med visste omtrent like mye som meg...

Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ha vært i jobb i 4 uker før jeg fikk krav på sykmelding.

Han visste ikke hvordan de vil regne ut mitt sykepengegrunnlag, så dette lurer jeg på om noen her inne vet? Tar de utgangspunkt i de 4 ukene jeg har vært i arbeid, eller i dagpengene jeg har fått?

Jeg ser også på nav sine sider at man har krav på 12 mndr sykepenger, men utover dette er det andre tiltak som må vurderes.

Jeg var sykmeldt i 3 måneder i sommer (ut juli). Må jeg da ha vært friskmeldt i en viss periode for å få krav på sykepenger igjen, eller begynner en ny periode hvis jeg blir sykmeldt nå?

Håper noen orker å ta seg tid til å lese igjennom dette, og hjelpe meg litt! :-)

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...